Skvaller – hur ska det vara med bemötandet på en arbetsplats?

Fråga:
På mitt jobb, det är både kvinnor och män, så har det blivit någon konstig ”kultur” att det skavallras hela tiden.

Inte elakt, men ibland leder det ena till det andra och det är inte alltid snälla ord.

Nu funderar jag ofta på vad de säger om mig när jag inte är där.

Vad tycker du jag ska göra? Fråga dem?

Svar:
Skvaller är för de flesta bara en ren och skär sysselsättning i syfte att bli lite road.

Skvaller kan vara positivt och ge information, men i de flesta fall är det bara onödigt prat som riskerar att såra andra.

Det finns privata saker som man som kollega inte vill dela med sig av, då är det trist om andra ”rapporterar” detta istället.

Det kan vara i stort sett vad som helst. Då gör skvaller enbart skada och sårar. Man riskerar att förstöra andras karriärer, deras position på jobbet och till och med det sociala livet utanför kan ta skada

Det bästa du kan göra är att avstå från att delta i denna ”skvallerkultur”, ta medvetet avstånd från sådant som är rykten och ofördelaktiga uttalanden om andra.

Givetvis kommer du kanske låta lite trist när du säger ifrån, den som skvallrar är ju för stunden rolig och populär. Du kan alltid påpeka i lättsam ton ”vad säger ni om mig när jag inte är här?”

Men i längden vinner du som inte deltar, du kommer upptäcka att andra följer efter och skäms lite om du milt ifrågasätter.

Ingen vill ju vara ”skvallerperson”. Jag är övertygad om att detta är bästa sättet att nå framgång, att konfrontera vinner du inget på.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – bör man bjuda med ett halvsyskons mor?

Fråga:
Bör man bjuda halvsyskons mor med sambo till konfirmationen?

Svar:
Om det är konfirmandens biologiska mamma, så ska hon självklart bjudas in.

Man delar heller inte på par och bjuder enbart den ena, så där är svaret också ja.

Även hennes sambo ska bjudas in.

Är det ett halvsyskon till konfirmanden, så är det relationen mellan er som avgör.

Det finns inga förväntningar, ur en artighetsaspekt, på att hon måste bjudas.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – inte inbjuden till min svärfars urn-nedsättning, gjorde de rätt?

Fråga:
Min svärfar avled och jag var med på jordfästningen, men vid urnedsättningen fick jag ej kännedom om detta förrän efter då vår  son frågade mej varför var inte du pappa med på morfars urnnedsättning alla andra i familjen var ju där med efterföljande samvaro hos mormor.

Saken är den att min hustru flyttade från mej och hem till hennes mamma i samband med svärsfars dödsfall. Och då jag frågar varför jag inte fick vetskap om urnnedsättningen svarar hon, att hon igentligen inte heller haft lust att låta mej vara med på jordfästningen.

Jag blir ledsen och sårad av detta utaförskap i familjen, gjorde de rätt?

Svar:
Det framgår inte helt tydligt av din fråga om din hustru och ni skilt er eller om det enbart var tillfälligt hon flyttade hem till sin mor.

Om det är en skilsmässa så är du formellt sett inte längre släkt med dina barns morfar.

Därmed kan du inte förvänta dig att få närvara vid en nedsättning av urna om det sker i närvaro av de närmast anhöriga.

Är ni fortfarande är gifta blir det annorlunda.

Då blir jag lite förundrad över din hustrus kommentar och det låter definitivt som om ni har ett stort problem i er relation.

Jag förstår din reaktion och det verkar okänsligt och dåligt genomtänkt med en kommentar som den du fick.

I situationer som denna, kanske man får gräva ned eventuella konflikter och försöka samla sig, om inte annat för barnens skull.

De undrar ju  varför pappa inte kom och du får nog säga som det är, du blev inte inbjuden.

Klicka här för att läsa min artikel om urnsättning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presentation – hur presenterar jag en väninna vid besök hos ett gift par?

Fråga:
Ska hälsa på hos ett gift par med en väninna.

Hur presentera?

Svar:
Vi har till stor del frångått det äldre synsättet att det är kön, rang och ålder som avgör vem som hälsar.

Men i formella sammanhang kan de förekomma och det är alltid artigt att kunna dessa regler.

Grundreglerna är att kvinnor går alltid före män i rangordning och ålder är alltid skäl till högre rankning.

Du ska alltså presentera din väninna för vännens hustru.

Du: ”NN, detta är min väninna XX”

Värdinnan, hustrun i paret har som kvinna och värdinna högst rang.

Hon ska höra namnet först på den andra personen.

Klicka här för att läsa mer om presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Lounge suit / Cocktail?

Fråga:
Vad innebär lounge suit/cocktail klänning?

Hur ska plaggen se ut?

Ska användas på kvällen på en trerätters middag med levande underhållning.

Svar: 
Från 1970-talets slut började det komma en ny typ av Cocktailpartyn, nu bjöds gästerna in till en speciell fest – gärna iklädda Smoking och Cocktailklänningar.

Det har blivit en tillställning som kan upplevas som  mer formell.

Cocktailklänningen är en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

För kvinnans del var det förr vanligt med hatt till Cocktailklänningen, men hatten fick inte vara stor och bred då det oftast var trångt på dessa partyn.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Mannen har en relativt mörk kostym eller Smoking om det anges på inbjudan till ett större cocktailparty, i ert fall är det den mörka kostymen som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vad är vett och etikett vid knytkalas. Måste vi delta?

Fråga:
Vår svärson fyller 40 år .

Han vill inte ha några presenter.

Vår dotter vill göra en överraskningsfest för honom. för ca. 30 personer.

Och tänker då på knytkalas.

Vi ”lite äldre” tycker detta är bökigt att ta mat med oss.

Hur tycker du att ett ”enkelt” kalas kan se ut?

Svar:
Kort och krasst kan man konstatera att det finns bara två alternativ, antingen så kommer man på festen eller så avstår man.

Vad jag med detta vill säja är att det är alltid värdparet som bestämmer och regisserar festen, gästerna kan inte ha synpunkter på detta.

Kanske låter det ”hårt”, men det är etikettens fakta.

Eftersom du frågar vad jag tycker om en enkel fest, så är detta troligen ett bra alternativ.

Det är ju ofta så att en fest drar med sig kostnader, även här kan det finnas skäl till detta.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära en röd klänning på bröllop?

Fråga:
Kan man ha på sig en röd klänning på ett bröllop?

Betyder det något speciellt med en röd klänning?

Svar:
Färgen rött på en klänningen betyder inget, så det kan du bära.

Att en röd klänning skulle innebära synd eller till och med att kvinnan skulle haft en ”affär” med brudgummen är skrönor och har ingen som helst giltighet.

Påståendet saknar grund och är inget man behöver tänka på alls, vilken vettig kvinna skulle vilja skylta på ett bröllop med sina upplevelser tillsammans med brudgummen?

Så du kan lugnt välja en röd kreation.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – pengar i present till femtioårsmiddag, hur?

Fråga:
Jag och flickvän skall ha en gemensam 50-årsfest.

Vi träffades för drygt ett år sedan och skall nu ha gemensam fest då vi fyller år med några månaders mellanrum.

Våra respektive kamratkretsar känner inte varann.

Vi vet att presenter kan bli ett ”stressmoment” och vill därför redan i inbjudna ”hinta” om att vi vill ha bidrag gemensam resa eller någon liknande för de som vill ge något till oss.

Svar:
Det är alltid trevligt om gästerna får veta lite mer exakt vad jubilaren önskar sig.

Ta kontakt med en resebyrå som kan sälja presentkort eller ett ”konto” för er räkning.

Det ni ska tänka på är att gästerna inte ska identifieras med summor de givit, det ska vara ”anonyma bidrag”.

Ingen ska känna sig tvingad till stor eller liten summa.

Man kan ju även skriva i inbjudan att de tar ett med ett ”omärkt” kuvert och sedan kan de lägga det i en hatt eller låda på festen.

 

Etikettdoktorn Mats Danielsson