Servering – kan man som gäst sortera det godaste när man tar ur en gryta?

Fråga:
När man är bjuden på middag är det då förenligt med vett och etikett att stå och plocka ut bara de ingredienser man helst vill ha ur till exempel en gryta?

Svar:
Det beror kanske lite på hur uppenbart man sorterar, men det rimliga är att man tar en normal portion utan att välja.

Sedan kanske grytan behöver röras lite och man tar mer ifrån botten för att inte enbart få sås.

Men svaret är nej, det gör man inte.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – tar jag med blomma till en minnesceremoni?

Fråga:
Tar jag med en blomma eller ingenting?

Svar:
Det beror helt och hållet på hur den utformats, några självskrivna regler för detta finns inte.

Är det en minnesstund efter en begravning, så tar du inte med något. Den blomman lägger du vid båren eller urnan.

Är det en minnesstund som ersätter begravningsakten, kanske det finns önskemål om någon gåva till något ändamål.

Vid en ceremonier har man med sig en blomma och lägger den vid t.ex ett foto eller urnan.

Mitt råd är att du kontaktar den som inbjudit till minnesceremonien och frågar hur det planerat.

Klicka här för att läsa min artikel om personlig prägel på avskedet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi påminna gästerna om att de ska svara?

Fråga:
Tack för en mycket lärorik blogg!

Vi har, i slutet av maj, skickat ut inbjudan till vårt bröllop där man ska osa (om svar anhålles – reds anm.) senast i slutet av juni.

Det är inte många som har osat och vi vill rådfråga dig om vad etiketten säger kring att skicka ut en påminnelse.

Alltså ska man påminna folk att osa eller ska man låta bli?

Svar:
Tack för beröm!

Det som förr var en självklarhet, att alltid svara vare sig man kunde komma eller inte, är något som många inte bryr sig om idag.

En respektlös inställning, då ni har brytt er och tänkt på vilka som ska bjudas och just den personen som nu ombeds svara är utvald.

Man ska svara, vare sig man kan eller inte. Ni ber ju om ett svar, vare sig det är ja eller nej tack.

Därför har det också blivit god sed att man ska inte behöva påminna gästerna att de ska svara.

Avvakta till svarstiden gått ut och sedan får ni ta ställning till hur ni ska hantera detta.

Jag hade nog därefter kontaktat de som inte svarat och låtit meddela att vi saknar ditt svar och utgår därför ifrån att du inte kan komma på vårt bröllop.

Klicka här för att läsa om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – vad är en såssked?

Fråga:
Häromdagen fick jag frågan när vi var ute på en restaurang om jag kunde äta med en såssked.

Jag har ingen aning om vad detta är, så jag låtsades och sa att det var inget problem!

Men vad är det?

Svar:
Sås kan, men endast i undantagsfall, fångas med en bit av brödet och med en gaffel dras runt på tallriken för att sedan ätas.

Man ser den mest på restauranger idag och den är mer formell än nödvändig.

Men detta ska man undvika.

Därför kan man ibland, mer vanligt förr få en platt sked, en ”såssked” lagd snett ovanför övriga bestick eller längst till höger.

Den skeden är till just för såsen.

Att skeden finns där betyder inte att man måste äta upp all sås, man kan lika gärna avstå från att använda den.

Klicka här för att läsa min artikel om bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – namn och adress, hur skrivs det med vett och etikett?

Fråga:
Kan man skriva på ett kuvert Jan Andersson och Gunvor?

Gunvor har ett annat efternamn.

Tacksam för svar.

Svar:
Det mest artiga är att skriva båda personernas namn, Jan Andersson och Gunvor ”Karlsson”.

Sedan kan man, om man saknar den enes efternamn skriva som du gör.

Vem av dem som står först är idag av mindre betydelse.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva med etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad bär man på teater?

Fråga:
Vi ska gå på Dramaten en onsdagkväll (första gången)! Det är inte premiär.

Finns det någon klädkod?

Går ”snygg vardagsklädsel” bra?

Maken; byxor, skjorta, tröja och kavaj? Jag; tunika, byxor/thights, boots?

Svar:
Nej, det finns ingen sådan.

Dramaten är glada över att ni kommer, klädseln är inte viktig

Den klädsel du beskriver låter alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om att gå på teater >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommornas språk – hur sker uppvaktning med blommor?

Fråga:
Hur många rosor sätter man i buketten första gången man uppvaktar en kvinna?

Svar:
Det beror på vad du vill ha sagt.

Men tre blommor, som betyder ”när kan jag träffa dig igen” är ett alternativ.

Sju blommor betyder ”Jag älskar dig”, så fundera lite först.

 Klicka här för att läsa min artikel med blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson Mats Danielsson

Klädkoder – hur kan jag som kvinna klä mig vid udda kavaj?

Fråga:
Kan man ha blommig, lite finmönstrad stickad kofta, utan knappar, i beige?

Till detta vita eller beige byxor med svarta sandaletter?

Svar:
Är klädkoden ”udda kavaj”, så innebär det att mannen kan bära en Blazer med udda färg på byxan.

Hur formellt detska vara beror på sammanhanget, vilket du inte nämner.

Din klädsel ska vara uttalat finare än vardag, men behöver inte vara festbetonad.

Är dina kläder detta så kan du säkert bära dem vid klädkoden.

Läs mer i  in artikel om udda kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson