Disputation – kan jag hålla talet på svenska och hur lång tid ska jag tala?

Fråga:
Vi kommer bli bjudna på en disputation en förmiddag en onsdag med lunch efteråt.

De har varit våra grannar i ca 2,5 år då han har studerat på Universitetet här.

Mannen som ska disputera pratar kinesiska och engelska, frun pratar lite svenska, engelska och kinesiska.

Nu vill frun att jag ska hålla ett tal.

Den kontakten vi och de har haft är som grannar och vänner.

Kan man hålla ett tal och prata om hur vi lärde känna varandra och lite vad vi gjort tillsammans, typ familjeträffar, restaurangbesök mm.

Och avsluta med att gratulera den nyblivne doktorn?

Eller vad kan man ta upp ett tal?

Jag kan inget om ämnet han doktorerar inom.

Om jag inte kan prata om hur vi lärde känna varandra mm så har jag inget att säga i talet.

Kan talet i så fall vara ganska kort?

Kan talet vara på svenska och kanske hans fru översätter det han inte förstår?

Jag är inte så bra på engelska.

Svar:
Du kan hålla ett tal om hur ni lärde känna vrandra, ta med glada minnen och avsluta med en gratulation.

Om du inte är bekväm med engelska, håll talet på svenska.

Men prata i förväg med hustrun så hon vet att hon ska tolka.

Alternativt, skriv ned ditt tal och översätt till engelska för att efter talet ge honom det som minne och att han kan läsa ditt tal.

Ett bra tal pågår mellan 3 och fem minuter.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – vem är inbjuden, den som står på kuvertet eller de som angivits i brevet?

Fråga:
På kuvertet till inbjudan så stod det bara min sambos namn på .

Inne i inbjudan ( som var förtryckt) så stod det att ni är bjudna på bröllop.

Har lärt mig att det namnet som står på kuvertet är den personen som är bjuden.

Är det så?

Svar:
Eftersom det tydligt framgår av inbjudan att ni, dvs båda; är inbjudna är det inget att fundera över.

Man har helt enkelt inte tänkt som du och resultatet är ju ändå detsamma.

Så svara att ni gärna kommer.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – det står Kavaj på inbjudan, räcker det med en kavaj?

Fråga:
Inbjudan till 50-års uppvaktning med klädkod kavaj.

Räcker det med bara kavaj eller är det kostym som det menas med?

Svar:
De avser med största säkerhet mörk kostym.

Och eftersom det kan finnas tveksamheter i tolkningen, beroende på hur formell festen är, är mörk kostym alltid rätt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Spel – vad är vett och etikett på casino?

Fråga:
Jag undrar om det finns några vett och etikettregler för casinospel online?

Det är ju många företag som är ute och marknadsför sina produkter.

Men hur ska jag som spelare agera, både vid casinospel och även vid andra spel on-line?

Svar:
Att spela t.ex. Roulette på casino online kan upplevas som skrämmande för en del.

För den som är uppväxt i vår digitala tidsålder så känns allt som inte innebär att göra något online lite främmande och kanske svårhanterligt.

Hur många av de som är födda under de tre sista årtiondena, vet exempelvis hur de ska betala sina räkningar om de inte kan göra detta via Internetbanken eller inser att man la räkningarna i ett kuvert och skickade dem för betalning.

Ibland kunde man använda en fax och långt före detta gick man till Posten och betalade varenda räkning i kassan. Det är kanske inte så lätt att förstå om man är en person där den digitala världen alltid funnits.

Detta innebär givetvis att den generationen som är äldre inte alltid är bekväm med dagens digitala spel, som casinon på nätet. Bra ”kom ihåg regler” är att ha roligt.

Spela inte för pengar du inte har råd att förlora, det går inte alltid att spela tillbaka om du förlorat.

Så minns  att inte spela för mer pengar för att vinna tillbaka pengar som du har förlorat, det går sällan särskilt bra. Men har du en pott och vinner kan du spela med den, spel på nätet är alltid lite riskfyllt. Du kan spela för alltför höga summor. Men du kan vinna massor också!

Om man till exempel spelar casino såsom Black Jack och poker är det av extra stor vikt att man inte fuskar. Pengar är trots allt inblandade i spelet och kan göra slaget ännu hårdare.

Notera att detta undantag även gäller för casinospel på nätet, man ska inte försöka fuska. Förutom att det förtar glädjen, riskerar du också att bli avstängd.

På grund av det faktum att nästan all kommunikation sker via text är det också särskilt viktigt att tänka på hur man skriver.

I spel online kan det ta ganska lång tid innan man spelat klart, med andra ord många timmars spelande, innan man har lyckats samla på sig exempelvis föremål som kan göra en karaktär bättre.

Men detta kan också ställa till det och många erfarna spelare bli irriterade när nya spelare tigger om föremål – så tigg inte! En stor del av nöjet med online-spel är att successivt hitta och förvärva nya saker som kan tillföra ännu mera spelglädje och möjligheter i spelet.

Mata inte trollen! Troll förekommer även i spelvärlden och det bästa sättet att tysta dem är att strunta i dem. Men om ett troll skulle trakassera en annan spelare bör man gripa in.

Anmäl dem till den som leder spelet, se till att de blockeras och inte förstör.

Fastna inte i spel som du har svårt att förstå eller hantera.

Det är självklart kanonkul och mycket spännande att upptäcka ett casino som en grym möjlighet för att testa på spel du inte spelat innan, men akta dig! Det kan vara riktigt svårt och knepigt.

Du ska undvika spel där du kan ge dig in i en omgång när du inte har en aning om vad som pågår är kortsiktigt minst sagt väldigt orutinerat.

Studera regler och funktioner för varje spel innan du börja sätta snurr på dina marker.´

 

Servering – om två smörgåstårtor, med olika innehåll serveras, kan man ta av båda?

Fråga:
Kanske är banal fråga men jag undra om det är så självklart att man tar av båda smörgåstårtorna om det bjuds två, en med räkor och en utan tex med skinka?

För mig känns det naturligt att endast ta av en då det oftast finns de som inte tål/tycker om räkor.

Vad säger du?

Svar:
Här finns inga banala frågor! Det är endast de frågor som inte ställs man kan tycka är fel.

Dukar du fram två olika rätter, eller smörgåstårtor och bjuder gästerna att ta för sig så avser detta båda sorterna.

Det är som en buffé, du kan ta av det du önskar.

Man sparar ju knappast på grönsakerna för de som är vegeterianer.

Är det så att värdfolket vill att den skaldjursfria smörgåstårtan är avsedd för vissa gäster, då meddelar man gästerna detta.

Klicka här för att läsa min artikel om allergier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Promovering – hur ska jag, som är mor till promovendi, klä mig?

Fråga:
Min dotter ska promoveras i maj.

Hur ska jag som mor lämpligen klä mig?

Svar:
Förmodligen är du även inbjuden till festen efteråt, vilket inte framgår av din fråga.

Är du det är det högtidsdräkt, vilket innebär frackklänning.

Om du enbart ska närvara vid promotionsakten är det mörk kostymklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – hur kan jag utforma min mörk kostymklänning?

Fråga:
Ska på bröllop i sommar med dresscode mörk kostym och ca 100 gäster.

Hur viktigt är det att klänningens längd är just nedanför knä?

Har hittat en i finare tyg men den går tyvärr till knäskålen?

Svar:
Du bifogade en bild och den klänningen passar utmärkt, även om den är som du skriver, något kort.

(Bilden på klänningen kan vi inte visa då vi har annonsörer som betalar för att bli exponerade på vår site ) 

Sanningen är den att de flesta gästerna kan inte avgöra om den är för kort.

Med ett bröllop om 100 gäster räknas som formellt och det kommer finnas stor variation på klänningarnas längd, från kort till ankellångt.

Din kommer tillhöra de kortare, så då måste du själv avgöra om du kan tänka dig att vara klädd på en lite lägre nivå.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson