Inbjudan – jag blev inte bjuden men min sambo blev det, är detta rätt?

Fråga:
Min särbos ex fyller 70 år.

Två av döttrarna ska ordna en fest på en restaurang.

Min särbo är bjuden samt familjen med vänner.

Jag har känt min särbo i 4 år har ställt upp mycket på honom, ordnat hans 70-årskalas bl.a. men jag är inte bjuden.

Måste man växla ringar för att räknas?

Svar:
Jag kan enbart spekulera, men det kanske inte känns helt bekvämt för döttrarna att bjuda in dig till din mans före detta hustru.

Det viktiga är att du inte klandrar din särbo, han kan inte påverka vem eller vilka som bjuds in.

Så det du gjort för honom har ingen betydelse i det här sammanhanget.

Att han skulle föreslå din närvaro är heller inget alternativ, det kan man inte göra.

Däremot skulle jag rekommendera honom att meddela döttrarna och exhustrun att han inte vill gå någonstans utan dig.

Han ska alltså avböja med det skälet, det är inte på något sätt oartigt  (jag själv hade utan minsta tvekan gjort detta).

Då kan den som bjuder in ändra sig eller stå fast och acceptera hans nej tack.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – vem ska jag välja till best man?

Fråga:
Kan ni ge förslag på Best man vid bröllop, vad är mest vanligt?

Om man har en vuxen son, kan han vara best man, eller är det bättre att välja t.ex en vän eller bror?

Svar:
Nu finns det ingen statistik på vem som är mest förekommande som Best man, men en son är det inte då de flesta brudpar inte har vuxna barn.

Du ska välja den person du känner att du uppskattar, för det är ett hedersuppdrag.

Är det din son, bror eller vän – det spelar ingen roll.

Klicka här för att läsa min artikel om Best man >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – vad skriver vi på kortet till väninnan vi vill bjuda ut?

Fråga:
Fyra damer vill bjuda ut 90-årig väninna på restaurang.

Vad skriva på födelsedagskortet?

Svar:
Finns ingen anledning att komplicera något.

Så varför inte: ” Grattis, vi vill  fira din stora dag genom att avnjuta en middag med oss! Vi bjuder dig på restaurang.”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Flyttgröt – kan jag ge kaffe och salt?

Fråga:
Kan man ge kaffe och salt till en nyinflyttad?

Svar:
Att ge kaffe är mer som en flyttpresent, man kan behöva det som nyinflyttad.

Salt är mer traditionsbundet, då brödet och saltet har stor betydelse.

Man kan se anor från många länder, men framförallt i Tyskland skulle man ge dessa saker eftersom det aldrig fick saknas i ett hem.

Så om du ska ge detta, då behöver du också förklara varför, man kan inte detta idag.

Klicka här för att läsa om traditioner vid flyttgröt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – hur blir jag av med min blyghet? 14 tips!

Fråga:
Tacksam att få veta, hur hanterar jag min blyghet framför folk?

Har svårt att starta en diskussion eller talar inför en större samling!

Svar:

  1. Det finns endast ett svar på frågan hur du ska våga tala med och inför andra – öva dig.
  2. Men du ska inte ha för stora förväntningar, det är helt ok att vara blyg och tyst.
  3. För att bli bättre behöver försätta dig i situationer som är tuffa för dig, utmana dig själv
  4. Våga tänka ”vad är det värsta som kan hända?” OK, det blev lite pinsamt, men vem bryr sig? Du ser mer negativt på detta än andra, så är det bara.
  5. Övning kan vara småsaker som att se folk i ögonen i stället för att pyssla med andra saker.
  6. Börja med att träna på någon du känner väl.
  7. Börja med att till nästa gång du är i en grupp ska försöka dela med dig av en enda tanke, sätt små delmål och lyckas med dessa.
  8. Försök också att intala dig att du duger väldigt bra som du är, stärk din självkänsla.
  9. Är din blyghet en fobi? Det kan vara så och då kan du be om hjälp, då kan du vinna mycket.
  10. Men förvänta dig inte att du sedan ska börja tala inför en stor grupp, det steget kan ta tid.
  11. När du väl vill prata inför grupp, kom ihåg att träna hemma. Framför spegeln, inför vänner och familj.
  12. Var inte rädd för att du ska glömma vad du ska säga, ha en lapp i handen. Våga läsa på den och tystnad en stund är inte farligt.
  13. Tala endast om det du verkligen behärskar.
  14.  Är du duktig på ett ämne, håll dig till det. Då blir du trygg.

Läs mer i min artikel om tips för en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Tal – hur fungerar det vid en födelsedag med tvårätters middag?

Fråga:
Har läst om tal mm vid trerätters middag men hur fungerar det vid en tvårätters middag där för- och varmrätt serveras och gästerna sitter vid ett långbord?

Efter varmrätten förflyttar vi oss till mindre bord för att inta kaffe och tårta.

Är det bättre att ha efterrätt och att bryta och inta enbart kaffe vid småbord efteråt?

Räcker det då med enbart kaffe?

Svar:
Det fungerar alldeles utmärkt med tal vid en tvårätters middag.

Men tänk på att låta talen komma innan huvudrätten och i slutet av den.

Tal under varmrätten ger lätt rtesultatet att gästerna sitter med kall mat om talarna inte begränsar sig tidsmässigt.

Kaffe och tårta vid småbord låter som en utmärkt idé.

Klicka här för att läsa min artikel om tips för talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – hur långt i förväg ska jag skicka inbjudan till min 60-årsfest?

Fråga:
Jag fyller 60 och ska ha en ganska stor fest med c:a 60 gäster.

Det blir mingel, buffé, kaffe o tårta.

Hur långt innan ska jag skicka ut inbjudningskorten?

Svar:
Jag rekommenderar att du så snart som möjligt ”tipsar” gästerna om det datum du planerat.

Sedan skickar du inbjudan sex veckor i förväg.

Klicka här för att läsa min artikel om att skicka en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – välgörenhet som present till 50-åring, men ska man ge en blomma också?

Fråga:
En släkting fyller 50 år.

Hon ska ha fint kalas (black tie).

3/5 av familjen ska gå.

Hon har öppnat en gåvosida på Facebook där man kan donera valfri summa till ett behjärtansvärt ändamål.

Dit har vi skänkt.

Förväntas man ändå ha med något på själva festen?

Svar:
En blomma är alltid trevligt att komma med.

Hon har ju inte avsagt sig presenter, men dedikerat dem till ett särskilt ändamål.

Vanligtvis brukar man ha en present och en blomma, detsamma gäller här.

Så köp en bukett.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>