Begravning – är det brukligt med en handbukett?

Fråga:
Undrar om det är brukligt ta med handbukett när det är minnesstund?

Svar:
En handblomma, ofta i form av en ros eller liknande, är vanligt att man lägger vid avskedet och då läggs den på kistan eller vid urnan.

Till minnesstunden efteråt är det mindre vanligt att ta med blommor, de ska snarare placeras på grav eller kista.

Klicka här för att läsa min artikel om defilering och handblomma >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – får man ha huvudbonad när man bär en kista på begravning?

Fråga:
Som man och nära anhörig samt ”bärare”.

Får jag bär något på huvudet om det är minusgrader ute?

Svar:
Ja, det får du göra.

Men du tar på dig huvudbonaden när ni kommit ut och det kanske kan var lite knepigt.

Prata med bärarlaget och hör med dem hur de planerar att göra.

Det är ju oftast en ganska kort bit att gå, så du kanske kan vänta.

Sedan ska den ju återigen tas av vid graven.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vän till en vän begravning, ska jag gå?

Fråga:
Jag är flickvän till min pojkväns barndomsvän som har har avlidit.

Vi är sambo men inte förlovade eller gifta.

Ska jag följa med honom på begravningen eller inte?

Svar:
Hur känner sig din pojkvän just nu, hur mår han?

Behöver han ditt stöd? Vill han att du ska följa med honom?

Om de frågorna besvaras med att han behöver dig, då ska du gå.

För det är för hans skull du ska följa med.

Följ ditt hjärtas röst, då blir det rätt!

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – Frack eller Jackett vid eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Tack för fina artiklar.

Min fråga till dig rör klädsel för mig och min fästman på vårt bröllop i sommar.

Vår vigsel kommer att vara klockan 14:30, skulle du råda oss att ha jackett eller frack vid den tidpunkten?

Och är en brudklänning med modest dekolletage passande till endera?

Svar:
Tack för uppskattande ord!

Det är aldrig lätt att råda, men frack känns mer rätt.

Dels för att ni kommer ha festen på kvällen, då är jackett fel.

Dels för att jackett egentligen inte är en klädkod i Sverige (men det spelar mindre roll förutom att han kommer inte ha någon nytta av den efteråt).

Sedan tycker jag frack är betydligt mer elegant, men det är en smaksak.

Klänningen passar till båda.

Klicka här för att läsa min artikel om frack>>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – ska en tvilling betala halva kalaset, bara för att den andra bjuder in?

Fråga:
Ett tvillingpar fyller år, och det är bestämt att firandet ska ske hos föräldrarna, men tvilling nr 1 envisas med att fira hemma hos sig utan diskussion med tvilling nr 2. Kalas med tårta och mat.

Tvilling nr 1 kräver att tvilling nr 2 ska betala hälften trots att tvilling nr 2 bjöd på mat och tårta förra året.

Vad är rätt och vad är fel här?

Svar:
Tvilling eller inte, man kan inte som inbjudande värd avkräva någon annan betalning om inte detta överenskommits tidigare, eller angivit anmälningsavgift på inbjudan.

Man heller inte avkräva att andra ska bjuda, även här har släktskapet ingen betydelse, bara för att man själv bjöd sist.

Mitt råd är att tvillingarna pratar med varandra och hittar en gemensam lösning, eller så man fira var och en för sig.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skålande – varför täcker en del över glaset?

fråga:
Jag undrar varför man täcker över glaset med en hand vid skålning?

Svar:
Det gör man inte, troligen har du sett någon som har den ”ovanan”.

Inte så sällan uppstår vanor som dess, vilka kan ha en orsak som att någon person i släkten kanske haft ovanan att spilla eller varit darrig.

Sedan ser barn och barnbarn denna lilla ”vana”, den sprider sig i tron att det är korrekt.

Men så är det inte, man täcker inte glaset vid en skål.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – inga presenter utan gåva till välgörenhet. Ska jag ta med blomma?

Fråga:
Inga presenter men gärna en gåva till organisationer

Ska jag ha med blommor?

Svar:
Nej, det framgår med tydlighet vilken önskan jubilaren har.

Men bli inte förvånad om du kommer se detta från andra gäster, men säg då till jubilaren att ni valde lägga allt till välgörenhet.

Klicka här för att läsa min artikel om avböja presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson