Vett och etikett på jobbet – ska man bjuda på fika vid tjänstledighet?

Fråga:
Jag ska vara tjänstledig från min arbetsplats där jag arbetat med varierande arbetsuppgifter och på olika ställen i 12 år.

Jag kommer vara tjänstledig i 6 mån under provanställningen.

Jag har ju såklart ambitionen att inte komma tillbaka till det andra företaget.

Ska man bjuda på  fika innan själva tjänstledigheten eller ”när man lämnar in lappen” så att säga för uppsägning?

Finns det något ”vett och etikett” kring detta? Jag hittade i ert forum gällande ren uppsägning och fika.. men hur gör man vid en tjänstledighet?

Svar:
Ibland kanske det är bättre att vänta med att säga tack och adjö, tills dess att du vet om du trivs och vill stanna på det nya jobbet.

För om du väljer att återvända, så blir det inga konstigheter.

Mitt råd blir, bjud på en enkel fika och säg att du återkommer med ett mer officiellt tack och adjö när du vet säkert.

Klicka här för att läsa min artikel om nytt jobb >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Fråga – jag skrev en fråga i kommentarerna, jag vill vara anonym, hur gör jag?

Fråga:
Jag frågade dig tidigare idag.

Vet ej om jag råkade skriva detta på kommentarsfältet?

Kan du vara vänlig att ta bort det i så fall då jag gärna vill ha svar men att detta ska vara anonymt.

Svar:
Självklart raderas det inlägget och du hade skrivit din fråga ibland kommentarerna.

Där är du inte anonym, men ställer du din fråga i bloggen, stor grön knapp till höger, så kommer du garanterat vara anonym.

Klicka här för att läsa mer om hur du frågar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag bjuda in med klädkoderna Jaquette, Frockcoat eller Mör kostym?

Fråga:
Om jag ska ha en bjudning då jag vill att mina gäster ska kunna bära både Frockcoat, Jaquette eller Mörk kostym.

Vad ska jag skriva på inbjudan?

Eller är den kombinationen helt oacceptabel?

Vad gäller för dessa klädesplagg vid bröllop?

Vilka tider på dygnet gäller?

Svar:
Att skriva det på inbjudan är inget problem alls, det är bara att ange de tre alternativen.

Formellt är det på följande sätt.

Jaquetten är en högtidsdräkt på förmiddagen, så ett bröllop på förmiddag med efterföljande lunch är dess plats.

Den ersätts av fracken vid kvällstid och Jaquetten är inget plagg som tillhör våra klädkoder.

Frockcoat är från början ett vardagsplagg – Bonjour (från franskans goddag). Ett vardagsplagg och för inomhusbruk och inte heller den är en klädkod.

Bärs därför mest korrekt dagtid och egentligen inte till fest (även om det alltmer börjar förekomma).

Mörk kostym passar alltid.

Fel eller rätt? Ja, egentligen tror jag inte det spelar någon större roll, då de flesta kommer i mörk kostym. De andra plaggen måste ofta hyras, de är inte så vanliga i en mans garderob.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bemötande – hur ska jag agera vid väns svåra sjukdom?

Fråga:
En före detta arbetskamrat har nyligen blivit inlagd på sjukhus pga. cancersjukdom.

Vid ett eventuellt besök hos vederbörande hur hanterar jag bemötandet på bästa sätt?

Ska jag föra in samtalet på sjukdomen eller på andra ämnen istället med tanke på att jag inte vill att det skall bli jobbigt för personen ifråga?

Svar:
Det går aldrig att svara generellt på en sådan fråga, då vi är så olika som personer. En del vill uteslutande tala om sin sjukdom, andra undviker ämnet.

Men mitt råd blir att du går ditt, frågar hur din vän har det och hur hen mår.

Det svar du får kommer visa om hen vill tala mer om sin sjukdom, eller om vederbörande svarar undvikande.

Om det blir ett undvikande svar, så styr över ämnet till andra gemensamma intressen och låt saken bero.

När din vän är redo att berätta, så kommer det ske.

För ibland är det som sjuk skönt att få lämna ämnet sjukdom och bara tala om allt annat.

Klicka här för att läsa mer om min artikel om bemötande i vården >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur kommer det sig att man hurrar tre gånger i Finland?

Fråga:
Hur kommer det sig att i Finland så hurrar man med tre hurra (om man hurrar för en vinnare så är de tre för den och den fjärde för förloraren),

De har ju samma förflutet som vi här i Sverige

Svar:
När vi säger ett leve för någon eller något, brukar vi i för det mesta hurra fyra gånger.

Vårt fyrfaldiga hurra kommer från de gamla örlogsfartygen där de med kanonskott avgav lösen.

På 1600-talet enades man mellan de olika länderna om hur många skott man skulle avfyra som en signal på att man kom i fredliga avsikter.

Sverige-finskt lösen var två skott.  Att hurra tre gånger kan komma av Finlands tre krig, men det är mer en gissning.

Tre hurra är dansk lösen och en dansk/skånsk sedvänja.

 Klicka här för att läsa andra inlägg om att hurra >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan jag som är vänsterhänt byta hand för besticken?

Fråga:
Jag är högerhänt.

Men när jag äter har jag gaffeln i höger hand, kniven i vänster.

Har fått höra att det är oartigt av mig, att mina armar stör bordsgrannnen (nej, jag är inte yvig i mina rörelser).

Jag kan inte hantera gaffeln med vänster hand, jag har försökt.

Detta är ett i-lands/ickeproblem men ändå lite kul att höra din synpunkt.

Svar:
Det är korrekt att även vänsterhänta äter med gaffeln i vänster hand.

Skälet är, som sagts, att om du har kniven i vänster hand så finns en risk att du stöter ihop med bordsgrannen till vänster. Som har sin kniv i höger hand.

Men att påstå att det är oartigt att äta som du gör, är i sig mer oartigt än ditt bordsskick.

Man påtalar inte sådant.

Dessutom, det fina med god etikett är att man kan avgör när man kan bryta mot reglerna, bara det inte stör andra.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skåla – kan man lyfta glaset över ögonens höjd?

Fråga:
Visst stämmer det att man inte skålar över ögonen höjd?

Svar:
Det stämmer.

Ursprungligen sa man vid tredje kragknappen, men det var när kavalleriet bar uniform.

Idag säger man ungefär en decimeter under hakan, når man lyfter glaset sker det till hakans höjd.

Men sedan kan man diskutera om detta är så viktigt idag, det handlar mer om en vänlig gest.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära en prickig kavaj på begravning?

Fråga:
Kan man på begravning ha klänning och kavaj som är svart med små vita prickar, eller måste klädseln vara helsvart?

Svar:
Idag är det inte lika strikt som förr och man ser många klädslart som skiljer sig från mängden.

Om din kavaj inte ger ett ”festbetonat” intryck utan är mer diskret tycker jag att det fungerar.

Men den ska vara diskret, det betonar jag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Netikett – var får ett grattis via mail eller sms inte alltid svar?

Fråga:
Jag använder e-post som så många andra gör genom att skicka skojiga, söta, fräcka, vackra och allmänt trevliga bilagor till vänner och bekanta.

Det är jätteroligt och jag får också en del tillbaka som jag då kan skicka vidare.

Men jag använder också e-post för att kommunicera med andra människor. Dvs jag ställer frågor typ hur mår du? Hur går det med nya jobbet? Hur trivs du i nya lägenheten?

Hur är det med din moster, bror, mamma, sambo?  Ibland önskar jag enbart trevlig helg.

Grattis på födelsedagen/namnsdagen. Glad Påsk osv. Dessvärre är det mycket få människor som svarar på dessa frågor/mail. Detta gäller även sms.

Är jag för krävande eller behöver man inte svara när man får en vänlig fråga.

Alla vill kanske inte delge mig hur deras moster mår men det handlar om personer jag känner och har träffat så frågan är inte indiskret. Tycker jag i alla fall. Vad tycker du?

Vad gäller ang e-post/sms? Behöver man inte svara? Har all artighet och god uppfostran försvunnit med datorernas intåg?

Är det nya regler som gäller som jag har missat? (jag är 53 år)  Är jag kanske helt enkelt gammalmodig?

Vilka regler gäller för e-post/sms?

Svar:
All elektronisk överföring är så nytt att alla regler, trots att det gått många år nu, inte satt sig helt.

Grundregeln är att man besvarar ett mail eller sms inom 24 timmar.  Förutsatt att det är riktat till dig. Spam, reklam, massutskick etc är undantagna.

Men sedan vet vi alla att det är en omöjlig uppgift att klara av detta eftersom trafiken ökar.

Här tror jag du ser ditt dilemma, dina små mail och meddelanden försvinner helt enkelt i bruset.

Ett mail eller sms har inte heller samma värde som ett brev eller kort via posten. Så är det bara när man undersöker folks uppfattning.

Även om du är en person som tänker på andra och det är värdefullt, kanske du inte ska räkna med att alltid få svar.

Din avsikt är säkert av det bästa slag, men kanske folk inte riktigt ”hinner med” att besvara dina små uppmuntrande meddelanden?

Kanske du ska pröva telefonen som omväxling, eller vanligt kort på posten?

Klicka här för att läsa mer i min artikel om netikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson