Födelsedag – inga presenter tack! Blommor?

Fråga:
Min familj är bjuden på en ”familjefest”.

Den inbjudande familjen fyller hundra år tillsammans och de vill de fira med en fest.

På inbjudan står det ”presenter undanbedes”.

Jag skulle vilja ha med en blomsterbukett för det känns inte rätt att komma tomhänt.

Är det ok eller räknas det också som present?

Svar:
Det är viktigt att respektera en önskan om att inte få presenter.

Jubilarerna har kanske varken förberett vaser eller annat för att ta hand om blommorna.

I begreppet presenter får man allt ta med blommor också, det vore fel att ge något. Dessutom, om tillställningen sker ”på lokal” som man sa förr, så gav man aldrig blommor.

En god etikett var att blommor gavs till en värdinna i hemmet.

Känner du dig tveksam, köp ett presentkort på blommor, lägg det i fickan och visar det sig att varenda gäst inte respekterat etiketten utan kommer med blommor, då tar du fram presentkortet och säger att detta är till för den dag då allt det andra vissnat.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bjudning – första gången med nya ”svärsonen” hemma, vad ska vi bjuda på?

Fråga:
Vår dotter ska komma till oss med sin nye fästman en weekend. Vad ska vi som värdpar tänka på ? Något speciellt?

Vi har inte träffat honom mer än 1 gång innan.

De kommer att ha tillgång till eget rum och badrum. Vi kommer att äta alla måltider tillsammans.

Vi är uppe tidigt och brukar äta frukost när vi ”gjort oss iordning”,d.v.s.ungefär  en timme efter vi stigit upp.

Ska vi väcka dom och säga att frukosten är klar ?

Svar:
Ni ska vara precis som vanligt, krångla inte till det.

Givetvis kan ni bjuda på lite extra fin frukost, ägg, sill och annat gott.

Som en liten frukostbuffé, det kommer om inte annat din dotter uppskatta.

Jag tror definitivt inte att ni behöver väcka dem, bestäm istället ett klockslag för frukost på kvällen innan och fråga om de vill bli väckta.

Ni själva kan väl ta en lite förstärkt morgonfika så ni är hungriga ifall de vill sova lite längre.

En trevlig middag är alltid roligt, de är ju personer med livserfarenhet och ni kan säkert å en underbar sådan tillsammans.

Bjud på något gott, kanske grilla med havets läckerheter som tema.

Varför inte bjuda in dem till att gemensamt lagad middag och sedan avnjuta denna med ett gott vin.

Läs mer i min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – vad är etikett på stranden?

Fråga:
Så här i sommartider, jag blir lite trött på folk med bar överkropp i butiken, springande på stranden så man får munnen full med sand, människor som lägger sig precis intill, röker, tjoar också skriker.

Vad gäller på stranden egentligen?

Svar:
Ordet är hänsyn. Känner du att någon annan kan bli störd, avstå.

Avklätt i butiken eller på restaurangen är en återkommande fråga. Jag är ingen ” moralens väktare” och tycker att det ser mest tramsigt och ohyfsat ut med en man i bar överkropp i en butik.

Men många tycker det är direkt otrevligt och då är det normen.

Men låt oss säga att gränsen för avklätt går vid strandens glasskiosk eller parkering.

Lika med shorts på restaurang, är den inte i direkt anslutning till stranden, kan det vara bra att välja annan klädsel. Men ett par shorts och en skjorta med lång ärm eller linnekavaj kan vara snyggt!

Är du på en strand, får du räkna med stojande, lekande och rökning mm. Men finns det plats och någon lägger sig precis intill, fråga dem vänligt om de inte kan flytta en bit bort.

Men visst ska man tänka på andra vid spel där sand lätt sprätter.

Listan kan bli lång – klickar du på länken härunder får du 20 tips och dessutom får du veta vad läsarna tycker är värsta ”synderna” på stranden.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett på badstranden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – att utan hämningar klä av sig näck på stranden, är det ok?

Fråga:
Jag var på en trevlig udde på en friluftsområde med en liten hund och grillade iklädd shorts och linne.

Det kommer en äldre herre, klär av sig allt, badar och ligger sedan och solar naken framför mig. Efter en stund kommer en till.

Sedan en yngre kille som dock ställer sig lite bakom stenarna.

Snart en till som ställer sig några meter från mig. Vad har jag missat?

När blev det ok att fritt visa sitt könsorgan framför okänd tjej?

Eller har det alltid varit ok här i Sverige? Detta var inget annonserat nakenbad vill jag tillägga.

Svar:
Jag är definitivt ingen moralperson och har inget emot nakenhet, men det finns idag ett alltmer utbrett beteende som handlar om ”jag” och ”mina behov” samt det ”jag vill” är mest viktigt.

Detta tar sig uttryck i ett egenhändigt uppfunnet naturistbad.

Min gissning är att ni hamnat på en plats där många badar nakna utan att det för den skull är ett organiserat sådant.

Sedan kan vi andra tycka vad vi vill om detta, fasoner eller trevligt.

Välj själv, men nästa gång kan du vänligt fråga varför ”han står och visar petternicklas framför er?”

”Är det ett nakenbad?”

För min del skulle jag frågat ungefär så och sedan lämnat platsen.

Läs min artikel om solkrämsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Kläder – kan man bära strumpor i sandaler med långbyxor?

Fråga:
Kan man ha strumpor i sandaler när man har långbyxor?

Vad är vett och etikett?

Svar:
Egentligen är det en fråga om stil och mode.

Personligen skulle jag inte bära sandaler till långbyxor och om jag hade det skulle jag vara utan strumpor.

Men, som sagt, det är en fråga om tycke och smak.

Det är inte säkert att jag har den bästa förmågan att skapa intressanta kombinationer av kläder.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dop – hur kan jag säga nej till en dopinbjudan?

Fråga:
Hur skriver jag när jag ska tacka nej till min brors barn barns dop?

Har bara ingen lust att fara dit?

Svar:
Det är inte helt lätt att be dig hitta på en anledning att avstå.

Mitt råd blir att du helt enkelt får säga att du uppskattar inbjudan, men tyvärr inte kan närvara.

Kanske säga att du helt enkelt är för trött eller har möjlighet att närvara.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – ska man som gäst erbjuda annan gäst sitt sällskap hem om man ska åt samma håll?

Fråga:
Om timmen är sen och festen snart över, ska den gäst som går hem först fråga sin vän/vänner om att slå följe/ta sällskap?

I synnerhet om de ska åt samma håll större delen av vägen?

Även om de inte anlände till festen samtidigt.

Svar:
Det kan säkert bli en uppskattad gest om du som gäst erbjuder sällskap.

De flesta kommer uppskatta detta och om den andra gästen vill fortsätta ett tag till är det bara att artigt avböja och säga att man stannar ännu en stund.

Så svaret är ja, det tycker jag är en god idé.

Läs min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – är mitt tal till en 90-åring ett för kort tal?

Fråga:
Min sambo firar sin 90-årsdag med en släktmiddag.

Jag är för gammal för att orka hålla tal men skulle önska säga några ord och tacka för våra 24 trevliga år tillsammans och inte ha något emot en liten stund till samt än en gång gratulera till 90 år.

Innerligt tacksam för svar

Svar:
Jag vet egentligen inte vad som är din fråga, du beskriver innehållet själv.

Du avser säga några ord om trevliga år tillsammans, att du gärna vill få fler år och så ett grattis.

Det låter ju jättebra och mer än så behövs inte. Två tre minuter är alldeles lagom.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vem tar initiativet att avsluta festen när man är gäst som sover över?

Fråga:
Om jag är gäst hos några, så tar jag ju initiativet när jag ska lämna bjudningen.

Men om man sover över, vem tar initiativet till att gå till sängs, gästen eller värdparet?

Svar:
Det oftast en gemensam överenskommelse, man säger ”att nu går vi och lägger oss”.

Men om du som gäst känner dig trött är det inget bekymmer att du uttrycker detta med ”Nu tror jag det är dags för mig att tacka och avrunda”.

Ska man vara noga med den formella etiketten, är man uppe till värdparet föreslår ett avslut.

Ett bra värdpar ska vara observanta på gästerna och se detta i tid.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad betyder det när man på inbjudan skrivit klädsel: vit?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till en 35-års-fest.

Klädsel : VIT.

Kan jag komma i ljusa byxor, ljusblå kavaj och vit skjorta utan slips ??

Svar:
Ännu en i raden av synnerligen ogenomtänkta klädkoder.

Inbjudaren tycker att hen är uppfinningsrik, med resultatet att ingen gäst vet hur man ska klä sig.

Så mitt svar blir – jag har inte den blekaste aning! Något vitt, eller helvitt?

Ring inbjudaren, det kan man utan att var oartig på något vis, förklara att du inte förstår klädkoden och fråga hur hen tänkt.

Eller så gissar du och bär den klädsel du föreslår. Du kommer se många tolkningar, där ingen vet vad som är rätt.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson