Begravning – vart tar blommorna på kistan vägen efter begravningen?

Fråga:
Om en begravning är klar och kistan körs iväg för att vänta på kremering, vad sker med alla blommor som varit med i kyrkan?

Tas de omhand av begravningsentreprenören, eller tar de vägen någon annanstans?

Svar:
Blommorna placeras för det mest på den plats på kyrkogården där urnsättning ska ske.

Om den avlidne ska ligga i minneslund läggs blommorna på en plats där.

Allt detta sköter begravningsbyrån, direkt efter avslutad begravningsakt.

Ofta kan man ganska omgående  gå dit och titta på blommorna.

Klicka här för att läsa min artikel om urnbegravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – ska man tacka i kassan eller inte? Vad är vett och etikett?

fråga:
På min arbetsplats har vi hamnat i en, i mitt tycke, fånig diskussion som pågått så longe att jag tänkte forsöka avsluta den med ett expertråd.

Några av mina kollegor anser att man aldrig någonsin ska tacka om man betalat för någonting, andra menar att man endast behöver tacka då man fått extra god service och en tredje grupp, med undertecknad i spetsen, tycker att det är självklart att man tackar när kvittot räcks över, när frisören klippt färdigt eller när pizzabagaren lämnar över kartongen.

Tack är enligt mig något som man säger för att uttrycka tacksamhet, oavsett situation.

Det hör helt enkelt till god stil att säga tack.

Hellre ett tack för mycket än ett för lite!

Svar:
Den som bryr sig om andras välbefinnande brukar betraktas som en synnerligen trevlig person.

Redan små ord kan ge tydliga besked om man vill vara med i den sociala gemenskapen och följa dess koder.

Det blir två gemensamma parter som samtalar med varandra, inte en som ger order och en annan som ska lyda.

Ordet tack kommer från germanskan, som tanke, tänka (eller engelskans think).

Ordet kommer även från latinets gratia, som betyder nåd, eller om man vill, att vara tacksam är en nåd , värd att tänka på, den är dessutom gratis och kostar inget.

Förr var det mer givet att man alltid tackade, men det har förändrats med tiden och det verkar alltmer som om tackandet inte ska ske för det man betalat för – det har man ”rätt” till.

Detta resonemang är helt enkelt befängt, ouppfostrat och det är helt utan hyfs och stil att inte tacka busschauffören för växelpengarna eller biljetten, att inte tacka konduktören för han kollar biljetten, flygvärdinnan för att hon påminner dig att räta upp sätet, sjuksköterskan som hjälper dig, servitören som serverar maten eller dukar av eller kassörskan som tar betalt för dina varor.

Man kan till och med få höra om personer som anser att de är i ”underläge” om de tackar för en service eller hjälp.

Därmed skulle denna inte tackas, det är tråkigt att ens höra talas om att sådana dumheter förekommer.

Man ska tacka för det mesta, ett tack ska ske till alla ovan nämnda och i de situationer någon person gör något för dig. Man tackar alltid, gärna för ofta än för sällan.

Alla människor som på det minsta sätt hjälper dig, förtjänar ett tack när man får deras hjälp eller service, vare sig det är avlönat eller oavlönat.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära golvlång Smokingklänning på 50-årsdag?

Fråga:
Jag är bjuden på en födelsedagsmiddag (50 år) ca 100 gäster med dans på kvällen. 0

Klädkod:smoking.

Vad är passligt att bära som kvinna, knälång klänning eller golvlång?

Svar:
Lång eller kort, det är helt valfritt. Men aldrig golvlångt.

Det ska vara ankellångt vid Smoking eller Aftonklänning.

Formell tillställning, då väljer du ankellång.

Du läser mer om detta i länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – respondent eller recepiend?

Fråga
Detta är inte en fråga utan jag vill diskret uppmärksamma dig på att du råkat skriva recipiend istället för respondent i ett nyligen publicerat svar på en fråga om disputation.

I din artikel om disputationer står det riktigt nog respondent.

Svar:
Stort tack för ditt påpekande, jag brukar som du ser, annars skriva respondent.

Ändrar givetvis detta!

Klicka här för att läsa min artikel om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vad ska jag skriva på födelsedagskortet?

Fråga:
Kan jag skriva ” Hjärtliga lyckönskningar på högtidsdagen ” på ett födelsedagskort?

Svar:
Javisst kan du det.

Det är ju en ganska formell skrivning du använder dig av.

Men vet du med dig att personen du skriver till uppskattar den formuleringen, så ska du skriva så.

Är det en yngre, mindre formell person kanske ”Grattis på födelsedagen!” passar bättre.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – från vilket håll serveras kött?

Fråga:
Ett större sällskap ska äta.

Tillbehör såsom sås, sallad och t.ex. potatisgratäng ställs ut i skålar och karotter på borden.

Köttet däremot läggs upp på gästens tallrik av servitörerna.

Från vilket håll ska detta ske?

Kocken har sagt vänster, på er sida skriver ni vänster sida om det är ’torr’ mat och gästen tar själv, vilket inte är fallet här.

Svar:
Om man dukar fram tomma tallrikar görs det från gästens vänstra sida och om köttet serveras från fat eller liknande så görs det också från vänster sida.

Om man däremot serverar tallrikarna med köttet på så görs det från höger sida.

Jag förmodar att det är det första alternativet som är tanken och kocken har säkert bra koll på hur det bör göras.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Disputation – överlämnande av presenter?

Fråga:
När överlämnar man present vid disputation, direkt efter disputationen eller vid efterfesten?

Svar:
Om man inte ska vara med på festen senare kan presenten överlämnas direkt efteråt.

Gratulationer sparas till det ögonblick, då respondenten är utanför salen och har hunnit avtacka opponenten och ordföranden.

Ibland finns det ett presentbord vid disputationen, då kan man lämna presenten där innan middagen.

Detta är vanligt då disputationsmiddagen direkt efterföljs av mingel och fest.

Klicka här för att läsa min artikel om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skilsmässa – kan jag bära vigselringarna efter skilsmässan?

Fråga:
Mina vigselringar var gjorda av guld från mormor och farfars vigselringar.

De är jättefina och jag skulle vilja kunna bära dem efter skilsmässan (de har varit undanlagda i 4 år sedan vi skiljde oss).

Mitt ex och mitt namn står ju i dem med datum och allt…

Svar:
Du är inte längre gift och ringarna har därmed ingen funktion avseende äktenskapet.

Det är självklart ingen som kan hindra dig från att bära dem.

Mitt råd är att du ändå låter göra om dem på något sätt, t.ex. genom att ta bort namn, sätta i en sten eller se till att de passar på något annat finger.

Vem vet, det kan ju kooma ett skede i livet då du inte längre vill bära dina vigselringar, men då är du redan klar med hur dessa kan användas ändå.

Klicka här för att läsa min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Fest – bordsplacering när vi firar jubilar och samboskap?

Fråga:
Jag har nyligen flyttat ihop med min käraste.

Snart fyller han jämt och vi ska fira hans födelsedag samtidigt som vi firar vårt samboskap i vårt nyrenoverade hem.

Vi kommer att ha 40 gäster och bordsplacering.

Vi har varit ihop i sex år.

Ska vi två sitta ihop eller vid var sitt bord?

Alla gäster får plats i ett enda stort rum.

Svar:
Ni ska inte sitta bredvid varandra, men ni kan sitta nära och på samma sida.

På det viset får din sambo och jubilaren en hedersgäst till bords och du får hennes man vid din sida.

Då kan ni både utöva värdskapet, fira jubilaren och om någon vill tala till er båda kan det också ske på ett enkelt sätt.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vem håller vilket tal, även om vi betalar festen?

Fråga:
Min son ska gifta sig och vi (hans föräldrar) betalar bröllopet tillsammans med brudens föräldrar.

Vem håller välkomsttal resp tacktal?

Vem utbringar brudparets skål?

Tack för en fin hemsida!

Svar:
Tack för uppskattande ord.

Det är inte betalningen som styr vem som gör vad.

Normal sett är det brudens far som inleder med välkomsthälsning och brudparets skål (det senare kan även toastmaster göra).

Tacktalet håller brudgummens far.

Klicka här för att läsa om talordning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson