Gäst – ska man alltid svara på gästens o.s.a?

Fråga:
När inbjudna gäster ”o.s.a”r, (o.s.a=om svar anhålles reds. anm.)

Bör jag då besvara deras svar?

Hur jag då detta korrekt?

Svar:
O.S.A betyder om svar anhålles och det innebär att gästen alltid ska svara.

Detta vare sig man deltar eller inte.

Svart du får, som inbjudare, är ett svar på denna din fråga till gästen och det svaret behöver inte kvitteras eller besvaras.

När du fått gästens svar, då är allt klart.

Klicka här för att läsa min artikel om O.S.A >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan vi skapare en mer modern serveringsklädsel?

Fråga:
Vi tillhör en frikyrka som anordnar minnesstunder för våra medlemmar som slutat sina dagar.

Kan vi komma ifrån svarta strumpor och svart kjol och vit blus som serverings personal utan att det upplevs respektlöst ?

Skulle vilja uppdatera oss lite i tiden.

Svar:
Det finns absolut inga krav på just den klädseln och framför allt de svarta strumporna är idag inget plagg som krävs.

Sedan kan det vara svårt för mig att råda er som grupp, där behöver ni diskutera detta inom kyrkan så alla är överens.

Traditioner sitter ofta djupt rotade och det kan vara en process att nå en förändring, så ta gärna ett steg i taget.

Men någon form av vita serveringsjackor kanske kan vara ett alternativ?

Det ser man ganska ofta.

Sammanfattningsvis kan man säga att diskret klädsel räcker.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi ska på en samisk vigsel, vet du några etikettregler?

Fråga:
Vi ska gå på ett samiskt bröllop.

Har du några etikettregler i detta sammanhang?

Och gärna övriga tips?

Svar:
Tyvärr är jag inte insatt i det samiska bröllopets traditioner, men jag uppskattar din fråga och jag måste ta reda på mer om detta.

Traditionellt gifter sig samer i kyrkan. Även om kyrkan själva medger att de inte alltid tillgodosett samernas kyrkliga behov i alla delar.

Jag skulle gissa att mycket kommer ske på samiska. Har vi tur kommer någon läsare komplettera min text här.

Brudparets kläder är traditionell samisk dräkt och de är rikt smyckade.

Ett traditionellt samiskt bröllop kan pågå i tre dagar och det är inte ovanligt med massor av gäster

Mitt bästa råd är att du kontaktar brudparet och helt enkelt frågar dem vad som förväntas av er.

Du kommer långt med att följa sedvanliga bröllopstraditioner som gäst, läs mer i länken sist.

Klicka här för att läsa mina artiklar om bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Källa: Sametinget, Sydsvenska Dagbladet, Svenska kyrkan

Bröllop – hur är placeringen i kyrkan?

Fråga:
Min syster ska gifta sig med min mans bror (alltså min svåger).

Vilken sida ska vi sitta på under vigseln i kyrkan?

Svar:
Det innebär att ni kan välja fritt.

Ni är ju lika nära släkt på båda sidor, men skulle vi bli traditionella och könsbundna blir det då höger sida, dvs. mannens sida.

Men det är mer fritt idag, sådana gamla könsroller är borta.

Läs mer i min artikel om placering i kyrkan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – hur är talordningen vid födelsedag?

Fråga;
Min bror och svägerska har och skall fylla 50 år och de ska ha en 100-årsfest för föräldrar (min bror har sin mor kvar i livet) syskon med respektive och barn samt sina egna barn.

De ska bjuda på buffe´ kl. 17.00.

Hur ser talordningen ut?

Vilka förväntas hålla tal?

Bör tal hållas?

Svar:
Kvällens värd förväntas hälsa välkommen.

Mannen som har värdinnan till bordet förväntas hålla tacktal samt jubilaren/na tackar för närvaro.

Den vanliga turordningen för tal är att värd hälsar välkommen först, sedan familjen och därefter vänner.

Närmsta och äldsta släktingar först, sedan kan en närvarande chef få ordet och därefter vänner i den ordning de står jubilaren nära och ålder.

Näst sist jubilaren och sist av alla tacktal.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – övriga gäster sände inga blommor till båren, varför?

fråga:
Jag var gäst vid en begravning.

Den bortgångnes barn och barnbarn hade skickat blommor till kistan och det gjorde jag också.

Men vi var de enda.

ovriga närvarande hade till min förvåning inte skickat blommor trots att de är nära släktingar . bror och brorsbarn.

De har inte heller skickat blommor till barnen som var de som stod för begravningen.

Eftersom jag aldrig i mitt långa liv har varit med om en begravning där inte både de närvarande gästerna och andra närstående inte skickat en s k sista hälsning.

Det råder inga konflikter mellan de ”inblandade” och de är samtliga ekonomiskt välbeställda.

Det är säkert svårt kanske möjligt att svara mig på detta, kan inte låta bli att fråga om det är något Etikettdoktorn hör talas om, är det ”normalt” och inte som jag faktiskt tycker oförskämt.

Svar:
Det första jag kan kommentera är att det förväntas inte att skicka blommor till familjen.

Även om det blir alltmer vanligt och inte på något sätt är fel.

Det räcker med samtal, brev eller på annat sätt framförda kondoleanser, så där kan du inte veta om det skett.

Sedan vet jag inte, som du skriver, något omkring denna begravning.

Fanns det ett sista vilja om gåvor? kan det vara så att de övriga gästerna skänkt detta istället för blommor vid båren?

I så fall tror jag att du har förklaringen där.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – uppvaktning av kund i Norge, men med vad?

Fråga:
Jag skulle vilja ha lite guides om vad som är lämpligt att ge i pressent till en kund som fyller 100år jag kommer att representera från vårt företag.

Ska man även ha blomma med?

Bör man hålla något tal?

Svar:
En present är alltid uppskattat, men kanske du ska kontrollera lite med dem innan du gör något.

Men det är självklart uppskattat om du som affärskollega visar att företaget uppmärksammas.

Presenter i Norge ger du på samma sätt som i Sverige när du möter affärskollegor.

Men det finns ett utbrett ”absolut inte” hos många norska företag, vilket innebär att de inte får ta emot den minsta lilla present.

Men det berör mer enskilda kollegor snarare än företaget som sådant.

Som i många andra sammanhang är presenter, typiskt svenska saker, uppskattade.

En vacker vas från något av våra glasbruk eller något liknande. Blommor är alltid bra, ge en grupp som står ett tag. Arrangera den vackert och gärna storslaget så de låter den stå framme.

Gärna med er logotype synlig.

Läs mer i min artikel om vett och etikett i Norge >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson