Vett och etikett – vernissage. Present eller inte, vad gäller?

Fråga:
Jag önskar svar på vad som gäller angående att ha present/blomma med vid personlig inbjudan till vernissage. Läser två liknande frågor på din block men blir förbryllad när du i det ena fallet svarar att en blomma eller vinflaska säkert uppskattas medan du i andra svaret anger att det inte behövs! Vad gäller?

Svar:
Jag beklagar den otydligheten. Förklaringen är att frågorna är ofta mer omfattande än vad som publiceras och därmed blir svaren olika. Men för dig som läsare blir det oklart . Det ska jag tänka på framöver och jag uppskattar att du gjort mig uppmärksam på detta.

Svaret är att man behöver inte ha med sig något på vernissage. Är det någon du har en relation till, en nära vän eller släkting  en liten present som en blomma eller en flaska vin bli  uppskattat. Blomman kan gärna vara i form av en lite grupp med ett kort i, så står den ett tag. en ingen kan förvänta sig en present – de flesta konstnärer uppskattar nog din närvaro mest av allt.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn

Vett och etikett – vernissage. Present med sig?

Fråga:
En bekant har bjudit oss till sin vernissage som hon har tillsammans med fem andra konstnärer, min fråga är om vi skall ha något-present- med oss?

Svar:
Nej, det behöver ni inte. Är det någon du har en relation till, en nära vän eller släkting  en liten present som en blomma eller en flaska vin bli  uppskattat. Blomman kan gärna vara i form av en lite grupp med ett kort i, så står den ett tag. en ingen kan förvänta sig en present – de flesta konstnärer uppskattar nog din närvaro mest av allt.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vett och etikett – vernissage. Ska man ta med en present?

Fråga:
Har fått en personlig inbjudan till en förhandvisning på galleri med dryck och mingelmat. Inget osa. Har träffat ägaren på begravning vi var tydligen lekkamrater som mycket små.  Känner ej konstnären. Ska jag ha någon form av gåva , blommor eller dylikt med mig

Svar:
Eftersom det uppenbarligen handlar om en inbjudan av karaktären att få besökare, snarare än en gest från en vän, så anser jag att det räcker gott med din närvaro. Saknar man en personlig relation finns ingen större anledning att uppvakta eller gratulera. Är det någon du har en relation till, en nära vän eller släkting  en liten present som en blomma eller en flaska vin bli  uppskattat. Blomman kan gärna vara i form av en lite grupp med ett kort i, så står den ett tag. en ingen kan förvänta sig en present – de flesta konstnärer uppskattar nog din närvaro mest av allt.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Klädsel på vernissage

Fråga: Jag ska på vernissage på lördag och jag har tänkt komma i grå kavaj, ljusblå skjorta och mörkgrå chinos. Men är det bättre om jag tar byxor i samma färg o tyg som kavajen ? Jag är lite osäker på om udda kavaj är så bra.

Svar: Ditt klädval låter bra. Det brukar variera mycket mellan gästerna huruvida de är klädda på en vernissage. Man kan klä upp sig ”så där lite lagom”.

 

Anna Danielsson

Vett och etikett – vernissage. Gåva med sig?

Fråga:
Förväntas man ha med present eller blommor när man fått personlig inbjudan av en konstnär till öppnandet av en vernissage?

Svar:
Förvänta sig att en present tas med kan man inte göra, men en blomma eller en flaska vin blir säkert uppskattat.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Vett och etikett – presenter. Gåva med till en vernissage?

Fråga:
Jag ska gå på vernissage o känner en av konstnärerna , är d brukligt att ta m sig ngt ? I så fall vad ? Tack på förhand

Svar:
Det är helt valfritt, men en liten blomma eller en flaska vin är alltid uppskattat.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Vernissage

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en konst-vernissage. Vilken klädsel gäller? Är det brukligt att ta med blommor eller en flaska vin, mousserande? Tacksam för tips!

Svar:
Det krävs ingen speciell klädserl, det varierar väldigt hos besökarna. De flesta konstnärer blir mest glada över ditt besök och känner du konstnären kan en lite blomma med ett lycka till bli uppskattat. men inte heller det är nödvändigt.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Vett och etikett – presenter. Gåva på vernissage?

Fråga:
Har man med sig en gåva på vernissage?

Svar:
Det beror på om man känner konstnären eller inte. Är det en helt främmande person, då behöver du inte tänka på det, men är det en vän eller släkting så blir det säkert uppskattat med en blomma. ge gärna en liten grupp med ett kort i, då kan konstnären ställa den på vernissagen så andra kan se och läsa lyckönskningen

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

.

 

Hur lång tid stannar man vid en bokrelease?

Fråga:

Hur lång tid stannar man vid en bokrelease?

Om en bokrelease är mellan 17.00 och 21.00.

Förväntas det då att man är där hela tiden eller kan man gå därifrån 18.00 eller 19.00?

Svar:

Svaret på din fråga hur lång tid stannar man vid en bokrelease beror lite på upplägget.

Det mest troliga är att inbjudan är lite som en vernissage eller ett öppet hus.

Det vill säga man kan komma och gå när man önskar emellan de två utsatta tiderna.

I detta fall 17.00 till 21.00 och om det är lite öppet hus bör man stanna minst 45 minuter.

Det kan ju också vara så att författaren avser läsa ett stycke ur sin bok, bjuda på något ät- eller drickbart och då bör man stanna längre.

Så det bästa är nog att kontakta inbjudaren och helt enkelt fråga om det är en inbjudan som vid öppet hus. För det är ju endast den personen som har svaret.

 

Läs mer i min artikel om Öppet Hus >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vem talar först vid en invigning av konstutställning?

Fråga:
Vem talar först vid en invigning av konstutställning?Jag driver ett konstgalleri.

Vi öppnar en utställning med en konstnär från USA och ambassadören ska inviga utställningen.

I vilken ordning tar vi detta? Min tanke är följande och rätta mig om jag har fel:
1) Jag hälsar alla välkomna och särskilt konstnären i och ambassadören
2) Konstnären berättar om sitt konstnärskap och intentioner med utställningen
3) Ambassadören säger några ord om det bilaterala och förklarar utställningen invigd

Blir det rätt, ambassadören kommer då förstås sist men det är inte invigt förrän han har sagt sitt, så tänker jag.

Svar:
Det är aldrig helt enkelt att säga vem som är mest viktig och svaret på din fråga vem talar först vid en invigning av konstutställning, kan säkert diskuteras.

Det är inte ambassadören som person som inbjuds att tala, det är ämbetet personen innehar som är det viktiga.

Därför föreslår jag att du byter plats på punkt två och tre.

Efter din inledning talar ambassadören och sist ges konstnären tillräcklig tid att framföra sina tankar.

Läs mer i min artikel om talare >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson