Vigsel – vi gifter oss borgerligt, kan vi ha förlovningsring som vigselring?

Fråga:
Jag och min pojkvän ska snart vigas i Stockholms stadshus.

Vi önskar skjuta lite på inköpet av min vigselring så att jag kan välja min drömring när vi har mer pengar.

Kan jag av symbolisk mening använda min förlovningsring vid ceremonin?

Vad tycker ni?

Svar:
Det är inga som helst problem med det.

Hur en vigselring ska se ut finns det inga bestämmelser kring.

Ni gifter er dessutom borgerligt gissar jag och då krävs inga ringar överhuvudtaget.

Antingen gör ni så. eller så köper ni en billigare ring som symboliserar denna händelse.

När ni senare är mer stadda vid kassa, köper ni en mer påkostad.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frack – hur bärs ett fickur, med kedjan synlig?

Fråga:
Avseende fickur bärande till Smoking med väst – gäller samma regel som för frack eller kostym?

Man ser ibland en klockkedja över hela bröstet – från ena västfickan till den andra.

Hur bärs den (vid västknapparna) och vad fanns traditionellt i den andra änden?

Enkel eller dubbel kedja – finns det någon gammal etikettsanvisning?

Svar:
Fickur med synlig kedja, dubbel eller enkel, från höger ficka till vänster sida och över västen bärs endast till kostym med väst.

Jag brukas säga att titta på foton av morfars far, där ståtar han ofta med kedjan över magen och kostymens väst.

Kedjans design är som så ofta en fråga om tycke, smak och kanske ett tecken på att man hade råd mer lite mer kedja än andra.

Vid frack ser man inte sällan herrar som bär en synlig klockkedja, vilket är helt felaktigt.

Vid frack (och även Smoking) bärs uret osynligt.

Kedjan fästs i frackrockens vänstra insida, där sitter ofta en knapp, och sedan ska den osynlig för andra gå ner i vänster byxficka.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör till frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – stämmer det att saltet ska möta gästen?

Fråga:
En kollega till mig hävdar att saltkaret ska möta gästen ej pepparkaret. kommer gästerna in från höger ska saltkaret stå till höger om pepparkaret.

Jag har aldrig hört talas om det.

40 år som servitris och är nyfiken på ett svar.

Svar:
Den här typen av etikettsfrågor har ofta sitt ursprung i sedvänjor kanske med start inom familjen, bygden eller annat.

Svaret är nej, någon sådan etikettsregel finns inte.

I folktron kan man hitta uttryck som ”Om du slänger en nypa salt över vänster axel i farans stund avvärjer du både oknytt och otur”.

Förklaringen skulle vara, genom att kasta saltet slänger man salt i ögonen på djävulen och då kan han inte hitta på mer otyg.

Ibland uppstår vanor inom familjen, kanske hade mormors mor ett alldeles för stort pepparkar och då ställde hon det längst bak och så gjorde mormor och mamma.

Man skapade en kom-ihågregel ”saltet ska möta gästen…” och gör så fortfarande, men med tiden har de glömt varför.

Jag säger inte att det är på detta vis, men ofta härrör sig den här typen av ”etikettsregler” från traditioner med, för mig, okänt ursprung.

Vi kan också läsa i Bibeln, Lukas 14:14, där talas det om saltets kraft. Men inte på detta vis.

Det kan alltså även finnas en biblisk tolkning.

Har vi tur kanske någon läsare har hört talas om begreppet och kan ge mer förklaringar.

Därmed blir vanorna sanna för den som lärt sig detta från början, men som sagt, någon sådan etikettsregel finns inte.

Klicka här för att läsa min artikel om salt vid flyttgröt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – sonen bär Frockcoat, ska jag då ha frack på hans bröllop?

Fråga:
Om brudgummen (min son) bär frockcoat, skall man själv bära kostym eller frack?

I övrigt vill brudparet att det ska vara ”vårdad klädsel” som klädkod.

Svar:
Klädseln är önskad som ”vårdad klädsel”  och det innebär att även du bär detta.

Frockcoat är ingen klädkod, det är egentligen en lång kavaj och bär du en frack blir du avsevärt mycket mer elegant klädd än både brudgummen och gästerna.

Vilket blir helt fel, men en mörk kostym passar utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om frockcoat >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära svart klänning på bröllopsfest?

Fråga:
Jag ska på bröllopsfest, vigseln var i februari och de ska ha festen nu i mars.

Kan jag ha på mig en svart klänning med överdel i spets och nederdel i tyll?

Tänker att det kanske inte är lika ”viktigt” att inte bära svart eftersom att vigseln redan varit?

Den går nedanför knät och hela vägen upp i halsen och även axlarna är täckta av en liten ärm.

Svar:
Svart på bröllop går bra, så länge som det inte är helsvart.

Förvisso har vigseln ägt rum, men festen är ändå kopplad till bröllop och bröllop bryter sorg (därav inte helsvart).

Mitt råd är att du sätter färg till klänningen.

En schal, ett band, en rosett. Vad som helst och sedan kan du, om du vill lägga av dig detta plagg.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputationsfest – vilken klädkod gäller och ska jag ha present med mig?

Fråga.
Vilken klädkod gäller vid disputationsfest?

Betalar strax under 500 kr per kuvert, förväntas det någon gåva?

Svar:
Klädkoden ska vara angiven på inbjudan, följ den som står där.

Saknas klädkod, då betyder det egentligen högtidsdräkt vilket för dig som kvinna är detsamma som balklänning.

Men saknas klädkod, då tycker jag du ska ringa inbjudaren och fråga vad hen har tänkt sig.

Presenter har inget samband med eventuell kostnad, presenter är en lyckönskan och det avför du själv om du vill uppvakta med.

Många lär nog ha med sig något att auppvakta med, om än blommor och något drickbart.

Men de flesta av gästerna lär inte komma tomhänta.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad ska vi bära på en galamiddag klädsel Kavaj?

Fråga:
Ska på Galamiddag med min man där klädkoden är kavaj.

Är det kostym för honom?

Mörk eller ljus,  samt vad ska jag ha på mig?

Fin klänning? Hur lång och är den någon speciell färg man bör undvika?

Kan man ha byxor på sig som kvinna?

Svar:
Ett litet tips inför framtiden, alla dessa frågor hade du fått svar på direkt om du läst i mina artiklar om klädkoder.

Du hittar några länkar i detta svar, där kommer du att finna den mesta av informationen.

Vi börjar med ”galamiddag”, vilket indikerar en formell fest och därmed striktare klädkod.

Din man ska därför böra en mörk kostym med vit skjorta och slips eller fluga.

I ditt fall ska du bära motsvarande mörk kostymklänning.

Det står dig fritt att välja längd, men alltid under ditt knä. Sannolikt kommer du se flera kvinnor i ankellånga kreationer.

Färgen är fri, men den ska vara utpräglat festbetonad och i finare kvalité.

Byxor för damerna är inget alternativ.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – ska smörgåstårta serveras på stor eller liten tallrik?

Fråga:
Serveras smörgåstårta på små eller stora tallrikar?

Svar:
Det bestämmer du helt och hållet själv.

Har du det som någon form av huvudrätt, kanske gästen tar lite mer och en stor tallrik passar bäst.

Är det som en del av en meny, kanske en mindre tallrik kan räcka.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson