Bordpslacering- har som förälder blivit sämre placerad, ska jag trots detta hålla tal?

Fråga:
Vår son ska gifta sig snart och har placerat mig och min man mitt bland alla 85 gäster för att vi ” ska få roligt”.

Dom vill inte ha ett vanligt bröllop säger dom trots att allt annat tyder på detta.

Hade tänkt att hålla tal, men funderar nu på om jag ska avstå.

Känns som om jag stör i partyt om jag reser mig upp och bromsar festen.

Råd?

Svar:
Jag förstår din känsla och det visar att bordsplacering har betydelse.

Det är alltid inbjudaren som avgör hur man ska placera gästerna och detta får man acceptera.

Om du planerat ett tal, så tycker jag att du ska berätta det för din son, men säg samtidigt det du skriver här.

Att du kanske ska avstå från talet, då du inte vill ”störa festen”.

Låt brudparet ta det beslutet. Att man placerat dig och din man på en sämre plats får ni kanske släppa.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Student – måste jag vara med på min makes present till kusinbarn?

Fråga:
Jag har blivit bjuden till studentmottagning till min makes kusinbarn.

Vi kan inte åka dit och vara med.

Min man tänker skicka ett presentkort.

Krävs det att jag är med på denna present?

Svar:
Det finns inget som kräver detta, men kanske uppfattas det som lite konstigt om man som makar inte uppvaktar gemensamt.

Klicka här för att läsa min artikel om present till student >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Student – kan jag ge en skulptur i present till mitt barnbarn?

Fråga:
Passar det att ge en liten skulptur till min sonson som studentpresent?

Barnbarnet är mycket modern och klär sig ganska klassiskt.

Och när ger jag honom presenten?

Han ska förmodligen inte ha någon bjudning.

Svar:
Om du vet att ditt barnbarn uppskattar denna typ av konstverk kan du självklart ge det.

jag antar att du träffar din sonson, så har han ingen bjudning kan du överlämna presenter när du önskar.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter till student >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – betyder pärlor på bröllop tårar?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Polen och båda ska bära mörkblått.

Mannen får ju bära vit skjorta men är allt vitt bannlyst för kvinnogästen?

Undrar lite hur det funkar med smycken och färgerna…
Jag vill gärna piffa till min mörka dress med vitt pärlhalsband med guldkedja + vita pärlörhängen.

Sedan vill jag gärna matcha min mans vita skjorta och bära vita lackpumps…men blir lite osäker här.

Och tänkte på frisyren och funderar på vita pärlor till svinryggen, men det kanske inte är lämpligt?

Svar:
Nej, allt vitt är inte bannlyst.

Helvitt brukar man säga är brudens privilegium.

Frisyrer är fri och vad det gäller accessoarer är det också fritt.

Vad det gäller pärlor brukar man skrockfullt säga att enligt svenska traditioner betyder pärlor på bröllop tårar.

Men det är som sagt, skrock och inget annat.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Klädsel – kan man bära släpspänne till civila kläder?

Fråga:
Får man under några villkor använda ett släpspänne till civila kläder som inte är frack eller liknande?

Svar:
Utmärkelsetecken bärs till mörk kostym när den används som formell festdräkt.

Om det är Kavaj i avseendet Mörk kostym bär man miniatyrer.

Släpspänne är en en form av ordensband till uniform och hur det bärs styrs av respektive utmärkelse.

Klicka här för att läsa min artikel om ordnar och medaljer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vid Kostym, duger kort klänning?

Fråga:
Vad ska kvinnan bära, duger det med kort klänning?

Svar:
Hade du skrivit kostym i sökfältet tillhöger hade du haft svaret direkt.

Begreppet Kostym som klädkod finns inte, men förknippas ofta med Kavaj.

Då i den mindre formella tolkningen.

Med kort klänning inom klädkoder, så innebär det alltid i höjd med ditt knä eller längre.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj (kostym) för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dresscode – bröllop i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Vi är bjudna till England på ett bröllop.

Ingen klädkod finns i inbjudan.

Bruden är svenska. Hur klär vi oss?

Svar:
Det bästa svaret är att kontakta inbjudaren och fråga, det är helt korrekt att göra så.

Troligen är det suit, eller dark suit.

Du hade skrivit hatt i rubriken, vet inte om det är en fråga. Men vid denna klädsel kan du bära hatt.

En mörk kostym eller motsvarande klänning helt enkelt.

Men, då klädkoden saknas kan man inte veta om det är formellt eller ett enkelt bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad tar jag om jag vid mörk kostym inte vill bära klänning?

Fråga:
Det står på inbjudande mörk kostym, men jag frun vill inte ha klänning.

Vad ska jag hå på mig då?

Svar:
Inbjudaren har framfört ett önskemål om klädsel.

Om du inte avser att följa den är ditt alternativ att avböja inbjudan.

Klädkoden mörk kostym medger egentligen inget annat än klänning eller kjol.

Undantaget är en hembygds- eller folkdräkt. Det kan du alltid bära.

Sedan är det upp till dig om du vill avvika och ha en annan festbetonad klädsel, men det är inget jag kan ge råd om.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation- om tal, presenter och klädsel, vad gäller?

Fråga:
Jag har aldrig varit på disputation, men har läst i kommentarsfältet att under själva disputationen kommer man vardagsklädd.

Hänger man på blommor, gosedjur mm som vid en student?

På festen står ingen klädkod, väljer man fritt eller betyder det automatiskt ”kavaj”?

Vilken klädkod gäller för barn? 14-åring?

Tal som vän, kan jag formulera det hur jag själv vill eller följer det några regler?

Svar:
Du skulle sökt på disputation på min sida, så hade du fått artikeln som berör detta.

Du finner länken sist i detta svar.

Korrekt att du är vardagsklädd när doktoranden försvarar sin avhandling.

En bukett blommor efter betygsnämndens godkännande vid detta tillfälle är säkert uppskattat.

Gosedjur och annat hör barn och ungdomar till, inte vuxna akademiker.

Festen får trots allt anses som formell och mörk kostymklädsel är en rimlig klädnivå.

Är barnet inbjudet? Ofta låter man kanske barnen vara hemma vid en sådan här middag, men om så är fallet får man ta de finaste kläderna barnet har. Man köper inte nytt.

Tal kan du läsa om här, men håll det kort högst 3-5 min och anmäl det till kvällens toastmaster.

Klicka här för att läsa min artikel om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – behöver jag bära strumpbyxor på bröllopet?

Fråga:
Jag kommer att ha en marinblå klänning med en överdel av spets.

Mina skor är öppna och vita.

Ska jag ha strumpbyxor?

Eller kan jag vara barfota och barbent som gäst på bröllop?

Svar:
Det är egentligen ingen fråga om vett och etikett, utan mer om stil.

Har du en kortare klänning kanske det ser mer elegant ut med strumpbyxor.

Men andra kvinnor säger att det kan vara varmt, jag vet ju inte…  🙂

Har du en något längre klänning spelar det ingen roll.

Men som sagt, det är du som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel som berör strumpbyxor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson