Dans – vad betyder det om en kvinna bjuder upp till första dansen?

Fråga:
Vad betyder det om kvinnan bjuder upp till första dansen?

Om man blir uppbjuden sista dansen betyder det något speciellt?

Svar:
Att en kvinna bjuder upp till första dansen innebär kort och gott att hon vill dansa.

Lika med sista dansen, man vill dansa med just den personen och det handlar enbart om dans.

Sedan kan det finnas tillfällen där man vill uttrycka ett intresse för en person, självklart kan det förstärkas genom att intresserat bjuda upp till dans.

Men det tolkningen får man absolut inte lägga in hur som helst.

Men det finns symbolik, första dansen är oftast till för den man har till bordet om det varit middag.

Sista dansen viker många för sin partner och om så inte sker kan det upplevas som stötande för den ej uppbjudna partnern.

Klicka här för at läsa min artikel om vett och etikett vid dans >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – kan jag köpa två enkla ringar och så väljer vi nya gemensamt efteråt?

Fråga:
Jag kommer att fria till min tjej på våran utlandsresa.

Med fria avser jag förlovning.

Jag kommer i smyg köpa en billig ring, som en symbolisk sak.

Min fråga är om jag bör köpa mig själv en billig ring?

Så vi är ”lika förlovade” under semestern, utåt sett, men även tillsammans sätt.

Eller anses det konstigt?

Efter semestern kommer vi gå tillsammans och välja riktiga ringar.

Svar:
Du kan köpa ringar till er båda, eller så ger du henne en ring som vid ett amerikanskt frieri.

Det senare är en sed som kommer från andra kulturer, men är det inget som hindrar att du använder den i syfte att fråga om hon vill gifta sig med dig.

Jag tolkar det som att du vill med förlovningen visar att ni två hör ihop och i framtiden gifta dig med henne.

Mitt råd då att du köper två ringar,

Att förlova sig är inget konstigt, det är snarare det mest vanliga sättet för ett par att visa samhörighet.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Inbjudan – endast min sambo har inbjudits till dop, ska jag gå?

Fråga:
Jag har en fråga angående inbjudan till dop.

Min sambo har fått en inbjudan till sin sondotters dop.

På inbjudan står endast min sambos namn, ska jag tolka detta som att jag också är inbjuden?

Vi har varit tillsammans i 16 år och både son och hans flickvän vet vad jag heter.

Svar:
Det är ohyfsat att vid inbjudan dela på par och dessutom om man varit tillsammans i så många år.

Oavsett om det är ett misstag eller inte är det endast din sambo som är bjuden.

Mitt råd är att din sambo ringer och tackar för inbjudan, men han avböjer då du inte är inbjuden (detta är helt korrekt etikett).

Detta trots att det handlar om ett barnbarn.

Att fråga om du får följa med blir inte bra, då är det bättre att sonen vid ett nej inser misstaget och meddelar att de givetvis även avsåg dig.

För så tror jag att det blir.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Artighet – hur öppnas dörren när man går in på ett okänt publikt ställe, t.ex. en restaurang?

Fråga:
Hörde av en kvinna från Nederländerna att mannen skall alltid hålla dörren öppen för damen, men att det ska alltid vara herren som går in först på publika ställen såsom restauranger.

Det är endast om man ska in på en känd lokal (t.ex. hemma hos en vän) som mannen ska låta kvinnan gå in först.

Jag hittar inga sådana ”regler” här i Sverige.

Vad gäller här?

Svar:
Hon har helt rätt, då det är olika i olika länder.

I en delländer gör man som hon beskriver, i andra går alltid mannen först (för att historiskt sett ”kolla att det är fritt fram”).

I Sverige håller han upp dörren och låter damen gå in, i stort sett överallt.

Men våra etikettsregler har förändrats/utvecklats, idag kan en kvinna hålla upp dörren för en man och den som har mycket att bära kan få dörren öppnad oavsett kön.

Klicka här för att läsa fler inlägg om att öppna dörren >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur håller man en kniv?

Fråga:
Vi håller på att lära vår son hur man äter med kniv och gaffel.

Genast dök det upp problem! Vi har fått lära oss att hålla kniven på två olika sätt, och nu diskuteras de för fullt vilket som är korrekt.

Vi skulle väldigt gärna veta hur man håller kniven på ett korrekt sätt, gärna en bild om det går.

Svar: 
Den hålls i höger hand, läggs endast ned i vilande läge på tallriken mellan tuggorna.

Den hålls i ett överhandsgrepp med tummen på sidan och pekfingret på ovansidan för att styra och balansera.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets etikett – affärsresa till Estland, hur hälsar man?

Fråga:
Jag ska på en affärsresa till Estland och har funderat i all enkelhet om jag gör rätt när jag hälsar på mina kollegor. Vet du vad som är korrekt manér?

Svar:
I Estland tar man varandra i hand och man  hälsar på kvinnorna före männen.

När du tilltalar någon behövs sällan titlar, det är som hos oss i Sverige, men är du osäker kan du lägga till ett  Mr/Mrs + efternamn. 

Läs mer i min artikel om vett och etikett i Estland >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan jag ange eftermiddagstid vid mitt Öppet hus?

Fråga:
Jag fyller 60 år i höst och tänker ha öppet hus med kall mat.

Kan jag skriva på inbjudan att öppet hus är från 16:00? ’

Vill inte ha det så utdraget över tid och jag vet att många vill komma mot kvällen, vilket passar mig bättre.

Svar:
Javisst kan du bjuda in till kl. 16.00.

Du kan sannolikt räkna med fler gäster och mer mat och dryck  genom detta.

Önskar du sedan en tidpunkt för festens avslut kan du skriva detta också.

Läs mer i min artikel om Öppet Hus  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi ska ha svensexa, men med vilka?

Fråga:
Min och en kompis allra bästa vän gifter sig nästa år och vi har tillsammans blivit ombedda att vara hans bestman.

Vi ska planera en svensexa men skulle vilja höra din syn på vad som är etikett när det gäller att bjuda folk till detta.

Bakgrunden är att jag, min kompis och brudgummen har varit bästa vänner sedan barnsben (20 år tillbaka) då vi växte upp tillsammans.

Vi är alla väldigt nära vänner men brudgummen har inga andra närmare vänner utan snarare bekanta.

Vi vill väldigt gärna bjuda brudgummen på en resa som överraskning som svensexa, med ett pris kring 5000/person, men känner ingen som vi upplever som tillräckligt nära vän för att bjuda med på en sådan tillställning.

Brudgummen har en del bekanta men det är ytterst få som bjuds till bröllopet från hans sida.

Jag är helt säker att ingen av hans övriga vänner hade kunnat tänka sig att betala denna summa för att följa med. Borde vi anordna två svensexor för att även hans övriga bekanta ska vara med eller är det ok att köra en mindre tillställning för oss tre som svensexa?

Till historien hör att brudgummen flyttat till en ny stad och inte har kontakt med några andra än oss från hans hemstad.

Svar:
Traditionellt innebär svensexa vännernas uppvaktning inför den förestående vigseln.

Det är den blivande makens sista fest som ogift. Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ni har en väldigt bra tanke med er resa och jag tycker definitivt att ni ska genomföra den.

Samtidigt gissar jag att flera av de bekanta han har, precis som du skriver, backar för kostnaden.

Men fråga dem, då har de i alla fall fått frågan.

Två svensexor verkar att ta i lite väl mycket.

Läs mer i min artikel om svensexa och möhippa i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – manligt och kvinnligt värdskap, hur är det?

Fråga:
Hur är det med manligt och kvinnligt värdskap i tjänsten och vid representation?

Är det värdinnor och värdar precis som hemma?

Svar:
Nej, det är könsneutralt i Sverige.

Det innebär att såväl kvinnor som män är värdar i tjänsten och oberoende av kön är man därmed kvällen värd.

Därigenom placeras den mest hedrade gästen, viktigaste kunden eller annan, på denna persons högra sida. är det en kvinnlig värd och en kvinnlig hedersgäst sitter de bredvid varandra.

Läs mer i min artikel om affärsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson