Klädkoder – vad ska jag ha på en fest med klädsel svart/vitt – Smoking?

Fråga:
Är kvinna och jag är bjuden på fest.

Klädkod svart eller/och vitt.

Herr smoking.

Vad bör jag ha?

Jag är 60 år.

Svar:
Står det angivet Smoking är det motsvarande klädsel i form av afton- eller smokingklänning.

Vad färgen som skrivits avser, det vet jag inte. Som alltid när inbjudaren hittar på egna klädkoder, kan man endast gissa.

Men vi får väl anta att de önskar att du ska ha något i svart och vitt.

Om det sedan avser all färg eller delar av din klädsel, det får du ringa och fråga om, det är inte ofint när man har varit otydlig.

Ingen annan kan gissa vad de avser.

Din ålder har ingen betydelse när det gäller klädkoder.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking- Aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer och ordnar – varför bärs inte Storkorsband till kostym?

Fråga:
Du skriver att man inte kan bära storkorsband till mörk kostym.

Vari ligger de stora skillnaderna i detta asvseende mellan en mörk kostym och en normal uniformsrock för marinen, exempelvis den svenska marinen?

Svar:
Skillnaderna beror helt och hållet på utformningen, en uniform är helt annorlunda.

Jag misstänker att, trots din hänsyftning, att detta inte var frågan.

Så om du istället avsåg bärandet av storkors eller andra ordnar runt halsen, bärs de inte om uniformen är daglig dräkt (eller motsvarande) eller till mörk kostym.

Då bärs, precis som till mörk kostym, miniatyrer. Detta förutsatt att det är en högtid.

Vid uniform (och civilt) bärs storkorsbandet endast till högtidsdräkt.

Klicka här för att läsa om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag bära Mörk kostym vid Högtidsdräkt?

Fråga:
Inbjudan anger Högtidsdräkt med regalier.

Att då delta i mörk kostym – av praktiska skäl, besvärligt pga ålder – hur olämpligt ses ett sådant avsteg?

Svar:
Det fungerar inte alls, även om regalierna kan bäras till Mörk kostym.

Angiven klädkod är det som man förväntas följa.

Nu vet jag inte om det enbart är åldern som avgör, men min erfarenhet är att en frack är betydligt skönare att bära än en vanlig kostym.

Den är ofta rymligare och ger mer rörelsefrihet. Men är lite krångligare att få på sig, det måste medges.

Klicka här för att läsa min artikel om olika klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – kort tid tillsammans, sedan avled min partner. Men hur gör jag nu?

Fråga:
Har känt en man under flera år och vi har nu varit ett par en kort tid.

Han har nu avlidit efter en tragisk olycka och vi ska nu ha begravning för honom.

Min fråga är. Vart ska jag sitta i kyrkan?

Känner hans familj lite grann då vi träffats ett antal gånger och jag var med dom precis efter den tragiska olyckan.

Tycker det är jobbigt att fråga dom vad dom tycker.

Känner mig som mer än en vän men har ju inte riktigt kommit med i familjen ännu.

Vet inte hur dom ser på mig och dom har nog med sin egen sorg.

För mig skulle det kännas skönt att sitta i närheten eller med familjen.

’Vill ha detta klart innan denna fruktansvärt jobbiga dag.

Svar:
Det låter förfärligt svårt och så tråkigt att ni inte fick mer tid tillsammans.

Mitt råd är att du helt enkelt talar med begravningsentreprenören och ber denne ta kontakt med familjen.

Såg precis som du skrivit här, eller visa frågan.

Jag är övertygad om att de kommer prata med dem och säkert ordna så du får sitta med familjen.

Ni var ett par och då är du per automatik väldigt nära.

Klicka här för att läsa min artikel om placering i kyrkan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – om det står Kavaj, kan jag som dam bära en snygg byxa?

Fråga:
Har blivit medbjuden på en medlemsbankett där klädkoden är Kavaj.

Min fråga är då.

Kan jag som tjej ha kavaj och snygg byxa?

Svar:
Eftersom du skriver bankett får man utgå från att tillställningen är formell.

Därmed får vi också anta att Kavaj i denna inbjudan avser Mörk kostym.

Till Mörk kostymklädsel för henne, fungerar inte en byxa. Det ska vara kjol eller klänning.

Så svaret är nej.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vilken färg på handskar för kistbärare vid begravning?

Fråga:
Ska bära en kista.

Ska det vara vita eller svarta handskar ?

Behövs halsduk?

Svar:
Det varierar mellan olika kyrkor om det ska vara vita eller svarta handskar.

Du får kontakta begravningsbyrån eller kyrkan och fråga dem.

Halsduk, det väljer du själv.

Men bär då en vit sådan.

Klicka här för  att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – när hålls välkomsttalet vid en middag för 40 personer?

Fråga:
Är det rätt att hålla välkomsttalet när rödvinet är upphällt och innan huvudrätten serveras?

Vid minglet före serveras mousserande vin säger man då bara skål?

Svar:
Nej, det är inte rätt.

Välkomsttalet hålls när vinet till förrätten är upphällt.

Vid minglet kan man t.ex presentera gästerna för varandra, förklara bordsplaceringen eller som du säger att kort och gott säga ”Kul att ni är här, skål!”

Klicka här här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson