Frånskild – tilltalas jag fru eller fröken?

Fråga:
Vilket är korrekt att kallas när man är skild fru eller fröken?

Svar:
Fru är historiskt benämningen på en hustru, en gift kvinna.

Detta behåller hon även som frånskild, då en tidigare gift kvinna inte är ”ogift”, hon har ju gift sig.

Men det är egentligen i båda fallen en mycket ovanlig titel, fru domare, fru talman, fröken i skolan eller fröken i serveringen är nästan de enda tillfällen vi använder orden.

Du tilltalas således med fru.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – möhippeinbjudan kan den skickas även till de som inte bjuds på bröllopet?

Fråga:
Vad säger Etikettdoktorn om att bjuda in människor till möhippa/svensexa som inte är bjudna till bröllopet?

Svar:
Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ska man dessutom vara riktigt traditionell ska det endast vara ogifta damer på möhippan, men det var förr…

Så mitt svar blir att sådana hänsyn behöver man inte ta.

Den som får inbjudan får avgöra om man vill delta eller inte.

Etikettdoktorn, Mats Danielsson

Födelsedag – varför fick jag inte ta med mina barn på festen när han fyller jämnt?

Fråga:
En vän fyller jämt och ska ha kalas med mat och dryck.

Jag har tre ”barn” i åldrar 12-16 år som jag vill ta med.

Dock säger vännen nej till det utan närmare förklaring vilket jag tycker är dålig stil.

Vi är visserligen inga bästa vänner men jag vet att hans bästa vän får ta med sin dotter.

Är det verkligen rimligt att göra som han gör mot mig?

Svar:
Den som bjuder in till en fest, bjuder de man önskar och arrangerar därefter sin fest.

Du kan inte som gäst ha synpunkter på vilka andra vännen bjuder, det avser såväl barn som vuxna.

Att som gäst begära att man ska ta med egna gäster, som t.ex egna barn, får anses som mycket ohyfsat.

Genom din fråga tvingade du mer eller mindre din vän att svara att dina barn inte är välkomna.

Detta dessutom inför en fest där han fyller jämnt. Vad ska dina tre barn göra på en sådan fest? Ska han ordna med ett ”barnbord”?

Jag hoppas du själv inser hur orimlig din begäran är.

Du borde istället avböjt och sagt att du inte kunde komma, då du inte kunde lämna dina barn.

Så tyvärr blir mitt svar inte ”hur han kunde göra så här mot dig” utan ”hur kunde du göra så mot honom”?

Det är den krassa sanningen.

Klicka här för att läsa min artikel om att ta med egna gäster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

 

 

Inbjudan – kan man bjuda en av av paret till midsommarfesten?

Fråga:
Är det okej att bjuda bara den ena i ett sambo par på släkt fest midsommardagen?

Båda är lediga och det är dras första midsommarhelg som par

Svar:
Absolut inte!

Man delar inte på ett par och därmed inget mer att säga.

Som par avböjer man givetvis en sådan inbjudan med motivet ”jag föredrar att tillbringa denna kväll/dag med min partner”

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets etikett – hur tilltalar man, på engelska, en ambassadör?

Fråga:
Hur hälsar man en ambassadör välkommen engelska?

Hur är tilltalet?

Svar:
Det kan uttryckas på flera sätt,  i samtal eller välkomsthälsning kan du säga ”Your Excellency”  eller Mrs/Mr. Ambassador” alternativt ”Ambassador NN” (där NN är efternamn).

I övrigt räcker det med ”It’s a pleasure to meet you”.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Sociala medier – hur är det med vett och etikett på sociala medier i allmänhet?

Fråga:
Läste frågan om vett och etikett på Twitter, men hur är det med andra sociala medier då?

Svar:
Jovisst har jag skrivit om detta, det finns en hel del att tänka på. Facebook, LinkedIn, Twitter, BranschOut och en mängd andra sociala nätverk innebär nya kontakter och upprätthållande av gamla.

T.ex att skriva relevanta inlägg, för behöver andra veta vad du åt till frukost?

Det kan vara frestande att skriva vad man tycker om sin korkade chef eller att företaget var för snåla i löneförhandlingarna – akta dig

Publicera inte kommentarer, foton, videor eller länkar som kan genera andra människor. Samt mycket, mycket mer.

Både privat och i affärer, men det kräver ”netikett”.

Läs mer i min artikel om vett och etikett på sociala medier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – jag fyller år och väntar gäster, men vem öppnar dörren?

Fråga:
Jag undrar vem som ska öppna dörren på min 60-årsdag är det jag eller någon annan?

Svar:
Det beror givetvis på förväntat antal gäster, men det är ofta trevligt om någon annan än du öppnar, visar gästerna var de kan hänga av sig, visa dem tillrätta och kanske erbjuda något att äta.

Du får därmed mer tid till att prata med gästerna.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara värd >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Begravning -måste jag ha svarta strumpor till kjolen?

Fråga:
Måste /bör jag som kvinna ha svarta strumpor vid begravning mitt i sommaren ?

Eller är det ok att vara barbent om jag har en vadlång kjol?

Svar:
Förr var det väldigt noga med svarta strumpor, men idag är det helt annorlunda.

Det brukar vara de absolut närmast sörjande kvinnorna som har det.

Men är du det, så är det ju du själv som avgör vad du anser passar.

Övriga gäster på begravningen kan klä sig med bara ben, eller annan färg på strumporna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur placerar vi, skålande och eventuell förtäring efter middag?

Fråga:
Min sambo fyller 90 år och vi har ordnat en  tre-rättersmiddag på närliggande restaurang.

Hans enda dotter kommer samt barn och barnbarn.

Min dotter och son kommer med respektive samt barn.

Vem har min sambo till bordet? Var sitter jag?

Är de min sambo som först lyfter glaset och hälsar välkomna till middagen?

Vi har en samling sedan i hemmet. Vad kan vi då bjuda på som passar efter middag?

Kaffe serveras till desserten.

Svar:
Ni är en familj och därmed behöver saker inte vara så formella.

Så ställ istället frågan, hur vill vi sitta? Är det mer praktiskt att sitta tillsammans?

Vill ni bordsplacera mer formellt så har han sin äldsta dotter till bordet och om hon har en make sitter du med honom.

Om det är din sambo som bjuder in så är det han som hälsar välkommen.

Om ni har druckit kaffe efter maten så har ni sannolikt fått dessert.

Så det känns ganska naturligt att erbjuda något att dricka i hemmet och så kanske en tårta kan vara trevligt.

Klicka här för att läsa min guide till bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bordsplacering – hur sitter vi vid vårt firande av bröllopsdag?

Fråga:
Min man och jag ska ha en fest i sommar dels för att fira vår 10-åriga bröllopsdag och dels för att fira att vi båda fyllt 40 tidigare i år.

Det blir en fest för 50-60 personer så givetvis kommer vi att ha en bordsplacering.

Nu är frågan bör vi sitta bredvid eller mittemot varandra eller, som vi skulle gjort på en ”vanlig” fest, med gäster placerade runt omkring oss  och en bit från varandra?

Svar:
Det avgör ni själva, det handlar mest om hur ni vill utöva värdskapet.

Tar ni hjälp med detta, som en toastmaster och någon som agerar värdar så behöver ni inte dela på er.

Par som firar bröllopsdagar kan sitta tillsammans och dessutom är ni båda jubilarer.

Det blir enklare att hylla er om ni sitter tillsammans, då man endast behöver vända sig åt ett håll.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson