O.s.a – vad innebär det och hur svarar man med vett och etikett?

Fråga:
Om det står O.S.A. och ett datum på en inbjudan och man ej tänker komma, måste man då ringa och säga ifrån.

Är det inte bara om man tackar ja som man ringer.

Svar:
Man svarar alltid, oavsett om man avser att gå eller inte.

Enbart det faktum att man blivit inbjuden är skäl nog att svara, någon har tänkt på dig. O.S.A. eller som det betyder ”om svar anhålles” ger ofta ett sista datum för svar, men god etikett innebär att man svarar inom 7-10 dagar.

Detta ger då värdparet möjligheter bjuda in annan gäst ganska omgående ifall du svarat nej tack.

Ett nej tack innebär också att man svarar med ett fullgott skäl till varför man inte kommer.

Svaret sker per telefon om det finns ett telefonnummer på inbjudan, finns det en e-post så kan man mejla annars svarar man skriftligt eller på det vis som angivits.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst- hur beter man sig som gäst och är reglerna undantagna syskon?

Fråga:
Kan man som gäst ha med egen förtäring och sätta sig och inta den utan att också bjuda värdparet?

Kan man som gäst själv servera sig av drycker som värdparet inte ställt fram?

För en vecka sedan hade min familj besök av min bror med familj samt min syster.

Min syster och bror och jag ses inte alltför ofta, i genomsnitt ca en gång per år, men vid de tillfällena blir det, av naturliga skäl på grund av reseavstånd, i flera dagar.

När vår familj åker mina eller min mans föräldrar, som då bjuder på alla måltider, från frukost till kvällsfika/snacks.

Vi har aldrig fått erbjudande om att bo hos något syskon.

Vid flera av de tillfällen vi varit på besök har min syster bjudit på fika hemma hos henne, middagsbjudning har det blivit vid ca fyra tillfällen under 25 år, kanske ungefär lika många tillfällen hos min bror, men vi räknar inte.

När våra föräldrar, liksom syskon eller vänner för den delen, kommer på besök hos oss bjuder vi också på allt.

Vi bjöd på vatten till middagen, öl och vin (förutom förstås en del sällskapsdrycker däremellan).

På söndagen hade vi tänkt oss alkoholfri måltidsdryck men när jag och min man kommer in i köket sitter min syster, bror och svägerska och dricker varsitt glas vin som vi misstänker de försett sig med från vår undanstoppade bag-in-box.

Vi frågar inte men blir heller inte bjudna utan vi fortsätter umgås och ha trevligt.

Både jag och min man reagerade dock på detta i efterhand och resonerar som så att vi inte ens hos våra egna föräldrar skulle göra något sådant, utan är glada och tacksamma för det vi blir bjudna på.

Dessutom gjorde denna händelse att vi nu i efterhand också reagerade på att de tre, på fredags-eftermiddagen, satt sig ned på vår altan för att dricka varsin medhavd öl.

Jag och min man blev bjudna att smaka en klunk ur en flaska när vi dök upp, men vi blev ej medbjudna.

Är den obehagskänsla som jag känner obefogad?

Är detta ett okej beteende, kan man kanske förvänta sig/tåla annat beteende från syskon än det vi har från och gentemot våra vänner?

Det värsta är att jag nu inte vet hur jag ska agera. Vore det några nya bekantskaper hade jag nog bara ”glidit undan” och valt att inte umgås med dem mer.

Men nu handlar det om mina syskon och svägerska. Tacksam för råd.

Svar:
Det är självklart inte på något vis så att man som nära släkt kan ta sig större friheter än andra gäster i någon annans hem.

Svårigheten ligger främst i att ni inte vet om de drack ert vin, där hade det bästa varit att konfrontera direkt och säga ”vad gott det ser ut, hittade ni vårt vin?”

Svaret hade därefter kunnat hanteras, var det eget vin så kunde du sagt ”Åh, vad gott! Har ni en skvätt över?” och sedan tagit fram ett glas.

Alternativt noterat att de tagit av ert och sedan, om ni inte vill att de ska ta mer, ställt undan boxen framöver. För då vet ni ju var ni har dem.

Att dricka medhavt öl utan att erbjuda sitt värdpar att ta del av detta får man anse som ohyfsat och snålt. Inte mycket mer att säga än att de betett sig dumt.

Ert val får bli mellan att avböja deras vistelser hos er om de inte har hyfs nog att förstå detta, eller bita ihop och vid nästa tillfälle be dem ”ta med lite vin när ni ändå är ute och åker”.

Ofta får man se på sådana här saker med ögon som säger att bara för ett de beter sig illa behöver inte ni göra det också. Släppa saken, bortse från det och gå vidare.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllopspresent – hur mycket ska man lägga?

Fråga:
Hur mycket pengar ska man lägga ner på en bröllopspresent om man är ensam?

Jag ska köpa ett presentkort med vet inte alls hur mycket pengar jag borde spendera.

Svar:
Det går inte att ange en summa, då en noga utvald present, om än billig, kan vara mer betydelsefull än en dyr sådan.

Din förmåga att kunna spendera en summa måste få avgöra.

Skulle jag nämna något så är 3-500 kr inom rimlighetens gräns.

Klicka här för att läsa min artikel med presenttips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vad förväntas av brudens mor?

Fråga:
Vad förväntas det av brudens mor?

Ska hon inta någon specifik roll?

Ska hon ha något speciellt med sig till bruden eller brudgummen ?

Svar:
Ett glatt humör, en positiv gäst och i vissa fall agera del av värdparet.

Det sista om föräldrarna tillfrågats om denna roll.

I en del fall väljer mamman att hålla tal om pappan inte vill eller kan.

I övrigt förväntas inget mer än vad som förväntas av övriga gäster.

Klicka här för att läsa min artikel om brudparets föräldrar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur placerar vi glasen?

Fråga:
Hur ställa glasen vid middag.

Vin-, vatten- och selterglas?

Svar:
Från höger till vänster.

Vattenglaset eller selterglaset (samma sak) placeras längst till höger, ca 5-7 cm snett upp till höger från kuverttallriken.

Förrättsvinet därefter, det kan även vara ett Champagneglas.

Vinglas till huvudrätten och längst till vänster dessertvinsglas.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vid vilken tid ska man anlända till fest?

Fråga:
Om man är bjuden till en fest kl. 18.30, kan man komma 18.20 eller ska man komma prick?

Svar:
Du ska aldrig komma före utsatt tid, inte ens stå vid grinden och vänta.

Sedan kan du anlända från klockslaget och upp till en kvart försent. det är helt i sin ordning och hjälper snarare värdparet att ta emot sina gäster vartefter de anländer.

Läs mer i min artikel om att passa tiden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – till bröllop utan partner, är det korrekt?

Fråga:
Vad gäller för vett och etikett vad gäller gästlistan?

Jag och bruden är sedan länge goda vänner men då vi nu för tiden bor i olika delar av landet har vi inte så tät kontakt som förut.

Det var först när hon ringde och bad mig vara tärna som jag fick reda på om bröllopet och då fick hon också reda på att jag nyligen inlett en relation.

Hon frågade mig om jag ville att han skulle närvara vid vigseln och jag svarade att vi kunde prata om det lite senare då det just vid det tillfället var så nytt.

Några veckor senare hade jag och min pojkvän blivit officiellt ett par.

När inbjudningskortet kom fanns bara mitt namn på kortet och när jag och den blivande bruden ytterligare någon vecka senare pratade ville hon inte att min pojkvän skulle vara bjuden då hon inte träffat honom tidigare.

Nu är det så att jag kommer att vara den enda på bröllopet som inte har min respektive med mig på bröllopet, bortsett från marskalken som är singel. Vad säger etiketten om detta?

Svar:
Det är enligt etiketten oartigt att dela på ett par, det gör man helt enkelt inte.

Var det känt att du hade en partner när inbjudan skickades, så bjuds även denne/denna.

Din vän har ju frågat om du ville ha honom med, så det var uppenbart känt. Hade det däremot varit så att ni träffats efter att du fått inbjudan, eller att det uppenbart inte kunde var känt för brudparet att du har en partner, då hade det varit korrekt att bjuda dig ensam.

Då hade du, från din sida inte kunnat ringa och fråga om han får följa med.

Det hade försatt brudparet i en brydsam situation, med fler gäster än förväntat. Nu var det inte så i ditt fall.

Att enbart och medvetet, bjuda den ena i ett par eller som din väninna gör här, neka att han får komma, får anses vara ett skäl för dig som gäst att avböja.

Du säger helt enkelt nej tack, att du föredrar att vara med din partner (historiskt bottnar detta i att man fick inte utsätta den ensam kommande gästen för frestelsen att hitta en ny partner, men det är gammal etikett).

Samtidigt som du avböjer inbjudan, ger du också brudparet chansen att ändra sig och säga ”men javisst, ta med honom också”, alternativt acceptera ditt avböjande och konstatera att det var tråkigt att du inte kan komma.

Jag hade i ditt fall tackat nej, det tillhör inte god ton att din väninna ”väljer bort” din partner.

Att bruden inte känner honom är definitivt inte skäl nog, det skulle innebära att hon vill bedöma ditt val av man ”och först avgöra om han duger..”, samt att hon därmed inte litar på ditt val (jag överdriver här, men trots allt är grunden till resonemanget på detta vis) .

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson