Skåla – när ska man sätta ned glaset?

Fråga:
Enligt vett och etikett, måste mannen vänta tills kvinnan ställer ner sitt glas?

Svar:
Om en man vill genomföra en korrekt vänskapsskål enligt tradition, så väntar mannen ca en sekund efter det att kvinnan han skålat med satt ned sitt glas.

Men det är en rejäl överkurs i bordsskick och de flesta bryr sig nog inte om denna lilla regel.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag, på kistan, lägga en handbukett med ett vers?

Fråga:
Kan man fästa ett litet kort med en vers på själva handbuketten?

Utöver sorgblomster uppsättningen alltså.

Svar:
Om du planerar att lägga en hel bukett på kistan eller vid urnan, kommer begravningsbyrån sannolikt arrangera den buketten vid graven eller efteråt.

Då syns ett kort och kommer att läsas.

Är det endast en handblomma, så kommer kortet knappt synas, det brukar bli en del blommor och då försvinner ditt kort i mängden.

Klicka här för att läsa min artikel om handblomma >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag ha dräkt med svart eller vit top vid begravningen?

Fråga:
Begravning av min far.

Jag tänkte ha svart dräkt – kavaj och kjol. Ska jag ha vit eller svart top under kavajen?

Ytterplagg vilken/vilka färger kan man ha?

Svar:
Om du är den närmast anhöriga som håller i begravningen kan du själv välja valfri klädsel om du önskar.

Men utifrån mörk klädsel, så bär du en vit blus eller top under din kavaj.

Ytterplagg kan du välja i någon mörkare, diskret färg. Svart om du har det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – min sons svärfar är död, räknas jag som nära anhörig?

Fråga:
Min sons svärfar begravs och jag undrar om jag räknas som anhörig?

Var bör jag sitta det finns gott om utrymme på båda sidor.

Svar:
Nej, du räknas inte som nära anhörig.

Sedan kanske familjen ändå tycker att du ska sitta tillsammans med dem, men det får du prata med din son om.

I princip kan du sitta på vilken sida du vill, eftersom det varierar i olika kyrkor.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

På stan – vad ger jag i dricks på hotell?

Fråga:
Vi ska bo på ett välkänt hotell i Stockholm och undrar hur mycket jag ska ge i dricks när de kör upp bagaget, ger roomservice och i restaurangen?

Svar:
På svenska hotell förekommer sällan att de bär upp bagaget, man bär det själv och därmed ges sällan dricks för en sådan service.

Skulle det förekomma avgiftsfritt så får du nog ge vad du anser att det var värt.

För min del skulle jag kanske ge 50-100 kr, men sanningsenligt så är det mest en uppskattad summa.

Vid roomsservice, så ska du ställa dig frågan vad den innebär.

Är det en middag som serveras brukar man ge 5-10% av notan om man är nöjd.

Skulle det vara att de bär upp ett strykjärn till rummet kanske man får anse det som en service de ska tillhandahålla utan extra dricks.

I restaurangen gäller samma som tidigare, 5-10% brukar jag rekommendera om man är nöjd.

Men notera, det finns inga krav på att ge dricks, det är helt valfritt och upp till dig om du vill det.

Klicka här för att läsa min artikel om dricks >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – vi har köpt en svart kostym, är det begravningsfärg?

Fråga:
Sonen har nu valt svart kostym, vit skjorta, marinblå slips och näsduk samt svarta skor till sin konfirmation.

Nu undrar vi om det är ok – läste nånstans att det är till begravning svart kostym bärs.

Svar:
Svart kostym till begravning är gammal och inaktuell vett och etikett.

Kanske har du läst det på något forum här på nätet, de innehåller ofta kommentarer med etikettsregler tagna ur böcker från 1940 eller 1950-talet.

Kanske har du läst det hos mig, men då angivet som en historisk tillbakablick.

Idag är svart kostym helt i sin ordning, de flesta klädaffärer tar fram en sådan om du ber om mörk kostym.

Även om en mörk kostym är mest korrekt i mörkblå färg, så är svart lika rätt idag.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – jag ska hålla tal, kan jag göra hur jag vill eller finns regler?

Fråga:
Jag har fått äran att vara en av talarna på en disputationsfest nu i vår.

Jag vill framföra talet på mitt egna (som alltid, i alla sammanhang) okonventionella sätt, vilket ligger nära till hands då jag är sångare och skådespelare och van vid att ha en publik och åhörare.

Idén till talet består av första hälften sång med specialskriven text stunden till ära, till en, för de allra flesta av gästerna, välbekant melodi.

Därefter övergår talet i en andra hälft av talat språk – som tillsammans får utgöra mitt eget personliga tal i ca. max 1-1,5 min

Tanken slog mig att jag borde ta reda på vad traditionen säger om just disputationsmiddagar, när det gäller vett & etikett, ’do’s & don’ts’?

Är ovan idé passande, eller kan det bli fel?

Vad finns det för förväntningar på en talare, i ett sådant här sammanhang?

Låter kanske aningen väl dramatiskt, men frågan ställs för att undvika något känsligt ”faux-pas” i en sådan här situation.

Klädsel? Passar ren högtidsklädsel på en disputationsmiddag/fest – med efterföljande ’late-nite’ dans?

D.v.s. smoking, Jaquette (förmiddag) eller likande? Funkar ren festklädsel eller s.k, ”Cocktail” dvs svagt glittrande, paljett- eller juvel-prydda utstyrslar?

Eller är det neutral, formell klädsel, d.v.s kostym, m/utan slips/fluga som matchar det område (akademin, finans, kultur, sport, vetenskap…..) där huvudpersonen är verksam (vad det nu kan vara utan att bli för stereotypt?) som gäller?

Min egen personliga inställning är ”kom som du är” inom de ramar och önskemål huvudpersonen själv bestämt att hen vill att gästerna och, därmed sin egen tillställning, skall leva upp till.

Det är alltid min skyldighet som gäst att respektera ramarna, även om de skulle visa sig vara mycket avancerade.

Skyldighet har man även att ta ställning till om man kan/vill leva upp till dem – innan man tackar ja.

Svar:
Ditt tal ska du hålla när det blir din tur och det är en bit in i .

När talet startar och tills dess du är klar har du 3-5 minuter.talarordningen

Allt som är längre än så blir för långt och upplevs nästintill besvärande för övriga gäster och hur du sedan disponerar denna tid är upp till dig.

Sång eller tal, det är valfritt.

Vad det gäller klädseln är svaret ännu enklare, följ den klädkod som anges på inbjudan.

Inget annat än den klädseln ska du bära.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – ingen klädkod passar oss vid vårt bröllop, hur gör vi?

Fråga:
Du skriver att man inte ska hitta på egna klädkoder.

Men hur gör man då för att undvika att folk klär sig i något för bröllopet valt tema ’opassande fint’?

Vi har ett lantligt rustikt tema på vårt bröllop och önskar att våra gäster har samma avslappnade inställning.

Vi vill t.ex undvika alla former av klassiska svarta släta eller glansiga kostymer, kavajer, finskor etc. och vill hellre ha tweed, linnekjortor, bruna västar linneklänningar etc.

Skriver vi vardagsfin som klädkod blir det nog en salig blandning.

Hur gör vi?

Svar:
Helt rätt uppfattat att man inte ska hitta på egna klädkoder, det skapar mest förvirring och nu kanske du inte helt uppskattar mitt svar för jag ska vara rakt på sak.

Men det är alltid ni som inbjudare som avgör, inte min åsikt eller gästernas, det är ni som bestämmer.

Gästerna har inte en aning om vad de ska bära för kläder vid t.ex ”vardagsfin”, för vad bär du till vardags, vad bär jag, vad bär min granne?

Helt olika kläder förmodligen så där ger jag dig helt rätt, det fungerar inte.

Du skriver att ni vill ha ett rustikt lantligt tema och en avslappnad attityd.

Därefter predicerar du exakt vad du vill att gästerna ska bära för typ av kläder och jag kan direkt säga att den klädseln hade tvingat mig och säkert många andra att gå till butiken för att köpa eller komplettera med kläder som passar det ni önskar.

Det just detta att följa er önskan med resultatet att kanske flera av gästerna måste komplettera garderoben för att smälta in i er avslappnade klädsel som är bekymret och då blir klädseln avslappnad men kanske inte gästens förberedelser.

Ni kan hålla fast vid det tema ni önskar, inga bekymmer, men skriv en klädangivelse i inbjudan precis som du skrev den till mig.

Då blir den begriplig, jag hade inte på något vis svårigheter med att förstå vad ni önskar och det kommer era gäster heller inte få.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – hur placeras skilda föräldrar?

Fråga:
Om fadern är skild och har ny fru , hur placeras hon?

Om farfar är skild och har ny fru, hur placeras hon?

Svar:
Det är alltid brudparet som avgör placeringen, om det gäller bröllopsfesten.

Du har inte skrivit annat, så jag gissar att det du avser och inte i kyrkan.

Där är placeringen fri.

Vid bordsplacering delar man alltid på par och så gör man även i dessa fall.

Har brudparet en nära relation till den nya partnern, man kan ju ha vuxit upp med hen, så kan man också placera dem framskjutet.

Är man inte lika nära kan släktingen sitta närmre och partnern lite längre ut.

Klicka här för att läsa min artikel om skilda föräldrar vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur placerar jag familj och vänner vid min 50-årsfest?

Fråga:
Jag fyller 50 och ska ha en fest för drygt 60 personer.

Vi kommer sitta fördelade på fyra bord, och jag känner mig osäker på var jag ska placera mig, min man och mina två barn som är toastmaster/madame?

Är det viktigt att ha mamma och mina systrar vid mitt bord eller ska jag ”sprida” ut familjemedlemmarna lite?

Vi är dessutom övervägande kvinnor 41 st (22 män) är det viktigt att fördela dessa män jämt över alla fyra bord?

Är det ok att jag väljer mina ”favoriter” att sitta i min närhet?

Svar:
Placera dina tostamasters på två olika platser så de ser alla gästerna och gästerna ser dem.

Men de ska också kunna kommunicera med varandra via t.ex. gester eller blickar.

Det är brukligt att placera föräldrar och syskon nära jubilaren, men om du vill ha lite spridning kan du ju tala med dem i förväg hur du tänker.

Ibland kan det vara bra att ha familjen lite ”utplacerad” så de kan ha lite överblick så allt är bra vid borden.

Fördela kvinnorna över samtliga bord, det låter klokt och dina favoriter kan du mycket väl placera centralt och nära dig, det är helt i sin ordning vid jubileum..

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson