Hälsning – hon hade ett märkligt handslag, varför?

Fråga:
Jag var på ett tjusigt event i Stockholm en gång och hälsade då på en fin dam från Östermalm som jag träffat ett par gånger.

Jag förvånades över hennes handslag, istället för ett vanligt handslag där pek-, lång-, ring- och lillfinger omsluter varandras händer av nederdelen av handflatan så omslöt våra händer överdelen av våra händer (övre tumme och början på handled).

Svårt att förklara men man skulle nästan kunna säga ett ’omvänt’ handslag. Blev det bara fel eller menade hon något med detta handslag?

Svar:
Nej det finns ingen som helst ”etikett” det handslaget.

Det kan vara ett handslag där damen ansåg det vara fint, men troligen är det så enkelt som ett konstigt handslag, just denna gång eller alla gånger för henne.

Läs mer  i min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – min son gifter sig, men vad ska jag säga i talet?

Fråga:
Min son gifter sig i september och jag vill gärna säga något men vet inte vad.

Jag kan berätta om saker när han var mindre men för honom själv är det ganska uttjatat.

Jag kan höja honom till skyarna som världens bästa son.

Han skulle vrida sig på stolen.

Jag kan ju inte bara resa mig och säga: Älskade son, äntligen har du gift dig och skaffat barn.

Svar:
Visst kan du resa dig och säga det, med ett leende på läpparna och en konstpaus efter kommer det både bli effektfullt och roligt.

Därefter hyllar du hans hustru för att hon äntligen fått honom dit.

Sedan är det bara att fylla på med trevliga händelser i livet, han har hört dem men inte de övriga.

Det skadar aldrig att säga sådant man som förälder är stolt över, vad gör det?

Han kommer vrida sig, men samtidigt uppskatta det.

3-5 min är lagom tid.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hund – gör kvällstidningen rätt?

Fråga:
Ska man verkligen ställa en fråga om någon vill ta hand om en herrelös hund, som en kvällstidning gör.

Att om någon vill ta hand om en hund som behöver omvårdnad så måste man bli PLUS-kund hos dem.

Det känns väldigt tråkigt.

Letar själv efter en hund som jag kan ta hand om.

Vill verkligen inte bli någons kund för att hjälpa.

Svar:
Jag varken ska eller vill  försvara/fördöma  kvällstidningens affärsidé, men jag förstår dem som affärsdrivande verksamhet.

De behöver sälja, inget är gratis och en artikel som denna drar givetvis läsare.

Vänd på det och se det som en service att du kostnadsfritt kan läsa stora delar av deras material, du kunde fått betala för allt.

Förmodligen hittar du dessa hundar ändå om du aktivt söker efter dem, det finns förmedlare och jag tycker du ska ta kontakt med dem direkt.

Läs mer i in artikel om vett och etikett för hundägare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – placering av servetten när jag ätit klart?

Fråga:
Hur placerar jag servetten vid måltid, när jag reser mig och när jag ätit klart?

Svar:
Så fort du satt dig, även innan ni börjar äta, lägger du servetten i ditt knä.

Om du reser dig läggs den på stolen, du lägger aldrig den på bordet för då bryter du taffeln.

När du ätit klart avvaktar du värdinnan och när hon lägger upp sin servett.

Då är måltiden över och du lägger din servett ihopknölad, inte vikt, på tallrikens vänstra sida.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vad innebär klädkoden Sommarkavaj?

Fråga:
På en inbjudan står det, Klädsel: Sommarkavaj.

Har jag uppfattat det riktigt att min man kan ta på sig en ljus kostym?

Svar:
Han kan ta vad han vill eftersom klädkoden inte existerar.

Det är med andra ord upp till din man att avgöra vad han betraktar som sommarkavaj.

Detta är ännu ett exempel, i en lång rad, på festarrangörer som hittar på egna koder.

Det enda dessa egna klädkoder gör, är att de försvårar för gästen.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mat och dryck – vem ska provsmaka vinet på restaurang?

Fråga:
När man äter på restaurang och beställer in vin till maten, vem är det som traditionellt sett ska provsmaka vinet?

Och hur har detta förändrats över tid?

Svar:
Den som utövar värdskap förbordet, dvs den som bokat är oftastden som får beställa och provsmaka vinet.

Är det en gäst som valt att få in ett vin, provmakar denne.

I vissa fall, när man har en vinkännare som gäst, kan hen få äran att provsmaka.

Över tid har förändringen skett att alltfler delar på notan, förr var det mer självklart att någon bjöd och därmed stod för valet av dryck.

Idag har alltfler inte kunskapen om hur man provsmakar och därmed har betydelsen försvunnit.

Klicka här för att läsa min artikel om vin och provsmakning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skrivs den till jubileum med Öppet Hus, samt fest efteråt?

Fråga:
Hur bjuder jag in till Öppet hus på eftermiddagen för kunder och kollegor?

Med fortsatt fest med vänner på kvällen och eventuellt för dom som vill stanna på kvällen också?

Svar:
Du vill alltså ha ett öppet Hus utan sista tidpunkt?

Då skriver du i inbjudan ”Öppet Hus från kl XX, och för de som önskar fortsätter vi med fest till klockan är sen”

Vill du enbart att en utvald grupp ska få denna inbjudan, så skickar du den till dem.

Övriga gäster får ett klockslag angivet, då de förväntas anlända och lämna det Öppna Huset.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om Öppet Hus >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – kan man ge en diskborste som 30-årspresent?

Fråga:
Kan man ge en diskborste och tvättmedel på en 30-års födelsedag?

Svar:
Om du ger det i mer skämtsam ton kan det fungera.

Men jag betvivlar att det blir särskilt uppskattat om det ges som en allvarligt menad present.

Den som får presenten, får trots detta hålla god min och se glad ut!

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – jag ska utbringa ett fyrfaldigt leve, måste jag säga ”Hip, hip”?

Fråga:
Jag ska hålla ett bröllopstal.

Tänkte avsluta med att säga:  ”och så föreslår jag att vi utbringar ett fyrfaldigt leve och en skål för brudparet,
leve brudparet …”

Men vad säger man sedan ? Det här ” hipp, hipp ” som förekommer , är det verkligen i enlighet med vedertagen sed eller är det något modernt påfund ?

Vi är ju inte på förskolan.

Svar:
Förskolan? Vad i hela fridens dagar har du fått det ifrån? ”Hipp, hipp” har en betydligt längre historia bakom sig.

Dessutom, har du lyssnat till någon som ska utbringa ett leve, utan att säga ”Hipp, hipp”?

Det blir ett helt hopplöst, tafatt hurrande där alla är i otakt. Hip, hip är att räkna in hurrandet, som , ”3-2-1”.

Hurra används, oavsett om det används för att uttrycka glädje, triumf, godkännande.

Det är ett rop som i jublande och föregås av Hip, Hip (HIP ett akronym av latinets Hierisolyma Est Perdita, eller Jerusalem har fallit). 

Den som utbringar en skål gör det som en hyllning och ett uttryck för sitt gillande.

Det är DET du gör med ditt ”Ett fyrfaldigt leve för brudparet, de leve” – ”Hip,hip”, innan du fortsätter med ”Hurra, hurra, hurra, hurra”

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson