Bröllop – kan jag bära en lång linneklänning?

Fråga:
Kan jag bära en lång linneklänning (ej typ balklänning)?

Ska mannen bära mörk kostym eller korrekt även med kavaj och byxa?

Svar:
För att kunna svara måste jag veta vilken klädkod som angivits.

Men är det ledig klädsel, eller casual så kan du bära klänningen.

Är det Mörk kostym eller Kavaj, så ska du ha en finare kvalité än linne, mer festbetonad.

Samma med mannen, det beror på klädkoden.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Student – de är fyra som firar tillsammans med mottagning, ska vi köpa present till samtliga?

Fråga:
Vi är bjudna till barnbarnets studentmottagning som hon firar tillsammans med tre klasskamrater.

Festen hålles i en av föräldraparens trädgård.

Bör man då ha present med till alla fyra?

Svar:
Det behöver ni inte.

Men annars tar ni med en liten blomma eller något enkelt till de andra tre.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmottagning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – ska jag bära teknologmössa vid studentfirande?

Fråga:
Studentmössa bärs enligt traditionen vid firande av nyblivna studenter.

Jag har genomgått en civilingenjörsutbildning och under studietiden hade jag en teknologmössa.

Om jag nu efter avlagd examen ska fira en nybliven student, bör jag bära teknologmössan, min gamla studentmössa eller ingetdera?

Svar:
Vi börjar med att ingetdera förväntas eller ses som något måste.

Men förr fanns traditionen att bära studentmössan och man kan se det än idag, men ganska sällan.

Det står dig således fritt att bära mössa och vilken av dem du vill.

Mest passande får i så fall studentmössan vara, då den tillhör just detta firande.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Presentation – på middag, vem presenterar sig först?

Fråga:
Jag är inbjuden till en finare middag och känner inte värden.

Är inbjuden på grund av min yrkesroll.

Vem presentera sig först?

Svar:
Idag är det mest korrekta att den person som anländer, eller upptäcker den andra personen först, hälsar först.

Tänk på engelskans ”presence”, betyder närvaro.

Presentera kommer från detta och man gör därmed den andra personen närvarande genom en presentation.

Klicka här för att läsa min artikel om presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste min sambo bära slips eller fluga?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna på bröllop i juni.

Jag planerar knälång kjol med passande överdel.

Min sambo har en fin svart kavaj med vit skjorta.

Är det ”ofint” att hoppa över att bära slips eller fluga i ett sådant sammanhang?

Svar:
Det beror helt och hållet på vilken klädkod som angivits.

Bröllop anses som en formell tillställning och om det skrivits Kavaj är det Mörk kostym.

I så fall förväntas mörk kostym, inte enbart kavaj, med vit skjorta och slips/fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – kan man och hur önskar man sig pengar i present vid 50-årsfirande?

Fråga:
Min man och jag fyller båda 50 år i år och tänker därför ha en gemensam födelsedagsfest.

Vi har en relativt stor familj, så vi kommer bara bjuda de allra närmaste vännerna för att inte bli för många då vi inte har råd med det.

Vi blir då ca 50 personer och kommer ha bar till självkostnadspris efter middagen (drickat tiill maten bjuder vi på. Och maten så klart).

De flesta, eller alla, kommer förmodligen köpa med sig något (champagneflaska, inredningsprylar etc), men vi känner inte att vi vill ha en massa saker utan skulle hellre önska att de satte in en slant på något konto i sådana fall.

Kan man på något fint eller skämtsamt sätt få in det i inbjudan utan att det verkar sniket och oförskämt?

T ex ”Vi förväntar/önskar oss ingenting, men om någon, mot all förmodan, ändå vill ge oss något skulle vi hellre uppskatta bla bla bla…..”

Förstår att det är lite känsligt, men hur kan man göra?

Svar:
Det är alltid känsligt att be om pengar och att be om dem på ett konto innebär att ni lika gärna kan ta en anmälningsavgift för festen och spara era egna utlägg.

Det är enklare och sedan avsäger ni er presenter.

Det är kanske mer vanligt att ett ungt par som gifter sig önskar pengar, vid 50 år brukar man ha en mer stabil tillvaro så frågan om pengar kan bli ännu mer känslig.

Det andra alternativet är att ni i inbjudan skriver vad ni avser använda pengarna till.

T.ex. ”Vi planerar en resa och om ni funderar på en present föreslår ni att ni istället tar en slant, lägger i ett anonymt kuvert och så har vi en låda  där detta kan placeras”

Just anonymiteten gör att inga gäster behöver känna sig tvungna att ge, de kan ge mycket eller lite.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla 50 år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – vilka regler finns, när man kommer som gäst och de äter middag?

Fråga:
Idag var jag  på besök och familjen satt precis vid bordet och åt middag.

Pappan (som kommer från Belgien) och mamma (som är svenskt) sa olika saker till mig.

Pappan sa att jag skulle sätta mig vid bordet och mamman sa att jag måste vänta i vardagsrummet.

Är det någon etikettsregel?

Svar:
Nej, det är den du är gäst hos som utövar ett värdskap och föreslår var du ska vänta.

I det här fallet gav de dig märkliga signaler genom två olika budskap.

Då kan du självklart fråga vad de önskar, säga att du inte förstått.

Du kan ju även välja det som känns mest bekvämt för dig, i detta fallet gissar jag att ätta dig i vardagsrummet.

Då med kommentaren ”Tack, då väntar jag i vardagsrummet”.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska vi på bästa sätt kombinera klädkoderna?

Fråga:
vi ska gifta oss nästa sommar och vi har bestämt oss för att ha mörk kostym som klädkod.

Vi vill dock, och har fått förfrågningar från våra kvinnliga gäster att det vore roligt om de fick ha långklänning.

För mig och min blivande make är det jätteroligt om de vill ha det för det är ju så fint.

Dessutom är det ju mode med långklänning idag.

Vi undrar, kan vi kombinera exempelvis ”mörkkostym/långklänning” är ok.

Eller hur kan man formulera sig?

Svar:
Visst kan ni skriva så på inbjudan.

Eller kan ni göra som Hovet, skriva ”Klädsel Mörk kostym, för damerna aftonklänning”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – bör jobbet bjuda på fika vid föräldraledighet?

Fråga:
En fråga har dykt upp på min arbetsplats.

En kollega ska snart gå på föräldraledighet och vara borta ett antal månader.

Förväntas arbetsgivaren bjuda på någon sorts avtackningsfika?

Eller förväntas kollegan att bjuda på något?

Tacksam för svar kring vad som är normen i denna fråga.

Svar:
Det finns nog ingen norm omkring detta, enbart erfarenheter, men en föräldraledighet är  en ledighet.

Kollegan förväntas att återvända och därmed finns inget skäl att avtacka någon.

Då är det nog mer vanligt att kollegan återvänder till arbetsplatsen en tid efter tillökningen och kanske visar upp den nya familjemedlemmen.

Sedan kan det alltid vara trevligt att hitta ett skäl till en ”gofika” på jobbet, det brukar alltid uppskattas.

Men inget som förväntas av någon.

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Högskoleexamen – hur ska jag fira den, det känns inte som studentens firande?

Fråga:
Jag tar kandidatexamen om ett par veckor efter tre år på högskola.

Min fundering är hur pass stort ett uppvaktande av detta ska vara?

Personligen känns det inte lika speciellt som exempelvis studenten.

Till en början tänkte jag mig en enkel sammanstrålning med lite mat och fest på kvällen med närmaste släkt och vänner.

Men inser att det kommer bli en rätt stor skara människor om de flesta kommer.

Det känns lite väl helt enkelt.

Vill gärna höra lite om hur den här typen av examen brukar gå till.

Svar:
Det varierar väldigt, från ingen fest alls till middag med släkt och vänner.

Du skriver ”det känns lite väl helt enkelt”, saknas det ett ord som ”lite väl stort” eller menar du ”lite för litet”?

Oavsett vad du avser, är det du själv som avgör.

Hur de flesta andra arrangerar sitt firande kan jag inte svara på, men utifrån de frågor jag fått genom åren brukar man fira sin examen med familjen, vid t.ex en middag.

Klicka här för att läsa fler frågor om kandidatexamen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson