Dop – kan vår sju månaders son bära skjorta och slips?

Fråga:
Vår son ska döpas, han är nu 7 månader gammal.

Men vi tycker inte att han ska ha dopklänning, kan han ha skjorta och slips istället?

Svar:
Dopklänning behöver han inte ha, det är inte det som är det viktiga med dopet, men skjorta och slips kanske känns lite i överkant.

Men det är ett fritt val och en smaksak som ni avgör.

Läs mer i min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – min pojkvän vill att jag ska vara rakad. Vad är vett och etikett?

Fråga:
Jag är en tjej på nitton år som har ett bekymmer.

Jag läste på din blogg om hon som hade hår under armarna och som du skrev om.

Jag fattade det som om du tyckte att man själv skulle få bestämma.

Mitt bekymmer är att min kille säger att jag är ofräsch om jag är hårig.

Han vill att jag ska raka mig överallt och i underlivet tycker jag att det är obehagligt. Jag får röda prickar och det sticks.

Men då blir han förbannad och menar att jag inte bryr mig om vad han tycker.

Vad tycker du? Är det vett och etikett att kräva sådant av sin tjej?

Svar:
Jag funderade på om din fråga fungerade här på denna blogg, men jag svarar oavsett om det är inom ämnet eller inte.

Först och främst, du duger som du är!

Du undrar om det är vett och etikett och det kan jag direkt svara på att din fråga är mer en relationsfråga.

Men jag anser att ingen människa har rätten att kräva t.ex. som du skriver ”hår eller inte hår”, din pojkväns synpunkter förefaller ganska omogna, förvisso kan han ha fantasier och uttryck önskemål – inget fel i det – men samtidigt måste man respektera sin partners önskemål och behov.

Om du inte vill raka dig – så är det din rätt att avstå och detta behöver din pojkvän lära sig att förstå.

Prata med honom, få honom att inse att en relation är mer än detaljer som detta, att dina behov är lika viktiga som hans.

Vad som är vett och etikett i detta är mer en tolkningsfråga – men samtidigt är en relation att visa varandra respekt och hänsyn.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur är konsten att kyssa på hand?

Fråga:
Jag undrar hur man korrekt hälsar på en dam genom att pussa hennes hand?

Eller är detta helt utdaterat?

Svar:
Utdaterat är nog mest sant, men visst förekommer det, om än sällsynt.

Men om du ska kyssa en dams hand, lyfter du hennes högra hand med din högra.

Lyfter den till brösthöjd och markerar en kyss i luften strax ovan hennes hand.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vi ska på firande av bröllop i efterhand, men ska vi ta med present?

Fråga:
Jag är bjuden till min kusins firande av sitt bröllop som ägde rum för några månader sen.

Dvs de har redan gift sig, men skall fira det nu med släkten efteråt.

Det står ” Ni behöver inte ha med er någon gåva” Hur ska jag tänka här?

”Behöver inte” är väl inte detsamma som ”får inte”, eller?

Klädkod är ”Ledig festklädsel” Vad betyder det, finns den koden ens?

Svar:
De har säkert skrivit i en med avsikt mildare ton och då blir det lätt lite otydligt.

Riktgt hur de tänkt kan jag inte veta, men jag hade nog haft med mig en liten flaska vin eller något annat som jag lätt kan förvara i en väska.

Om ni ser att andra också varit tveksamma och ger något, så kan ni ta fram ert och överlämna.

Annars, bara låt presenten stanna kvar i väskan.

Vad det gäller klädkoden så har du helt rätt, den finns inte och du får ta det du anser vara en ledig festklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – har man hatt på huvudet vidd middagen?

Fråga:
Hatt på huvudet vid middag?

Svar:
Om du är man, då är svaret nej. Han bär aldrig hatt inomhus.

Är du kvinna kan du bära hatt om det är förmiddagsdräkt och då bärs hatten till lunch.

Vid middag på kvällen bär du vanligtvis inte klädsel med hatt och den ska i förekommande fall alltid tas av till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – tar man med sig något till en vernissage?

Fråga:
Har man med sig ex blommor eller present till den som har utställningen?

Svar:
Det beror på om du känner konstnären eller inte.

Är ni nära vänner eller bekanta, blir säkert en blomma uppskattad.

Men det är inget som förväntas, de flesta konstnärer är glada över ditt besök.

Klicka här för att läsa minartikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – endast familjen, ska jag som kusin närvara?

Fråga:
Min kusin har dött och i annonsen i tidningen stod det familjen

Ska jag gå eller inte?

Svar:
Det första du ska fundera på är hur nära du stod din kusin.

Hade ni ingen närmare kontakt kan du räkna med att du inte förväntas närvara.

Om däremot stod varandra mycket nära och du känner dig som en del av familjen blir det annorlunda.

Mitt råd är att du ringer upp de närmaste, förklarar att du deltar i sorgen och beklagar förlusten.

Att ringa eller besöka någon som blivit ensam är aldrig något som man behöver fundera på, det blir uppskattat även om det är stor sorg.

Sedan frågar du om de vill att du ska närvara vid begravningen, säg att du är osäker.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

 

 

Bordsplacering – jag ersätter brudens avlidne far, vad ska jag tänka på?

Fråga:
Om brudens far nyss dött och jag placeras på brudens högra sida.

Hur skall lämpligen beakta detta i mitt tal?

Svar:
Det beror lite på hur nära i tiden dödsfallet ligger.

Men är det ett bra tag sedan och sorgen har lagt sig en del kan du nämna hans person i ditt tal och att du fått faderns plats.

Är det nyligen fadern avlidit, ska du fråga bruden om hon tycker det är ok om du nämner honom.

Klicka här för att läsa om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur hanterar man oförskämda människor?

Fråga:
Jag undrar hur man på bästa sätt bemöter människor som man själv varit artig och vänlig mot, som inte returnerar gesten utan fäller nedvärdernade kommentarer om ens yrke, utseende, dialekt, m.m., eller bara har en allmänt otrevlig attityd?

Folk som med avsikt är oförskämda helt enkelt.

Jag har tyvärr varit ute för detta även i flera ”finare” sällskap och situationer.

Hur markerar man tydligt för de närvarande att sådant beteende är oacceptabelt?

Eller ska man bara vända på klacken och gå hem?

Jag har gjort det senare ibland när jag märkt att det är en allmänt rådande attityd att man inte behöver vara artig mot alla, även på en finare fest, tråkigt nog.

Svar:
Tyvärr finns det drulliga människor överallt och oavsett sammanhang.

Uppenbart har du haft otur och stött på dessa mer än en gång och givetvis ska man inte finna sig i att bli oförskämt behandlad eller nedvärderad. Att dra sig ur och lämna dumheterna kan i vissa fall vara det bästa rådet, precis som du gjort, för tyvärr riskerar en konflikt och en konfrontation i det ögonblicket endast leda till allas blickar på både dig och den som är oförskämd.

Det skapar två förlorare.

Mitt råd är att när detta inträffar så kan man när den nedvärderande kommentaren fälls, vänligt och leende fråga ”Hur tänkte du nu?”

Givetvis kommer drullputtem undra vad du menar, ”Jo, du sa att jag inte var…., det kändes tråkigt att höra. Så jag undrar, hur tänkte du när du sa detta?”

Jag garanterar nästan att du kommer få en person som antingen går därifrån eller kommer börja förklara sig.

Klicka här för att läsa min artikel om framgångsrikt bemötande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson