Bröllop – inbjudan av bonussyskon, kan man välja bort dessa?

Fråga:
Undrar vad som gäller kring bonussyskon som vuxit upp tillsammans under tonårstiden och man har firat både påsk, jul och midsommar tillsammans under ett antal år.

Men kanske under senare tid enbart träffats vid familjemiddag, och födelsedagar då brodern har fyllt år.

Varför man inte umgåtts mer privat är för att det finns en åldersskillnad på 6 år, men min dotter och jag och även min man anser att vi är en familj och vi blev väldigt förvånad över att min yngsta dotter inte blev bjuden på bröllopet.

Båda barnen är i vuxna, 24 och 30 år och sist dom sågs var i julas.

Det här känns som att hon delat hela vår familj, och hon sa att hon fick en känsla av att valet skulle ställa till problem.

Så min fråga är, finns det gränser vid vett och etikett när det gäller bonussyskon, eller gäller det oavsett hur många år man fungerat som bonusfamilj att man inte behöver bjuda bonussyskon?

Svar:
Det är omöjligt att svara på vad som gjort att de valt att göra denna typ av inbjudan, då jag inte känner till några fakta.

Det är också lite oklart om det var din mans barn som inte bjöd din dotter. Eller var det ditt bonussyskon som inte bjöd din dotter.

Men frågan man kan ställa sig, har brudparet valt bort alla barn, såväl barn, tonåringar och vuxna sådana?

Detta för alla gäster.

Man har uppenbart gjort en begränsning av antalet inbjudna och det kan man göra till en fest, bröllop eller inte.

Som gäst kan man inte ha synpunkter på detta, skälen kan vara många.

Bäst etikett är att låta sådant passera och är det din mans barn som gifter sig kan han, enskilt, i lugn och ro fråga vad detta handlar  om.

Sådant kan alltid en förälder göra.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skor – kan jag ha svarta lackskor till mörk kostym?

Fråga:
Ska på bröllop snart; Mörk kostym är sagt – kan jag ha svarta lackskor (som jag har till smokingen) till tilltänkt mörkgrå kostym?

Svar:
Det är givetvis en fråga om hur korrekt klädd du vill vara.

Lackskorna tillhör Smoking och Frack, inte mörk kostym

Till mörk kostym rekommenderas svarta, välputsade snörskor med låg klack.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – när tackar man för ett ordnat kalas?

Fråga:
Vad och när och hur ska en mormor (80-år) tacka sina barn och barnbarn på ett kalas som dessa har ordnat?

Svar:
Du skriver inte om det är dig de firar, om det är någon annan man firar eller sammanhanget överhuvudtaget.

Men jag gissar att de ordnat ett kalas för dig.

Du kan egentligen göra när du vill, det mest vanliga är nog att man inledningsvis säger ”men vad snällt, tack”

Vid middagen kan du säga ett nytt tack i ett litet tal, eller när du går kan du tacka.

Du kan även skriva ett kort om du vill och skicka till dem efteråt. Alternativen är många.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Toastmaster – kan en och samma person vara både detta och marskalk vid vårt bröllop?

Fråga:
Jag och min sambo undrar om samma personer kan vara toastmaster och stå framme vid altaret med oss?

Svar:
Ja, det kan vara en och samma person.

Men det är upp till er vad denna person ska hinna med och i hur stor utsträckning vederbörande ska delta i förberedelser, arrangemang vid bröllopet.

Det gäller att få tid att hinna med allt.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – är inte en oknäppt kavaj bättre på den med kalaskula?

Fråga:
Det finns flera synpunkter på knäppt eller inte.

Klädhandlare tycker att det är mera ledigt om en enkelradig kavaj får vara oknäppt och det beror ju även på ”kulans” omfång.

Med en påtaglig sådan ser det verkligen ansträngt ut med knäppt kavaj dock ej så påtagligt vid dubbelknäppt.

Det är således frågan om ledighet och det estetiska.

Själv har jag oknäppt då jag agerar men knäppt då jag reser.

Vad säger du om detta?

Svar:
Trevligt att du kommenterar detta och självklart är det upp till var och en.

Personligen föreläser jag alltid oknäppt, då det är mer ledigt.

Men befinner jag mig i formella sammanhang så knäpper jag alltid när jag reser mig.

Kulans omfång, där jag är en av de som har en något ”rundad” framdel kan man åtgärda med att köpa en bättre storlek.

Klicka här för att läsa mina tips om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – ska jag stå med i min svärmors dödsannons?

Fråga:
Jag är änka sedan sex år tillbaka nu är min svärmor död ska jag stå med i dödsannonsen?

Vi hade inga gemensamma barn.

Svar:
Självklart kan du finnas med i annonsen, hon var ju fortfarande din svärmor.

Barn eller inte har ingen betydelse i detta sammanhang, det är släktskapet.

Klicka här för att läsa min artikel om dödsannons >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan man bjuda in enbart till kyrkan?

Fråga:
Kan man bjuda till kyrkan men inte till sittningen efter?

Svar:
I vilket sammanhang?

Bröllop – ja det kan man, då skrivs en särskild inbjudan till de som enbart bjuds in i kyrkan.

Begravning – mer vanligt att man inbjuder samtliga i kyrkan, men oftast har de tagit in en anmälan i förväg.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – varför knäpper man upp och knäpper kavajen hela tiden i TV?

Fråga:
Ser på Bingolotto och noterar att Ingvar O har problem att knäpps sin kavaj och sedan knäppa upp, varför?

Set på Postkodlotteriet att programledaren har bråttom att knäppa upp sin kavaj när han sitter och bekymmer med att knäppa upp kavajen när han ska sätta sig.

Varför? Varför denna procedur?

Svar:
Det anses som mer elegant att ha en knäppt kavaj när man står upp och när man sätter sig ner blir det bekvämare med att ha den oknäppt.

Det handlar således enbart om att göra det så bekvämt som möjligt.

Sedan har vi alltid den andra gruppen av TV-tittare, som skulle reagera och klaga om de lät kavajen förbli oknäppt.

Själv lät jag bli att knäppa min kavaj i TV3, men det fick jag höra efter programmet visats.

Klicka här för att läsa min artikel om Blazer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – vad kan man vänta sig av en fest med klädkod?

Fråga:
Vad kan man vänta sig av en ”mörk kostym” fest?

Är det hur som helst eller det gäller finare rätter. Levande musik, bättre service?

Borde man vänta sig högre standard eller det har ingenting med dresscode att göra?

Har varit på en sådan tillställning och behövt köpa kläder för mycket pengar.

Tillställningen kändes som väldigt budget, ingen levande musik, enkel mat, dålig service av påfyllning och borttagning av disk vid borden,

Diskomusik och dåligt groggbord.

Svar:
Orsspråket lyder: ”Det är gästen som gör festen”.

Även det mest anspråkslösa kan bli en fantastisk fest om gästerna bjuder till.

Klädkoden har inte på något vis en koppling till festens ”nivå”, utan det är en angivelse om gästernas förväntade klädsel.

I syfte att underlätta valet av kläder och dessutom få gästerna klädda ungefär lika och ingen ska känna sig utanför.

Sedan kan ett värdskap alltid vara olika, men krav på levande musik och bra groggbord får man nog hänföra till värdskapet.

Nu vet du att detta inte blev så lyckat och då kan du elegant avböja nästa inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om det perfekta värdskapet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson