Vernissage – blandad inspiration

Detta är en annons 

Den 13 juni – 2 juli presenterar Galleri Cupé i Västervik utställningen Blandad Inspiration

med bl.a konstnärerna Emma Danielsson och Gunnel Jungmar.

Varmt välkomna!

 

Presenter – vad jer jag vid besök på vernissage?

Fråga:
Har man med sej något när man går på vernissage – om man känner utställaren?

Svar:
Man behöver inte ha med sig något på vernissage.

Är det någon du har en relation till, en nära vän eller släkting  en liten present som en blomma eller en flaska vin bli  uppskattat.

Blomman kan gärna vara i form av en liten grupp med ett kort i, så står den ett tag.

Men ingen kan förvänta sig en present – de flesta konstnärer uppskattar nog din närvaro mest av allt.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – vad skriver man på ett kort vid vernissage?

Fråga:
Vad kan man skriva på ett kort när man ger blommor till någon som ska öppna vernissage?

Svar:
Det framgår inte av din fråga om personen ska öppna ett galleri för vernissage, eller inviga en vernissage alternativt ställa ut på vernissage.

Men oavsett vilket det är kan ett ”Lycka till” och ditt namn vara helt i sin ordning.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Present – vernissage, ska man ta med blommor?

Fråga:
Vår dotter och två andra skall ha sin första  vernissage. Som vi föräldrar är inbjudna till.
Undrar då om vi skall ha med t.ex. blommor till henne? Har aldrig varit på något sådant.

Svar:
En blomma kan vara jättetrevligt, men absolut inget krav. Din närvaro räcker gott.

En liten grupp med ett kort i kan också vara effektfullt, den kan hon placera så alla ser den på utställningen.

Klicka här för att läsa om blommor som present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Presenter – ska vi ta med blommor till en vernissage?

Fråga:
Vi är inbjudna till svärdotterns vernissage. Hon deltar med sina verk i en samlingsutställning. Ska vi ha blommor med oss?

Svar:
Det är inte nödvändigt, men blir ofta uppskattat. Så det tycker jag ni ska göra.

Klicka här för att läsa fler frågor och svar om vernissage >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Presenter – ger man något vid vernissage?

Fråga:
Skall man ha något med sig vid invigning av vernissage?

Svar:
Den här frågan har besvarats 14 gånger här, så om du sökt hade du funnit svaret. Det gör du i sökrutan till höger.

Istället för svar ber jag dig klicka på länken nedan.

Klicka här så hittar du svaret på din fråga >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Mellan människor – när ska vi anlända till vernissage?

Fråga:
Vi är bjudna på vernissage kl.10-16 och min undran är om vi ska anlända redan kl 10 eller kan vi komma lite senare? Vad ska vi ha med oss till konstnären?

Svar:
Ni kan komma när ni önskar mellan de utsatta tiderna. Vad det gäller om ni ska ha med er något behövs det inte, det räcker med er närvaro. Men frågan är besvarad ett flertal gånger här i bloggen, klicka på länken som följer så ser du fler svar.

Klicka här för att läsa inlägg om vernissage >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Presenter – vad ger man vid vernissage?

Fråga:
Vi är inbjudna på vernissage – kvinnlig konstnär. Är det brukligt att man har någon form av present med? En vacker ros eller liknande?

Svar:
Det är inget som krävs, de flesta konstnärer blir nog mest glada över din närvaro. Men absolut, vem uppskattar inte en lyckönskan som en liten blomma.  Helt rätt således.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn 

Klädsel – besök på vernissage. Klädsel och presenter?

Fråga:
Jag är bjuden på vernissage i slutet på augusti. Konstnären är min frisör som bjudit mig. Jag har aldrig varit på vernissage tidigare och undrar hur jag som kvinna ska klä mig och om jag ska ta med någon present och i så fall vad? Tacksam för svar (man vill ju inte göra bort sig!)

Svar:
Glöm det där med att göra bort dig! En vernissage är inget konstigt alls, klä dig lite finare, men var inte uppklädd. Vill du, tar du med dig en blomma. I allmänhet är konstnären mest glad över din närvaro, så det är inga märkvärdigheter.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Presenter – vernissage, ska vi ha något med oss?

Fråga:
Vi är bjudna på vernissage och undrar om vi ska ha något med oss dit till utställningen? Efteråt är vi hembjudna till paret och då är det ju OK att vi har med oss något.

Svar:
Det är inte alls nödvändigt att ha något med sig, de flesta konstnärer uppskattar ert besök och ser säkert detta som tillräckligt. Men vill man, så kan man ta med en liten blomma tex.  I ert fall räcker det med något till efteråt, när ni är hembjudna.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn