Födelsedag – ska jag skicka tack för uppvaktning?

Fråga:
När gäster varit här på middag på min födelsedag och jag tackat personligen för presenter, ska jag ändå skicka tackkort?

Svar:
Grundregeln är den att jubilaren sänder tackkort för presenter och uppvaktning.

Gäster sänder tackkort och tackar för festen.

Så svaret är ja, tackkort kommer att uppskattas.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jul – att bjuda hem gäster och sedan bjuda tillbaka, vad säger etiketten?

Fråga:
Så här i jultider undrar jag och min man har härkomst från ett annat land och bott i Sverige i drygt 20 år.

Vi brukar umgås med några svenskar varav två bor solo.

Häromdagen hörde vi att eftersom vi är ett par och umgås med dem som bor solo ska vi träffas så här och följa denna regel. Låter det inte konstigt?

Första tillfälle, hemma hos oss (jag bjuder), andra tillfälle, hemma hos den första som bor solo
Tredje tillfälle, hemma hos oss (min man bjuder).  Fjärde tillfälle, hemma hos den andra som bor solo
Femte tillfälle, hemma hos oss (jag bjuder). osv.

Vi blev förvånade och visst tycker vi att det måste man ta hänsyn till i form av att ta med sig presenter men inte att ha det så som förslaget ovan att jag och min man ska räknas som om vi bor solo också.

Man umgås med familjen, tror vi. Vad händer om man umgås med en familj med 2 eller 4 barn i så fall?! Vad säger vett och etikett?

Svar:
Tack för din intressanta fråga, den ställer verkligen gammal etikett på sin spets och jag kan direkt säga att så formella är vi inte längre.

Men det händer att man hör saker som detta och det har ofta sin grund i en gammal etikettbok från förr.

Förr ansåg man att man alltid skulle bjuda tillbaka inom ett år och sedan bjöds det tillbaks igen och där har du det ”system” du föreslår.

Glöm det! Ni räknas inte som singlar, ni är ett par.

Det räcker gott att man bjuder tillbaks igen och inte i någon särkild ordning.

Presenter kan man ta med i form av blommor eller vin om man ses sällan, är det ofta behövs inga sådana. Men en present kan lika gärna vara en burk hemlagad saft eller ett nybakt bröd.

Vad det gäller barnen har det ingen betydelse, man bjuder med dem om man vill. Ibland passar det, ibland inte.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – jag har aldrig träffat brudgummens föräldrar, så jag fundera på att tacka nej. Vad anser du?

Fråga:
En kvinnlig nära släkting ska gifta sig.

Dock har varken jag eller min fru träffat svärföräldrarna eller någon släkt eller bekanta till dem.

Brudparet har varit tillsammans i många år och har barn. Svärföräldrarna bor ganska nära oss.

Det blivande brudparet besöker dem regelbundet och har en bra relation.

Vi träffar inte det blivande brudparet så ofta, mest p.g.a. av att de bor rätt långt bort, men absolut inga skärmytslingar eller så.

Släktingen var med på vårt bröllop för 10 år sedan och hade dessförinnan träffat mina föräldrar och en del släktingar till mig många gånger.

Jag funderar på att tacka nej och vänligt meddela att jag inte känner brudgummens familj.

Min fru vill jag inte påverka, men hon verkar osäker på hur hon vill göra.

Hon har i alla år undrat varför vi inte blivit presenterade för dem. Hon har t.o.m. frågat vid några få tillfällen att det skulle vara trevligt att träffa dem. Till svar har vi fått att det kanske vi kan göra någon gång.

Anledningen till att inte gå är anser jag: på ett bröllop ägnar man åt att hylla brudparet och att umgås, inte bli presenterad för svärföräldrarna för första gången, speciellt inte brudens enda syskon.

Det är bättre att de får ha sitt bröllop själva i med eget umgänge och bekantskaper anser jag. Vad tycker du? Men givetvis skickar man en present och gratulationer.

Svar:
Du undrar vad jag anser och jag ska vara rakt på sak. Du sätter dina egna behov av att bli presenterad för folk, framför brudparets önskan om att få se er som sina gäster.

Menar du, på fullt allvar, att du under en eftermiddag och kväll uteslutande måste tala med och hylla endast de du känner?

Jag skulle varmt rekommendera dig att du istället ser detta som möjligheten att få träffa brudgummens familj, att knyta nya kontakter och få lära känna fler människor.

Att tacka nej med det skälet du anger vore rent ut sagt oförskämt, så det hoppas jag verkligen att du låter bli.

Välj istället synsättet att brudparet uppskattar er, vill att ni ska träffas och de bjuder er dessutom till en av deras livs största dagar.

Nej kära frågeställare, här får du allt tänka om!  Annars riskerar du att aldrig någonsin få träffa det paret igen.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – jag vill ge en julblomma till chefen – ingen vill vara med. Vad gör jag?

Fråga:
Jag jobbar på en arbetsplats m.ungefär 50 anställda.

Jag är ny där och har ställt en fråga om vi inte ska lägga ihop till en julblomma åt chefen ? Ingen jag pratat med håller med.

Svar:
Din tanke är god och jag förstår din frustration, men det är nog så att du får avvakta med denna goda tanke och återkomma nästa år när du kanske är mer etablerad på arbetsplatsen.

Mitt förslag är att du skickar ett julkort till chefen på egen hand och så tar du ett samtal med honom/henne och tackar för ett bra jobb om du tycker detta.

Det är sällan chefer får den typen av uppmuntran, den blir säkert uppskattad.

Klicka för att läsa mer om etikett på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan kvinnan bära en röd klänning?

Fråga:
Är det fel att klä sig i en röd klänning som bröllopsgäst?

Svar:
Nej, det är en helt korrekt klädsel om den bara följer klädkoden i övrigt.

Att röd klänning skulle vara syndens färg, eller ännu värre, att du skulle haft en affär med brudgummen. Det är enbart skrönor.

Klicka här för att läsa mer om klädernas färger på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – vad kan vi ge medarbetarna i present?

Fråga:
Vi är ett medelstort företag i mellansverige som har ett bekymmer.

Vi är tre delägare och vi kan inte riktigt enas om vi ska ge och i så fall vad vi ska ge medarbetarna i present till jul.

Det kan tyckas vara lite sent påkommet, men vi har inte kunnat enas.

För min del anser jag att vi ska ge en lönebonus, den andra kollegan vill lämna till välgörenhet och den tredje tycker vi kan strunta i alltihop.

Vad har du för råd att ge oss? Vi pratar om 27 anställda.

Svar:
Det är utan tvekan ett dilemma du beskriver och ni är så många anställda att ni inte kan ge något personligt till alla, det måste bli mer enhetligt.

Väljer ni att ge en bonus på lönen blir det säkert uppskattat, men då får det inte vara för låg summa. Risken är stor att om ni ger 300 kr blir det inget som märks i lönekuvertet.

Symbolvärdet vid en juklapp från chefen ska inte underskattas.

Då är det definitivt bättre med två biobiljetter i ett kuvert, överlämnade av chefen med ett personligt tack för goda insatser under året.

Det sista har ett högre personligt värde. En sak ska ni inte ge, enligt mitt förmenande, det är alkohol.

Det finns de som inte tål alkohol och det arbetas mycket för att minska denna del av julfirandet, att då ge bort sprit (som man gjorde förr) blir lätt ifrågasatt av omgivningen.

Kanske inte årets ”give-away” som blev över vid senaste kundkampanjen är särskilt personlig.

Bidrag till välgörenhet är något som blir alltmer populärt och att vända sig emot detta vore svårt, syftet är gott och det behövs.

Men man får inte glömma bort att en julgåva också handlar om att visa medarbetarna hur värdefulla de är och det finns en risk att personalen känner sig mindre värd när den tidigare återkommande julgåvan nu blir välgörenhet.

Mitt råd blir således att ni ska ge en enhetlig present. Det bör var något uppskattat som t.ex. knivar (kom ihåg att skrocket säger att man måste betala för dem, så minst 1 kr från var och en, annars är det otur), jag läste att ljuslyktor är poulära, konsumtionsvaror med vettig hållbarhet som choklad, inlagd/konserverad frukt, ostar, kex, olivolja etc. är mycket bra gåvor.

Biobiljetter till hela familjen och det är trevligt i julpremiärernas tid.

Klicka här för att läsa min artikel om julklappar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – ska hängslen sitta över eller under västen?

Fråga:
Ska man bära byxhängslen över eller under västen?

Svar:
Jag antar att din fråga avser vid frack, då det vid kostym eller andra byxor är ett så uppenbart svar att de ska vara under västen att du knappast kan undra över det.

Kanske funderar då andra läsare på varför just vid frack?

Den som burit frack och vid tillfälle försökt skynda sig till toaletten vet att då får både frackrock och väst, samt hängslen lossas, det tar en stund.

Men även om frackvästen sitter med band och utan ryggstycke måste dina hängslen sitt under den.

Annars kan inte västens framsida sticka ut en till två centimeter under frackrocken.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson