Bröllop – vi har bjudit in till vårt bröllop i maj, men nu måste vi p.g.a Corona ställa in. Hur gör vi?

Fråga:
Vi skulle gifta oss i maj, men nu har Coronaviruset stoppat oss.

Det är 120 gäster inbjudna, restaurangen och kyrkan bokad och de praktiska detaljerna har vi löst.

Men hur gör vi med våra gäster, ska vi bara meddela att det är inställt?

Ska vi skicka brev/kort och är det mest korrekt etikett?

Vi vill ju helst skriva ett nytt datum, men hur ska vi veta?

Svar:
Vad skönt att det praktiska löst sig.

Ni ska kontakta samtliga gäster, gör det på enklast möjliga sätt, via brev, telefon, mail eller SMS.

I denna situation och så kort tid kvar är det inte frågan om korrekta brev, nu får det mest effektiva gälla.

Vad det gäller tid för nytt bröllop kan ni återkomma. Alla vet och förstår.

Måste ni planera ett nytt datum, flytta fram det ett år, så är ni säkra.

Läs mer i min artikel om att stoppa en inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Toastmaster – kan jag avbryta en talare som inte insett att tiden för länge sedan gått ut?

Fråga:
Jag ska vara toastmaster på min bäste väns bröllop.

Av erfarenhet vet jag att en av de manliga gästerna vill hålla tal, men han slutar aldrig!

Det kan ta både 15 och 20 minuter.

Hur gör jag, kan jag avbryta honom?

Svar:
Du ska istället för att avbryta honom, i förväg när han anmäler sitt tal meddela honom att du har många som vill tala och han måste begränsa sitt tal till t.ex. 5 minuter.

Berätta att du därefter kommer ge honom en signal om att det är dags att avrunda och sedan kommer du att avbryta honom.

Om han har svårt att veta tiden kan du erbjuda dig att markera ”1 minut kvar”. Detta brukar fungera bra.

 

Läs mer i min artikel om toastmaster >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär kavaj för honom vid ett bröllop?

Fråga:
Vår son ska gifta sig och klädsel är kavaj.

Kan min man ha mörk kostym och vit skjorta?

Vilken färg på slipsen?

Ska han ha näsduk i bröstfickan och i så fall i vilken färg?

Svar:
Kavaj vid bröllop innebär vanligen mörk kostym.

Mörk kostym är en mörkt blå, mörkt grå eller svart kostym med vit skjorta och slips.

En vit eller färgad ficknäsduk passar bra.

Slipsen är mest elegant till bröllop om den är diskret grå/silverfärgad, men alla varianter går bra.

Läs mer i min artikel om kavaj >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur gör vi med presenter på vår önskelista?

Fråga:
Vi formulerar just nu texter till vår bröllopsinbjudan och har kört fast lite kring det här med presenter.

Traditionen säger visst att värdparen/toastmastrarna kan besvara frågor om önskelistor etc.

Men vårt problem är att vi inte vill skapa massa ”extrajobb” för våra vänner och familj.

Eller för våra gäster för den delen som måste utföra ytterligare ett moment genom att kontakta någon främmande person för att få veta vad vi skulle ha nytta av (vår tanke är att registrera en önskelista med varierat utbud/prisklass).

På de flesta bröllop vi blir bjudna på är formuleringarna ”Er närvaro är allt vi önskar men vill ni bidra till vårt gemensamma hem så har vi en önskelista på XXX alt. bidrag till bröllopsresan”.

Ytterligare en aspekt är att vårt bröllop kommer att kräva lite resa och övernattningskostnad (vilket i vårt umgänge inte heller är ovanligt) men då förväntar vi oss såklart inte att folk ska bekosta presenter heller- även om vi vet att många av våra vänner och familj åtminstone vill ge någon form av present och då känns det trevligt att ge lite ”guidelines” kring vad vi skulle ha mest glädje av?

Är det ett ”grovt etikettsbrott” att skriva något i stil med att ”Det finaste vi kan få är att få fira vår stora dag i ert sällskap och vi uppskattar att ni tar er tiden att resa till XX för vår skull.

Vill ni ändå bidra till vårt hem som nygifta har vi skapat en önskelista på XX”.

Din erfarenhet har säkert ännu bättre förslag!

Svar:
Jag tycker ni har lyckats väldigt bra i er tankegång redan.

Ni får med alla tänkbara situationer och det bådar gott!

Gör som ni föreslår, men ni kan precisera er önskelista ännu mer genom att ange olika förslag på presenter, olika prisnivåer och var man enklast kan få tag på dessa.

Sedan kan gästerna antingen via mail eller om ni har en lista där man kan ”boka upp sig” för en present, låta gästerna pricka av det val de gjort.

Det behöver inte innebära att de skriver sitt namn, det kan räcka med en markering i marginalen.

Ett sätt är att de ändå, trots att ni inte vill vara till extra besvär, skickar meddelande till någon i er vänkrets som åtar sig detta uppdrag.

Det är ju ganska enkelt att markera i en lista.

Låt listan finnas på nätet eller som en bilaga till inbjudan.

Läs mer i min artikel om presenttips >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vitt och svart ska väl kvinnor undvika vid bröllop?

Fråga:
Vita byxor till bröllop när klädkoden är kavaj undrar jag lite hur man tänkt.

Både vitt och byxor är väl lite halvt tabu på bröllop om det inte direkt står att det är ok.

Kavaj är ju aldrig byxor på kvinna. Och vitt på bröllop har man inte.

Det är väl väl vitt och svart man inte bär på bröllop om det inte uttryckligen står att det är ok.

Svar:
Det som gäller är att man följer klädkoden.

Står det kavaj innebär det mörk kostymklänning och då fungerar inte långbyxor på kvinnan.

Vad det gäller vit eller svart klädsel för kvinnor på bröllop är det inga färger som måste undvikas.

Det handlar om helsvart eller helvitt.

Helsvart ska inte bäras, då bröllop anses bryta sorg och den klädseln är sorgbetonad.

Men bryter du en svart klänning med lite färg, så fungerar den.

Helvitt sägs vara brudens privilegium och även här fungerar färgen om den kombineras med annat.

Dock ska svart och vitt i en kombination som påminner om sorgklädsel undvikas.

 

 

Läs mer i min artikel om klädsel på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag ha vita lackskor till kostym när jag gifter mig?

Fråga:
Ska gifta mig och är sugen på att ha vita lackskor till kostymen istället för klassiska svarta eller bruna.

Har inte hittat några som går att köpa så tänkte färga ett par själv.

Är detta helt fel enligt vett och etikett?

Svar:
Om du vill vara korrekt klädd, vilket innebär att du följer de formella klädkoderna.

Då är inte vita lackskor något alternativ, det ska vara svarta, tunna, blanka snörskor med låg klack.

Sedan är det ditt bröllop, vill du avvika lite från det formella och sticka ut, då väljer du själv.

Läs mer i min artikel om skor till kostym >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – jag är 15 år och ska på bröllop. Hur ska jag klä mig?

Fråga:
Jag är en tjej på 15 år som ska på bröllop i juli.

Det är klädkod kavaj och jag vill ha klänning, men jag vet inte hur den ska se ut.

Vilken färg, ska det vara mörk eller ljus? Hur lång?

Måste den ha ärm, eller ska jag ha kofta? Frisyr? Smycken?

Kan jag klä mig som en ”vuxen” eller fortfarande som ”barn?”

Svar:
Klädkoden Kavaj vid bröllop brukar motsvara Mörk kostym eller då mörk kostymklänning för henne.

Nu är du 15 år och lite avgörs din klädsel utifrån hur vuxen du känner dig.

Barn vill jag inte kalla dig, men ungdom som fortfarande växer.

Just därför behöver du inte skaffa dig dyra klänningar eller annat, ta det finaste du har eller vill ha.

Lämna converse på fötterna, jeansen och linnet, men har du en fin kjol, söt klänning eller annat snyggt passar det bra.

Vill du följa klädkoden ska du ha kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Det kan också vara ett par festfina byxor, men de ska vara aftonfina.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

Resterande om smycken med mera kan du läsa i bifogad länk.

 

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tacktal – om brudens mor inte finns, sitter brudgummens far på samma plats ändå och när hålls tacktalet?

Fråga:
Brudens mors bordskavaljer är väl i regel brudgummens far eller?

Om brudens mor ej är i livet var tar då brudgummens far vägen och när hålls tacktalet?

Är det direkt när maten är färdigserverad eller är det allra sist efter eventuell dans m m?

Svar:
Brudgummens far behåller sin bordsplacering oavsett vem som sitter på brudens mors plats.

På brudens mors plats kan en syster till bruden, en kvinnlig släkting eller om ingen annan finns en kvinnlig nära vän.

Tacktalet håller han vid slutet av desserten och om det inte serveras, i slutet av sista rätten.

Läs mer i min artikel om tacktal >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skottdagen – hur firar vi vår bröllopsdag de år det inte finns skottdag?

Fråga:
Gifte oss 29 februari.

Hur firar vi bröllopsdagen däremellan?

Alltså mellan skottåren?

Svar:
Nu har skottdagen redan passerat, ert svar är kostnadsfritt och placerades därför i kö och då blev det väntan.

Ni väljer själva hur ni vill göra, de flest brukar fira allt från födelsedagar till bröllopsdagar den sista februari då det ändå var i februari ni gifte er.

Läs mer i min artikel om fria på skottdagen >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson