Födelsedag – överraskningsfest i förväg, ska man ge presenter då eller på födelsedagen?

Fråga:
Sambon ordnar 40-års fest två månader före födelsedagen utan att jubilaren vet om det.

När ger man presenter, vid festen eller på den riktiga födelsedagen?

Svar:
Eftersom det är fest som inte jubilaren vet om, kan hen redan planerat sin födelsedag och till och med uttryckt önskemål om presenter.

Då kan det bli helt fel om detta lämnas vid festen, dessutom kan det bli svårt att hantera rent praktiskt.

Mitt råd är att presenter, de avvaktar man med till födelsedagen.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – ska man sjunga först eller hurra först?

Fråga:
Du skriver att i de flesta fall sjunger man ”Ja må han/hon leva före man hurrar”.

Men jag tycker att det är mer logiskt att hurra först och därefter stämma in i ”Ja må han/hon leva”.

Detta eftersom sången börja med Ja och kan ses som en bekräftelse till det utbringade levet.

Svar:
Det har ingen som helst betydelse.

Du kan göra det som passar dig bäst, det viktiga är hyllningen i sig.

Klicka här för att läsa fler av mina inlägg om hurrande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – hur bär man en hatt eller keps korrekt?

Fråga:
Jag slogs av en fundering när jag tog på mig kepsen; hur mycket käckt på svaj kan man ha den egentligen?

Den är av gubbkepsstuk och jag skulle tro att just nu lutar den kanske 7-8 grader nedåt åt min högra halva av huvudet.

Finns det skillnader i olika sociala sammanhang, och skillnader mellan olika typer av huvudbonader?

Svar:
En gentleman bär sin keps utan svaj eller lutning.

Skillnader kan säkert finnas och det är nog mest stil, mode eller sammanhang som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skåla – får man dricka fritt efter inledande bordsskål?

Fråga:
Efter att värdinnan sagt skål och välkomna får alla sedan dricka ur sina vinglas eller bör man alltid skåla med någon?

Svar:
En klok värd eller värdinna avslutar med ”nu dricker vi fritt”.

Men detta är inte så vanligt, så man brukar säga att du skålar med de du har närmast dig och besvarar de skålar du ges.

I övrigt dricker du fritt.

All gammal tradition omkring detta med att inte dricka förrän någon skålat med dig som kvinna och andra liknande äldre seder, är att betrakta som föråldrat.

Klicka här för att läsa min artikel om att skåla >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – behöver man skicka tackkort, eller räcker det med ett sms?

Fråga:
Bör man skriva tackkort efter varje tillställning man blivit bjuden till?

Om ja, räcker det i så fall med att skicka ett sms?

Svar:
Ett tackkort skickas efter att man varit på festen.

Det är alltid uppskattat med ett tack och min erfarenhet är att ett tack skickat som kort på posten är det som folk blir gladast för.

Skälet är att du skrivit, tagit fram adress, köpt kort och postat det. Du visar att du lagt jobb på att tacka.

Ett tack via SMS är bättre än inget tack alls, men det har inte den effekt som jag beskrivit.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – ska man lära sina barn artighet, som t.ex. att hälsa?

Fråga:
Jag undrar om det räcker med att jag är en god förebild för mina barn och hälsar artigt med handslag eller kram när vi kommer till och lämnar en tillställning eller om jag bör pressa barnen att också göra det?

Mina barn är yngre och blyga.

Jag tänker att de kanske kommer att ta efter när de känner sig redo.

Farmor blir inte glad när hon inte får en kram och har pratat med mig flera gånger om det.

Deras kusiner kramar alla pliktskyldigt.

Svar:
Barn är som vuxna personligheter och det kan vara svårt att t.ex kramas.

Hur du vill göra är en sak jag inte kan ha en åsikt om, men barn gör inte alltid som vi vuxna och ibland måste vi vara tydliga och vägleda dem.

Personligen tror jag knappast att de vinner på att alltid själva få avgöra vad de vill göra, de har inte den förmågan att göra dessa bedömningar.

Vill du att de ska hälsa ordentligt, så visar du dem att de ska göra så.

Det är ofta uppskattat av omgivningen, barnen far inte illa av att vi vuxna är tydliga och de kommer ha glädje av sin kunskap i framtiden.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mingel – vad ger man i värdinnepresent?

Fråga:
Är bjuden till grannar på ”sommarmingel”.

Vi har inte umgåtts tidigare.

Sannolikt är fler i grannskapet inbjudna plus andra.

Vad är lämpligt i värdinnepresent?

Svar:
Du kan i princip vara hur uppfinningsrik som du vill.

Presenten till värdparet är mest en symbolisk gest för att visa din uppskattning över att du inbjudits.

En blomma är alltid tacksamt att ge, dricker de vin eller någon annan dryck kan du ge detta.

har du något eget du gjort kan det vara allt från hembakt bröd till sylt från bär i din trädgård.

Klicka här för att läsa min artikel om tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär ”smart jeans” i Dubai?

Fråga:
Jag och min fästmö ska på afternoon tea i Burj Khalif i Dubai. Dresscoden för män är formal, vilket jag förstår är smoking eller frack.

Men det står efter dresscoden att detta innebär ”dinner jackets with smart jeans and closed shoes”. Vad menas med smart jeans?

Svar:
Det var ett intressant  förtydligande, det avviker helt från givna regler, men samtidigt tydligt.

Smart casual innebär färgad skjorta och byxor. Smart jeans måste betyda en kavaj med jeans. 

Välj ett par snygga jeans utan tryck och inga hål. 

Komplettera gärna med en bra klocka och snygga skor bara för att höja looken.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dans – vad är vett och etikett vid sista dansen?

Fråga:
Om min delsbo redan dansar med en dam , kan jag då komma och ta honom och bjuda upp till ” sista dansen” ( han dansade med en dam en dans – så sas det att det var ” kvällens sista dans”.

Damen sa att hon ville dansa med min särbo ” kvällens sista dans ”.

Vad kunde jag ha gjort ? Eller han?

Vi skulle gå hem tillsammans. Är inte överens ännu, i frågan.

Svar:
Din särbo hamnade i ett dilemma, ingen tvekan om den saken.

Han artighet ”förbjöd” honom att sluta dansa med den han bjudit upp, men samtidigt ville han kanske dansa med dig.

Jag kan egentligen endast svara på vad jag själv hade gjort, jag hade tackat för dansen och förklarat att jag uppskattade dansen, men sista dansen vill jag ha med min hustru.

Samma sak för din del, det hade säkert fungerat om du glatt gått fram och ”tjuvat” sista dansen och sagt att ”den här vill jag ha med min man”.

Kanske hade damen blivit sur, men vad spelar det för roll? Hon hade nog förstått efter ett tag.

Läs mer i min artikel om dans >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Tacktal – vem håller detta vid en middag för nio personer?

Fråga:
Middag:4 herrar,5 damer. Värdinnan sitter på kortändan.

Till vänster om henne sitter en herre och till vänster om honom en dam.

Till höger om värdinnan sitter en herre och till höger om honom en dam. Vem håller tacktalet för kvällens middag?

Svar:
Mannen som sitter på värdinnans vänstra sida har henne till bord och håller därmed kvällens tacktal.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson