Skor – kan jag bära sneakers på bröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop, min pojkvän säger att han inte vill ha kostym med svarta ”gubbskor”, ska han ha en kostym så ska det vara med skjorta utan slips och så vill han bära sina sneakers. på inbjudan står det Kavaj.

Kan han ha det?

Svar:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop så är detsamma som mörk kostym, vit skjorta (i undantagsfall ljust färgad) och slips.

Skorna ska vara svarta, tunna herrskor och helst med snörning.

Om man som din pojkvän vill ”utmärka” sig genom att undvika slipsen ock bära sneakera (gymnastikskor) så sätter han sina egna behov av att utmärka sig framför brudparets önskan om en viss klädsel.

Så mitt råd är att han avstår från denna klädsel och följer klädkoden.

Läs mer i mina artiklar om skor och mörk kostym

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – ska jag se det som uppvaktning eller festtillfälle?

Fråga:
Jag gav present i april 2017 på födelsedagen till

Den person som ikväll har fest.

Ska jag köpa ännu en present?

Känns konstigt att komma tomhänt.

Svar:
Vill du ha svar direkt måste du erlägga en mindre avgift för att passera kön av frågor.

Hade du gjort det hade du fått svar samma dag. Klicka här för att läsa mer.

Du behöver inte ta med en ny present, men du kan ta med en liten blomma som tack för inbjudan.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om presenter >>

Etikettfråga Mats Danielsson

Barn – vad är vett och etikett för gammelmorfar?

Fråga:
Fått besked om att jag blivit gammelmorfar.

Vad bör jag göra?

Svar:
Grattis!

Du behöver inte göra något mer än gratulera föräldrarna via telefon i nuläget.

När de sedan kommit hem och fått lite perspektiv på sin nya tillvaro som familj kanske du kan ge dem någon present som de behöver.

Läs mer i min artikel om vett och etikett med barn  >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – här hittar du bra för dina fötter

Detta är en ANNONS
Oavsett om du letar efter snygga festskor, bekväma walkingskor, rejäla kängor eller trendiga modeskor kan vi på Sandins skor i Eksjö, med personlig service hjälpa dig att hitta den modell som passar just dig. Här har vi även gummistövlar i olika färger, goretex-skor samt sköna skor med lösa inläggssulor. Du hittar oss på Södra Storgatan 6 i Eksjö. Tveka inte att kontakta oss även om du inte bor i staden.
Välkommen! Sandins Skor

Läs mer i Etikettdoktorns artikel om skor

 

 

 

Födelsedag – jag är både toastmaster och fru, vem håller tal?

Fråga:
Min man fyller 50 år och han ska ha stor fest.

Jag har fått äran att vara toastmaster men undrar nu om min bordsherre och tacktal.

Jag kommer ju att vara mycket upptagen under middagen och kanske ej så trevlig så vi planerar att svärfar ska vara min bordsherre (som ”ställer upp”).

Vem håller normalt tacktalet på en 50-årsfest? Värdinnans bordsherre?

I detta fall väl ej lämpligt då det är festföremålets far? Eller är det toastmaster som håller tacktal på en sån stor fest?

Ej heller lämpligt i detta fall? Tacksam för råd.

Svar:
Eftersom du åtagit dig att vara toastmadame samtidigt som du är värdinna har du två roller denna kväll.

Jubilaren kan hålla ett tal och tacka för uppvaktningen mot slutet av middagen, men det är din bordskavaljer som ska hålla tacktalet.

Detta oavsett om du har fler än en roll så är det din svärfars uppgift.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur placeras skilda föräldrar i kyrkan?

Fråga:
Jag undrar om det finns nån regel om hur man som skild förälder till brudgummen ska sitta i kyrkan.

Höger sida förstås men var ska brudgummens fars nya fru sitta tillsammans med sin man eller ska han sitta med sin exfru?

Relationen är lite rostig mellan föräldrarna.

Svar:
Rent formellt ska föräldrar till brudgummen sitta på höger sida och brudgummens fa ska sitta tillsammans med brudgummens mor.

Faderns nya fru ska sitta längre tillbaka i kyrkan, då de inte är släkt.

Detta kan tyckas hårt, men man får som förälder finna sig i att detta är det gemensamma barnets, förhoppningsvis, livs största dag.

Då får man vara vuxen nog att gräva ner stridsyxorna.

Men, man behöver inte vara så formell.

Om brudparet tycker att det känns bra, så sitter fadern på första bänk till höger och då tillsammans med sin nya fru.

På samma bänkrad sitter brudgummens mor och nu gäller samma sak som tidigare.

Alla får anpassa sig och bortse från dåliga relationer denna stora dag.

Läs min artikel i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skilsmässa – vad visar att det är lagligt och hur får jag det?

Fråga:
Jag behöver ett dokument som visar att skilsmässa i Sverige är lagligt.

Var hämtar man de papperna?

Svar:
Detta är en spalt som besvarar frågor i vett och etikett, det ämne du ställt fråga om är jag inte kunnig inom.

Det bästa är om du kontaktar en advokatbyrå och får den hjälp du behöver.

Läs mer i min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – är allt uppstyrt av regler?

Fråga:
Följer spalten med respekt och glädje.

Funderar bara ibland på – är allt verkligen så uppstyrt av regler?

Tala från hjärtat, klä sig som den man är, vara sig själv.

Det känns som att det försvinner i oron över att göra fel. Eller är det jag som tänker fel?

Svar:
Tack för att du följer bloggen och uppskattar den.

Svaret är nej, allt är inte uppstyrt av regler och etikett är snarare en ledstång att hålla sig i när man manövrerar  mellan alla sociala sammanhang man befinner sig i.

Det kan vara på jobbet, hemma eller på festen och allt går ut på att andra människor ska ha det bra, det är hänsyn mot andra det handlar om.

Om du t.ex. går på begravning, så klär du dig för att visa anhöriga respekt, inte för att DU ska passa in och inte göra bort dig.

Lika med bordsskick, du äter på ett visst sätt då ditt kuvert är en begränsad yta och andra får plats.

När du kan spelreglerna ger det möjlighet till anpassning och egna behov.

Då kan du avstå från dem, din personlighet sitter inte i ett visst klädesplagg, den sitter hos dig och du kan alltid vara dig själv.

Läs mer i mina artiklar om vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur ska man välja rätt bestick?

Fråga:
Jag undrar om jag kan duka med sallad/dessert gaffel och kniv som förrätts bestick , de ser ju likadana ut.

ad är annars skillnaden? Bara förrätts besticken är mindre än de till huvudrätt så går det väl , eller?

Svar:
Om du har små bestick av både kniv och gaffel är det sannolikt förrättsbestick du har, då man aldrig har kniv till dessert.

Så det går bra.

Läs i min artikel om att duka ett bord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – kan du ge några enkla tips till en talare?

Fråga:
Har tittat på din webbsida om vett och etikett.

Finner en hel del bra information, saknar dock förslag till ”stolpar” till innehåll i talet från brudens far.

Har ingen erfarenhet av detta tidigare och ska nu medverka i bröllop med ett antal celebra gäster.

Vore tacksam för info var / hur jag kan finna sådan information.

Svar:
Helt korrekt och det är väldigt trevligt att du efterfrågar detta.

Det är väldigt svårt att ge tips på innehåll, då detta helt och hållet avgörs utifrån vad du vill säga.

Men tala om det du känner dig trygg med, säg inget elakt bara roliga och intressanta saker som alla kan finna trevliga att lyssna på.

Titta på bifogad länk över taltips, sedan väljer du innehållet utifrån vad du vill tala om.

Läs mer i mina tips till talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson