Skor- vilka skor passar till vilka klodkoder?

Fråga:
Jag har en undring om val av skor till olika formella klädkoder.

Vilka slags skor är korrekt till smoking respektive frack?

Svar:
Lackskon kan du bära både till Smoking och Frack.

Vid Frack bär du lackskon om du har vit väst, vilket innebär dans.

Vid svart väst till Frack är det enbart herrar närvarande och därmed ingen dans, då bär du en svart snörsko med låg klack.

Den senare, dvs svart lågsko, kan alltid bäras till både Frack och Smoking. Detta oavsett tillfälle.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – vad innebär sommarkavaj på en galafest?

Fråga:
Ska på en större fest med jobbet.

På inbjudan står elegant sommarkavaj/klänning.

Tacksam att veta vad som menas? – kan man ha svart kavaj med ljusa chinos?

Själva festen beskrivs också som ”galafest”.

Svar:
Det är alltid lika förvånande när man skriver egenhändigt komponerade klädkoder i så här omfattande sammanhang.

Det finns tyvärr ingen definition av begreppet ”sommarkavaj”, men jag gissar att det handlar om en enklare mer avslappnad klädsel i ljusa färger.

Jag tror inte att det på något vis är ett problem att gå som du föreslår, många kommer nog att välja den typen av klädsel.

Sedan kanske man utifrån ”galafest” ändå kan se en viss klädkod och jag skulle nog för egen del valt en ljus kostym, alternativt en ljus kavaj med udda byxor i ett finare material.

Men som sagt, det är upp till dig och ditt val kommer fungera.

Läs mer i min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vi tackade nej och jubilaren blev förbannad, vad göra?

Fråga:
Min mammas man berättade för länge sedan att han planerade sin 70-årsdag.

Vi undrade om han kunde flytta datumet då vi gärna ville vara med eftersom den skulle infalla under vår semester.

Vårt stora intresse är att segla.

Svaret var nej, det var det datum som skulle gälla och vi trodde att det var accepterat att vi inte skulle komma.

Däremot skulle våra barn vara med på kalaset.

Men ca en månad innan kalaset kom frågan upp igen om vi skulle komma och svaret blev även denna gång ”tyvärr, vi kan inte”.

Det tog ”hus i helsike”, vi var oförskämda osv.

Har vi gjort något fel, hade vi kunnat göra på något annat sätt?

Vi föreslog att fira honom efter vår semester, men det föll inte i ”god jord”.

Ja, vi hade ju naturligtvis kunnat omkullkasta alla planer och gått på kalaset, men…

Svar:
Att fira en högtidsdag är alltid trevligt och givetvis hoppas jubilaren att så många som möjligt kan komma, men just mitt under sommaren och i semestertid är det ofta svårt att få alla till det.

Man kan inte mer än bjuda in och om någon avböjer får man  acceptera detta (oavsett när det sker på året).

Ni hamnar i en rävsax, det borde jubilaren insett.

Därför får man avstå ifrån att uttrycka sin besvikelse när gästerna inte kan, även om man tycker skälet till ett nej är fel.

Man försätter gästen i en pinsam situation.

Jag tycker att ni rakryggat ska stå fast vid ert besked ”vi kan inte och det har vi meddelat i god tid”.

Sedan diskuterar ni det inte mer, väljer han att behålla datum så får han nöja sig med detta.

Ni ska inte komma i efterhand – utan ring honom på den stora dagen.

Beställ blommor i förväg och se till att de levereras på högtidsdagen.

Era barn är där och företräder er och så är det bra med det.

Läs mer i min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad har man vid Afternoon tea på Ritz i London?

Fråga:
Vi har bokat Afternoon Tea på the Ritz Hotel i London.

Där är det en klädkod ”Jacket and tie”.

Betyder detta att mannen ska ha kavaj och slips eller behöver han ha kostym?

Vad ska jag som kvinna ha på mig, funkar en knälång klänning?

Svar:
Det innebär kort och gott en kavaj, skjorta och slips med valfri (snyggare byxa).

Så en knälång klänning fungerar alldeles utmärkt för din del.

Klicka här för att läsa minartikel om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – var placeras besticken vid buffé och man tar om?

Fråga:
Var ska jag göra av mina använda bestick när jag tar om av buffén/ gående bord?

Nu tänker jag på privata fester där man ju oftast använder samma tallrik om igen.

Själv bjuder det mej emot att lägga kvar dom på bordet på servetten.

Låter dom ligga kvar på min tallrik och får syrliga kommentarer, vilka jag nonchalerar.

Kul att höra Dina synpunkter.

Svar:
Det första jag reagerar på är att du får ”syrliga kommentarer”, den personen behöver definitivt en kurs i vett och etikett

Man påpekar aldrig hur en annan person agerar vid bordet (om det inte ligger bortom rimlighetens gräns).

Dilemmat du beskriver är inte helt ovanligt och det finns egentligen inga etikettsregler för detta (mer än hur du inte gör)

Att lägga dem på en servett är en möjlighet, men hur fräsch är servetten efteråt och dessutom inte så trevligt för andra gäster att se på.

På bordet lägger man inte använda bestick.

Så vad återstår?

Precis det du föreslår, man tar dem med sig, på tallriken eller so håller man dem i handen under den.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkoder – vilken färg på slipsen och näsduken? Ska de matcha kvinnans kläder?

Fråga:
Jag skall på ett bröllop, jag har en marinblå kostym.

Jag tänkte höra om jag skall matcha min sambos klänning i någon av färgerna på den i min slips och eventuell näsduk?

Svar:
Det finns inga etikettsregler som säger att du ska matcha damens klädsel.

Men om ni båda gillar det så är det helt upp till er att göra så.

Inga problem alls!

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur tar man sig ur en diskussion som går snett?

Fråga:
Ifall man har hamnat i en konversation om en sak man inte är ense om.

Hur gör man för att ta sig ur konversationen elegant utan att ”på tal om ”smarta mobiler” eller snarlikt.

Exempelvis: ”Landet heter Holland.” ”Nej – Landet heter Nederländerna!” ”Nej, landet heter Holland”

Svar:
Det finns egentligen inget ”etikettsmässigt” korrekt svar, men jag skulle tvivelsutan säga något i stil med: ”Vi kan i alla fall vara överens om att vi inte är överens och kanske vi får avsluta diskussionen med detta”.

För det viktiga är som du skriver, att man kan ta sig ur samtal utan att vara osams, även om man kan vara oeniga.

Men får välja vilket värde det har att försöka ”vinna” en diskussion.

Läs mer i min artikel om att samtala och konversera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – nytt jobb, behöver anställningsbetyg, men får inget. Vad göra?

Fråga:
Jag har slutat på en arbetsplats och ska nu gå vidare till ett nytt arbete.

Mitt dilemma är att jag vill ha ett anställningsbetyg, men min chef på arbetet har slutat och ingen känner mig längre tillräckligt bra på det jobbet.

Kan jag begära ett betyg i alla fall?

Svar:
Man kan som anställd inte kräva att få ett betyg, det är inte reglerat i någon lag.

Många fackförbund har dock detta reglerat i kollektivavtal och jag tycker du ska kolla upp det.

Om du begär ett betyg och din chef har slutat är det arbetsgivarens sak att söka fakta och ge dig detta (om det finns relegerat i kollektivavtal).

Sedan man kanske ska fråga sig om det är till någon nytta att ställa det kravet, det kanske är smartare att leta upp chefen på dennes nya jobb och se om du kan få ett utlåtande skriftligt.

Be sedan din arbetsgivare om ett intyg för anställningen du haft.

Läs mer i min artikel om att skriva betyg >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – kan jag, när hon gift sig, ge en kvinnlig vän en blomma?

Fråga:
Är det passande att ge en present?

Jag är kvinna och hundpromenadsvän till en hälften så gammal kvinna sen ett år.

I början drabbades hon av djup sorg och jag kom ganska nära och tröstade.

Med tiden blev hon mer distanserad och markerade detta.

Kvinnan är osäker och osäker.

Nu gifte sig kvinnan och hennes man och i helgen passade jag parets små hundar.

Nu har de varit här hos mig i tre dar under parets bröllop.

Jag känner en stark osäkerhet hur jag skall förhålla mig till deras nyss passerade högtidsdag.

Jag avböjde att medverka vid den grillning det nygifta paret hade i trädgården dagen efter bröllopet.

Ska jag låta bli och köpa present?

Jag funderar på en bukett blommor.

Svar:
Din relation till kvinnan innebär inget annat än att du mycket väl kan lyckönska dem till deras vigsel.

Det kan du göra med en present, blommor eller enbart att muntligen gratulera dem.

Egentligen är det ju du, som hjälpt dem, som ska få ett tack och blommor.

Jag skulle nog nöja mig med ett muntligt grattis, presenten var ju din hjälp med hundarna.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – varför skriver min svägerska aldrig mitt namn på hälsningar till oss?

Fråga:
Jag och min sambo har levt tillsammans i över fyra år nu.

Trots detta så utesluts jag konsekvent i de vykort min sambos syster skickar: de adresseras till honom endast, samt till hans tidigare adress där han inte bott sedan fyra år tillbaka.

Jag omnämns varken som adressat eller ens i en hälsning.

Själv skulle jag tycka det vore underligt att inte inkludera den person som mottagaren lever och bor tillsammans med.

Det känns lika tråkigt varenda gång jag ser hennes vykort.

Är jag helt fel ute när jag tycker att det är ohyfsat att inte ställa semester- och julhälsningar även till mig?

Svar:
Jag vet inte vilken relation du har till din sambos syster, men det verkar vara ett lite märkligt beteende.

Självklart är det ett ohyfsat sätt, men lägg ingen energi på detta innan du vet varför hon gör så.

Det kan vara ren obetänksamhet, om inte annat så kan man tolka det så då hon inte ens har rätt adress till sin bror.

Mitt förslag är att du nästa gång detta sker, ber din sambo kontakta sin syster och fråga hur det kommer sig att hon alltid skriver fle adress och aldrig hälsar till dig.

Alternativt, om ni i övrigt har en god relation, att du helt enkel frågar henne varför hon aldrig hälsar till dig och om hon inte har rätt adress.

Ett samtal kan lösa de flesta frågeställningar.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

EtikettdoktornMats Danielsson