Nyårsfirande – klädkod när vi ska på opera, vad tar vi på oss?

Fråga:
Ska fira nyårskvällen med opera. Supé vid långbord.

Opera och operett. Årskifte med champagne.

Ingen klädkod finns angiven. Hur klär vi oss ?

Svar:
Spelar ingen större roll, det är idag tämligen fri klädsel på teatrar och liknande.

Men med kvällens festligheter i åtanke skulle jag inte tvekat att ta en Smoking, men Mörk kostym går lika bra.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på teater eller liknande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – kan jag gå på min doktors begravning?

Fråga:
Jag är i valet och kvalet om jag ska gå på en begravning eller ej.

Det är en läkare som jag varit patient hos i 25 år, personen ifråga har hjälpt mig oerhört genom åren, många skratt har det också varit.

Nu ringde jag till mottagningen och fick veta att doktorn avlidit, det kom som en chock då denne var medelålders.

Annonsen om begravning har varit ute med tid och plats.

Kan jag gå på denna ceremoni, eller bör jag avstå och sörja på distans?

Svar:
Visst kan du gå på begravningen.

Är det i kyrkan kan vem som helst gå dit, det är en plats för alla.

Om du sedan ska gå på minnesstunden efteråt är en annan sak, om det finns möjligheten att anmäla sig och det gäller alla kan du även gå dit.

Det bör framgå av annonsen om alla är välkomna eller om det avser endast familj och närmsta vänner.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Doktorspromovering – ska jag ta med mig blommor?

Fråga:
Doktorspromovering i stor lokal – ska jag ha med mig present,blommor eller liknande dit?

Svar:
Nej, det behöver du inte. Man brukar säga att blommor ges inte på ”lokal”, vilket betyder att det är svårt att ta hand om dem.

Det kan du ta vid ett senare tillfälle, eller sända dem hem till doktoranden.

Låt vederbörande få blommorna dagen innan och skriv redan där din gratulation. Det förenklar och blir uppskattat.

Klicka här för att läsa min artikel om doktorspromovering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jul – kan du skriva om de som inget har, vett och etikett för de fattiga?

Fråga:
Vett och etikett för de som inget har!

Skriv något om dessa medmänniskor som inget har, som inget kommer att få. De som tvingas tigga och sova ute.

Svar:
Givetvis, ska jag göra det. Juletikett är att inte glömma dem – de finns runt nästa hörn, på din ort.

De är inga hemska människor, de är enbart fattiga och utan de resurser som vi andra tar för givet!

Du behöver bara ge Diakonin eller Frälsis en slant så har du stöttat dem. 

Klicka här för att läsa om etikett mellan människor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Placering av kaffekopp

Fråga:
Var placerar man kaffekoppen om man dukar med sådan?

Svar:
Det är mycket sällan man dukar kaffekoppen tillsammans med övrig dukning, kaffet brukar serveras efter maten.

Men i de fall jag har upplevt denna sed så har koppen stått till höger, vilket troligen är av praktiska skäl. Man tar den med höger hand.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bordsskick – hur håller jag en gaffel korrekt?

Fråga:
På vilket sätt skall gaffeln hållas när man äter?

Svar:
Om du äter på engelskt och det är vårt svenska sätt har du gaffeln i vänster hand.

Du håller den med tenarna nedåt och lägger maten på den konvexa delen.

Om du äter mjukare rätter, som kokt a grönsaker eller  fiskpaté, är det mer elegant om du håller gaffeln i höger hand.

Då kan du föra gaffeln med tenarna uppåt.

Detsamma gäller när du äter dessert eller bakelser med gaffel.

Klicka här för att läsa mer i min artikel m besticken >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – är det god etikett att gå runt och hålla handen?

Fråga:
Är det etikettsmässigt ok att hålla sin partner i handen i stället för ”arm i arm”?

I officiella sammanhang?

Tycker det ser löjligt ut när par håller handen.

Svar:
Vi har alla rätt att tycka och se på saker olika, jag kanske inte helt delar din uppfattning om att det ser ”löjligt” ut.

Om ett par anländer till en stor officiell festlighet hand i hand tycker jag det är helt i sin ordning.

När de sedan går in i lokalen sker det arm i arm, vilket är mer elegant och inte lika intimt.

Men vi tycker olika och det är definitivt inget som jag som rådgivare i etikett kan anse vara ”fel”.

Men jag rekommenderar det som jag skrivit här.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra damen till bordet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – jag är gravid och ska på bröllop med Kavaj. Vad kan jag ha på mig?

Fråga:
Min mans bror har gift sig. Det är bröllopsmiddag vi är bjudna till.

På inbjudan står de kavaj.

Vad kan jag som tjej ha på mig, vi ska när som helst ha barn?

Svar:
Du kan välja en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd. Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt, här får du försöka finna något som du kan bära som gravid.

Vid stor och formell fest med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Sparsam urringning och gärna diskret i utformningen. Färg och mönster efter tycke och smak.

Sedan får du ju utifrån din benägenhet anpassa lite grand, det är inte hela världen om du inte följer varenda etikettsregel.

Du får ta något som kommer i närheten.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära bruna skor till min mörka kostym?

Fråga:
Jag ska gifta mig och undrar lite om bruna skor passar till svart kostym?,
Eller ska man ha svarta skor?

Svar:
Mode eller korrekt klädsel, det är ditt val.

Mode innebär att du bär bruna skor, vilket även innebär att du kommer få kommentaren ”bruna skor efter kl. 18…”

Nu kan man i många delar säga att den regeln är föråldrad, då vi bär andra färger än svart i kostymen efter klockan sex på kvällen.

Vill du bära en korrekt mörk kostym, då är det svarta skor som gäller och det är även detta jag rekommenderar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson