Bröllop – inbjudan av bonussyskon, kan man välja bort dessa?
Fråga:
Undrar vad som gäller kring bonussyskon som vuxit upp tillsammans under tonårstiden och man har firat både påsk, jul och midsommar tillsammans under ett antal år.
Men kanske under senare tid enbart träffats vid familjemiddag, och födelsedagar då brodern har fyllt år.
Varför man inte umgåtts mer privat är för att det finns en åldersskillnad på 6 år, men min dotter och jag och även min man anser att vi är en familj och vi blev väldigt förvånad över att min yngsta dotter inte blev bjuden på bröllopet.
Båda barnen är i vuxna, 24 och 30 år och sist dom sågs var i julas.
Det här känns som att hon delat hela vår familj, och hon sa att hon fick en känsla av att valet skulle ställa till problem.
Så min fråga är, finns det gränser vid vett och etikett när det gäller bonussyskon, eller gäller det oavsett hur många år man fungerat som bonusfamilj att man inte behöver bjuda bonussyskon?
Svar:
Det är omöjligt att svara på vad som gjort att de valt att göra denna typ av inbjudan, då jag inte känner till några fakta.
Det är också lite oklart om det var din mans barn som inte bjöd din dotter. Eller var det ditt bonussyskon som inte bjöd din dotter.
Men frågan man kan ställa sig, har brudparet valt bort alla barn, såväl barn, tonåringar och vuxna sådana?
Detta för alla gäster.
Man har uppenbart gjort en begränsning av antalet inbjudna och det kan man göra till en fest, bröllop eller inte.
Som gäst kan man inte ha synpunkter på detta, skälen kan vara många.
Bäst etikett är att låta sådant passera och är det din mans barn som gifter sig kan han, enskilt, i lugn och ro fråga vad detta handlar om.
Sådant kan alltid en förälder göra.
Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson