Klädkoder – funkar svart chiffongklänning som Smokingklänning?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på 50-årsfest med klädsel Smoking.

Jag har ingen festklänning/ sidenklänning hemma och undrar om en svart chiffongklänning funkar att ha på sig?

Den är knälång och har långa genomskinliga ärmar.

Svar:
Om din klänning kan anses vara utpräglat festbetonad, så fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – lämplig bordsplacering 25 års jubileum?

Fråga.
Vårt företag ska fira 25 års jubileum med middag med bordsplacering.

Anställda med respektive är bjudna och vi blir ungefär 80 personer.

Är det OK (lämpligt) att placera ledningen (8 personer inkl respektive) vid ett eget bord eller ska de blandas ut bland övriga anställda?

Svar:
Trivs ledningen tillsammans och det blir en bra blandning, så finns det inget som hindrar att ledningen sitter tillsammans.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – kollegan säger sig aldrig ha tid när jag ringer, hur göra?

Fråga:
Jag ringer ibland till en kollega och ofta säger hon att jag ska ringa senare, då det passar henne.

När jag säger att jag inte har tid för jag ska uträtta andra saker, men kommer att ringa vid senare tillfälle, påstår hon att jag inte prioriterar.

När någon ringer till mig, och jag inte har tid att samtala då, brukar jag säga att jag ska ringa upp senare om det passar.

Hur är rätt att göra, och har jag fel?

Jag har slutat ringa till den här kollegan för det kan ju vara så att hon inte vill ha någon kontakt.

Svar:
Du gör helt rätt som ber att få ringa upp senare.

Ibland händer det att den som ringer upp ber att man ska ringa dem senare, men det får anses som mindre artigt, då är det bättre att göra som du – be att själv få återkomma.

Vill du ha kontakten kvar tycker jag att du ska säga som det är.

Du hinner helt enkelt inte att sitta och anpassa dig efter hennes behov och säg att det påverkar ert samarbete.

Fråga hur hon tänker sig att ni kan fungera bättre i kommunikationen. Skulle mail fungera?

Läs mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varför får man inte ha armbågarna på bordet?

Fråga:
Varför får man inte ha armbågarna på bordet?

Svar:
När du sitter vid ett middagsbord, i synnerhet på en formell middag, har du ca 60 cm vid din plats.

Om armbågarna är uppe på bordet och i synnerhet om de är lite åt sidan finns det inte plats nog.

Längre tillbaka var det ”förbjudet” eller åtminstone mindre lämpligt att placera armbågarna på bordet, då det gav ett hafsigt och uttröttat intryck, som om man inte orkade sitta upprätt utan stöd.

Men i dag är det ingen klok människa som bryr sig, eller påpekar om en diskret armbåge på matbordet mot slutet av en lång måltid.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer – vad kan man bära på en FN-soldats begravning?

Fråga:
Det här med ”inga medaljer på begravning” gäller det också då en ”gammal” Fn-soldat ska begravas?

Jag är själv FN-soldat från 1960 talet i Kongo och har varit på begravning av ”gammal FN-soldat” där man hade medaljer på sig.

Är detta fel?

Svar:
Om du bär uniform kan det finnas särkilda regler för just din uniform, det får du bäst veta om du kontaktar förbandet.

Men går du på en begravning civilt klädd rekommenderas inte alltför mycket av medaljer eller ordnar.

Men visst, en liten medalj är inget problem..

Läs mer i min artikel om klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – vem står för en taklagsfest?

Fråga:
Vem står för bjudningen när takstolen är uppe på ett nybyggt hus?

Svar:
En taklagsfest eller som man ibland säger, taköl, är en tradition från den tid man byggde hus med hjälp av grannar, släkt och vänner.

När takåsen och taknocken var på plats tackade man genom att byggherren bjöd till fest.

Bjuder in, det gör alltså den som äger och bygger huset.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson