Bestick – hur placeras dessa, kan man lägga dem tillsammans vid sidan om tallriken?
Fråga:
Om man placerar kniv och gaffel på samma sida, ska de då ligga till vänster eller höger om tallriken?
Svar:
Besticken dukas alltid med gaffel till vänster och kniv till höger.
Det förslag som du skriver är inte någon dukning som är ”korrekt” enligt vett och etikett.
Om du ändå vill göra så. är de flesta är högerhänta är det i så fall mest praktiskt att lägga dem till höger.
Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson