Bestick – hur placeras dessa, kan man lägga dem tillsammans vid sidan om tallriken?

Fråga:
Om man placerar kniv och gaffel på samma sida, ska de då ligga till vänster eller höger om tallriken?

Svar:
Besticken dukas alltid med gaffel till vänster och kniv till höger.

Det förslag som du skriver är inte någon dukning som är ”korrekt” enligt vett och etikett.

Om du ändå vill göra så. är de flesta är högerhänta är det i så fall mest praktiskt att lägga dem till höger.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – får kvinnor ha cylinderhatt?

Fråga:
Jag har fått ärva en cylinderhatt och undrar om jag som kvinna får använda den?

Om svaret är ja, ska jag då ta av den inomhus?

Jag blir inte ledsen om jag inte kan ha den, eftersom jag ändå mest hade tänkt att ha den när jag klär ut mig.

Svar:
Givetvis ”kan” du använda den, men den är varken formellt korrekt eller något plagg som kvinnor bär i vanliga fall.

Men du kommer synas och märkas. Positivt eller negativt, det beror på situation.

Om du nu skulle välja att bära den, så gäller samma regler för dig som annars, d.v.s. att en kvinna behöver inte ta av sig hatten inomhus.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dukning – hur ska salladstallriken placeras, högt upp eller jäms med?

Fråga:
Jag placerar salladstallriken till vänster om mattallriken och i rak linje med den.

Har dock noterat att en del placerar tallriken till vänster men snett ”uppåt” d v s ej i rak kant med mattallriken.

Hur ska det vara?

Svar:
Det är i mycket en smaksak, vad man helt enkelt tycker är vackrast.

Men om du har många glas, kan det ske en ”konflikt” om den står för högt upp till vänster.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – på bröllopsfesten, var gör jag av min fina hatt?

Fråga:
På mins sons bröllop ska jag ha hatt, en pillerburk m flor á la 60-tal tillsammans med en klänning jag sytt i samma stil.

Är väl snudd på fm-bröllop men var gör jag av hatten under middagen?

Eller kan jag ha den på?

Min frisyr är ju uppsatt ett hattens form, fast kan ju såklart ändras om hatten bör tas av.

Svar:
Är det en efterföljande lunch, dvs ingen bröllopsfest med dans och allt som där tillhör, då behåller du hatten på.

Är det däremot en bröllopsfest, med middag och dans, då får du ta av hatten och placera den i kapprummet.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – ska man äta/dricka upp eller alltid lämna lite?

Fråga:
I Tyskland uppfostrades jag till att äta upp/dricka upp.

Kvinnor uppfostrade i England som jag träffat lämnade alltid lite, vilket irriterade mig.

Både för att man då slänger mat och att det är jobbigare när man tar hand om disken.

Vet du något om anledningen till deras beteende och hur ser man på det i Sverige?

Svar:
Att äta upp är i vissa länder ett sätt att visa att man uppskattade maten, så är det hos oss i Sverige.

I andra länder signalerar man att man är mätt, genom att visa att ”nu orkar jag inte allt”.

Man vill alltså inte visa sig alltför glupsk.

Olika länder, olika traditioner och olika historia bakom sig.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Bröllop- vad ger man när brudparet önskar pengar i present?

Fråga:
Jag är bjuden till bröllop i Spanien .

Brudparet önskar sig pengar då de skall bilda bo tillsammans, mitt problem är hur mycket skall man ge ?

Vi blir 100 pers. till bröllopsmiddagen och lunch dagen därpå.

Det är min systers barnbarn som skall gifta sig, hon bor långt bort, så någon nära kontakt har vi inte.

Vad är lämpligt att ge ?

Svar:
Det finns inga summor att rekommendera, då det helt enkelt är av just detta skäl som man helst bör avstå från att be om pengar.

Alternativt, be gästerna lägga pengarna i ett anonymt kuvert. Då kan man ge vad man anser sig ha råd med, för det är i slutänden det styr.

Vad kan du ge? 50 kr kan vara mycket för den ena, emedan 500 kr kan vara helt ok för den andra.

Men förslagsvis 3-500 kr kan väl vara en nivå som får anses ok (om jag nu måste föreslå något).

Klicka här för att läsa min artikel om pengar som bröllopspresent >>

Skål – hur förväntas jag skåla vid bröllop och är det fritt att dricka?

Fråga:
Jag undrar hur etiketten ser vid skålar och drickning under en traditionell bröllopssittning.

Skålar man runt om?

Skålar man med sin bordsdam?

Är det fri drickning m m.

Önskar få reda på detta snarast.

Svar:
Vill man få svar direkt utan att vänta, som du önskat, kan man få det mot en mindre ersättning, Läs mer här.

En gäst förväntas skåla med sin bordsdam/bordsherre, med personen till vänster eller höger och den mittemot.

Vill du, skåla med dem mitt emot och om det är möjligt skålar du med värdparet.

Du förväntas delta i bordsskålar och glöm inte att skåla med din partner.

Sedan kan man normalt dricka lite på egen hand däremellan, det beror både på tillgång och vad man själv klarar.

Klicka här för att läsa min artikel om hur man skålar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vilken färg på kostym vid borgerlig begravning?

Fråga:
Kan man ha en kostym i mullvadsfärg med vit skjorta och vit slips (svärson)?

Det är en borgerlig begravning.

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsel som angivits och hur formellt du tror att det blir.

Vanligtvis är det vit skjorta till mörk klädsel.

Men normal sett brukar borgerliga begravningar vara lite friare i sin utformning.

Prata med din hustru om hur det är planerat.

Klicka här för att läsa min artikel om borgerlig begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skålande – hur gör man en bordsskål?

Fråga:
Vid kollektiv skål, vem av bordsgrannarna skålar man med först, högra eller vänstra?

Svar:
Jag misstänker att du avser bordsskål. Sett ur mannens synvinkel:

Titta på den som utbringar skålen och höj ditt glas

Titta på damen till höger

Titta på damen till vänster

Återgå till den som utbringat skålen

Avsluta med att sätta ned glaset när du tittar på din bordsdam till höger

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson