Doktorspromotion – ska jag, som gäst, bära frack eller kostym?

Fråga:
Är inbjuden på doktorspromotion.

Står i inbjudan, klädsel frack.

Är det ett måste då?

Eller funkar det med en snygg mörk kostym?

Vad händer om jag ändå kommer i kostym?

Svar:
Om det står klädsel frack, så gissar jag att du även är inbjuden till festen efteråt.

Vanligen brukar gäster som ska på festen och promovendi bära frack/frackklänning.

Övriga gäster kan bära mörk kostymklädsel.

Men, det kan vara annorlunda här och om du inte ska på festen skulle jag rekommendera att du frågar den som bjudit in dig.

Grundregeln är att du bär alltid angiven klädkod.

Om det händer något om du kommer i fel klädsel?

Nej det händer inget och du lär knappast bli utslängd, men du kommer känna dig väldigt ”fel”.

Klicka här för att läsa min artikel om promotion >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära indisk dräkt vid mörk kostymklänning?

Fråga:
Kan jag använda en indisk dress med knälång klänning och byxor till?

Det är ju inte långbyxor i vanlig bemärkelse.

Svar:
Om dräkten kan klassas som folk- eller nationaldräkt kan den bäras.

Anser du att den ska klassas som en klänning eller kjol kan den bäras.

Om du inte kan säga att det är så, då får du ta något annat.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – bröllop, hur adresserar man ej gifta par?

Fråga:
Jag undrar hur man skriver adressen till folk när man postar inbjudan.

Mina föräldrar är t.ex inte gifta då kanske man kan skriva ”familjen X-sson/Y-sson”?

Men till mina kompisar som ej är gifta och utan barn, skriver man bådas namn som ”Karl Tursson och Erica Hoppsansa”?

Vad gäller?

Tar man bådas för och efternamn?

Svar:
Egentligen behöver du inte fråga för du har redan skrivit svaren i dina förslag.

Bättre än det du förslår kan nog ingen annan heller skriva.

Perfekt helt enkelt!¨

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – kan jag servera vår soppa till förrätt i tekoppar?

Fråga:
Ska jag servera en jordärtskockssoppa i stora soppskålar eller hellre i en gammaldags tekopp med med fat?

Ska varmrättstallriken stå under tekoppen, med tillhörande fat, om jag väljer att servera soppan i tekopp med fat?

Svar:
Om du tänkt tekoppar, så ska du inte servera soppa i dessa,

Jag tror du tänker på Consomméskålar, som har två handtag på koppen och det är här man lätt misstar sig, det är en skål och ingen tekopp.

De är avsedda för Consommé, en buljong kan man beskriva det som.

Så välj djupa tallrikar och har du en kuverttallrik, kan den stå under den djupa tallriken.

Klicka här för att läsa min artikel om Consomméskålar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – vad ska jag skriva i mina barnbarns dopbrev som öppnas när de är 14 år?

Fråga:
Vi, som mormor och morfar ska ge någon form av sparande (kapitalsparande el. liknande ) till våra barnbarn (tvillingar ) i dopgåva.

Vilken form är inte spikad.

Hur kan jag skriva i dopbrevet?

Svar:
Jag antar att då med dopbrev avser en speciell och personlig dopgåva.

Det är ett enkelt brev som ni kan skriva till barnen som döps – för att överlämnas när barnen fyller 14 år.

Det behöver inte vara mer än ”När du läser det här är du 14 år och vi, mormor och morfar skriver detta brevet den dag du döptes. Vi har under alla dessa år sparat på…. ” osv.

Behöver inte vara mer märkvärdigt än så.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vem ska jag sitta med vid mitt 80-årskalas?

Fråga:
Jag är änkling har bröder med familj och en dotter samt vänner.

Vem skall jag ha till bords?

Dottern har en manlig vän.

Svar:
Det väljer du själv och det kan vara din dotter, en nära vän eller släkting.

Någon du tycker mycket om kan också vara en person för placering bredvid dig.

Din dotter ska inte sitta med sin vän, de ska placeras åtskilda.

Klicka här för att läsa min guide till bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – vi har blivit inbjudna, betyder det att vi ska bli gudföräldrar?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till dop.

Jag bara undrar om den betyder vi ska bli gudföräldrar?

Svar:
Nej, det betyder att ni är inbjudna som gäster.

Gudförälder var förr en försäkring om att dessa skulle ta hand om barnet om något hände föräldrarna.

Idag ses det mer som ett hedersuodrag och då får man frågan.

Klicka här för att läsa min artikel om gudföräldrar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – vad anser du om bugning och nigande inför närmast anhöriga?

Fråga:
Tycker det ser trevligt ut med en bugning respektive nigning till de närmast anhöriga innan man sätter sig.

Eller hur?

Svar:
Att visa de anhöriga respekt för sorgen är en självklar artighet vid en begravning.

Bugningen är mycket vanlig och vill kvinnor niga är det helt i sin ordning.

Instämmer i din synpunkt att det ser trevligt ut.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst vid begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsplacering – hur ska vi som värdpar sitta vid 70-årskalas?

Fråga:
Hur skall värdinnan och värden sitta vid ett hästskobord, och övriga familjemedlemmar?

När skall jubilaren tacka för presenterna, och hur, kort eller sms, eller annons i tidningen, alla har olika tidningar?

Svar:
Sätt er nära varandra, men inte tillsammans.

T.ex sitter jubilaren med en hedersgäst och partnern med dennes make/maka.

Skälet till närheten är att ni då kan ses av samtliga och ni sitter då i mitten av bordets bas.

I övrigt kan ni läsa ritningen jag länkar till.

Sprid gästerna efter ålder, släktskap och vänskap i fallande ordning.

Presenterna kan jubilaren nämna i sitt tacktal vid middagen och sedan bör de omnämnas i personliga tackkort till de som uppvaktat.

SMS eller annons med ett tack är inget tack som upplevs speciellt engagerat, det rekommenderar jag inte.

Klicka här för att läsa min artikel om hästskobord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson