Tal – måste jag som mormor hålla ett tal på mitt barnbarns bröllop?

Fråga:
Vid ett barnbarns bröllop.

Ska jag som mormor hålla tal.

I så fall förslag.

Svar:
Det finns inga formella förväntningar på att mor- eller farföräldrar håller tal.

Trots detta blir ett tal från mormor säkert uppskattat.

Men det är helt frivilligt.

Att ge dig förslag på ett tal utan att känna till det minsta om ditt barnbarn är helt omöjligt.

Läs i länken som följer härefter med mina tips för en talare.

Läs mer i min artikel om tips för en talare >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

bordsplacering

Fråga:
Vi skall ha runda bord på vårt bröllop vid honnörsbordet finns det 8 platser.

Brudens föräldrar är bortgångna, brudgummens befinner sig utomlands.

De enda släktingar som kommer att närvara är brudens bror med fru och brudens kusin med man.

En del engelsktalande kommer att närvara.

Ett äldre par, föräldrar till vänner till brudparet, samt en väninna till brudens nyligen avlidna mamma.

Så vilka skall sitta vid honnörsbordet?

Hur placerar man de andra?

Svar:
I mitten, så ni ser så många som möjligt, av honnörsbordet sitter ni som är brudparet.

Brudgummen har bruden till höger och till vänster sitter då vanligen brudens mor (som nu inte finns).

Där kan ni då placera brudens brors hustru som närmsta släkting.

Hon har i sin tur har annars brudgummens far till bordet, han kan då ersättas av ett syskon eller en äldre manlig släkting.

Finns ingen sådan kan en nära vän eller motsvarande få den platsen.

På brudens högra sida sitter annars brudens far, men du får då ha din bror där.

Han har i sin tur brudgummens äldsta syster eller annan kvinnlig släkting till brudgummen till bordet.

Regeln är den att ju närmare släkt, desto närmare brudparet.

Hög ålder ger bättre placering.

Nästa steg är brudparets övriga syskon med kyrkomarskalkar, mor och farföräldrar placeras också nära.

Tärnor och marskalkar sitter tillsammans och att brudgummens manliga släktingar och vänner har brudens kvinnliga släktingar och vänner till bordet.

Sedan gäller det att fördela utifrån social förmåga, nära vänner etc.

Läs mer i min artikel om bordsplacering på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär begreppet morning suite and hats vid bröllop, för honom och henne?

Fråga:
Är bjuden på sommarbröllop i England med dresscode morningsuit and hats.

Går det att hyra en morningsuit i Sverige eller kan den jämställas med jackett?

Vad ska jag som kvinna bära?

Hur lång/kort klänning?

Betyder plural av hat att både kvinnan och mannen bär hatt?

Svar:
Morning suit är detsamma som jackett.

Den finns ofta att hyra på välsorterade herrekiperingar.

Som huvudbonad till jackett bärs ofta svart eller grå cylinderhatt.

En klänning med ärm och en jacka är ett förslag för henne.

Det kan vara en siden-, sammet- eller chiffongklänning.

Den bör vara knä- eller vadlång och ibland försedd med spets.

Klänningen bör vara försedd med ärmar på överdelen och urringningen ska vara sparsam.

Då denna klänning inte bärs på kvällen, är en vacker lätt och tunn hatt eller minihatt ett utmärkt val.

Men man kan även använda dekorativa rosetter-, flor-, fjädrar eller blommor som fäst med spänne eller någon typ av botten.

Eleganta tunna halvlånga handskar passar bra.

Läs mer i min artikel om jackett eller morning suit >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – om klädkoden är cocktail till bröllop, kan vi bära Dirndl och Lederhosen?

Fråga:
Vi är bjudna på ett bröllop i Sverige i juli där klädsel är cocktail.

Vore det fel att komma med Dirndl och Lederhosen?

Vi är bosatta i Österrike och här kan man ha det till alla tillfällen men hur är det i Sverige?

Svar:
En folkdräkt eller nationaldräkt fungerar vid alla klädkoder.

Dit räknas både Dirndl och Lederhosen.

Så svaret är ja, det kan ni bära.

Men ni får räkna med att ni kommer vara ganska ensamma om den klädseln.

Läs mer i min artikel om folkdräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – är det inte ofint att komma i folkdräkt vid klädkod ”kavaj”?

Fråga:
Vi har klädkod kavaj på vårt kommande bröllop.

Plötsligt berättar min blivande svärmor att hon köpt en folkdräkt hon tänker bära.

Hon ska även be min svägerska och svärfar att bära folkdräkt.

För oss känns detta lite olustigt då vi valt en klädkod som väl egentligen säger något annat.

Vad är egentligen vett och etikett här? Tack för svar i en något laddad fråga!

Svar:
Din svärmor har helt rätt, en folkdräkt, hembygdsdräkt eller motsvarande fungerar vid alla klädkoder och tillfällen.

Vidd allt från bröllop till begravning.

Du ska se det som att hon hedrar er genom att välja en dräkt som denna, det är absolut god vett och etikett.

Det är alltså du som måste ändra synsätt, din svärmor vet exakt vad som passar.

För en sådan dräkt kan både vara kostsam, inte sällan ligger det en massa arbete bakom tillverkningen och den kan i vissa fall vara ganska varm att bära.

 

 

Läs mer i min artikel om folkdräkt vid klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – mina barn blev inte inbjudna till sambons barns bröllop. Är det rätt?

Fråga:
Jag och min sambo har två vuxna barn vardera.

Vi har firat jular/ midsommar de flesta födelsedagar, studenter och varit utomlands tillsammans.

Dock umgås inte våra barn privat.

I sommar är det bröllop och mina barn är inte bjudna på min sambos sons bröllop

De blev väldigt förvånade och ledsna över det.

Förklaringen är ( som jag har fått av min sambo) är att de måste dra gränsen någonstans då det har blivit dyrare än tänkt.

Vi respekterar det så klart, men två personer till handlar om så lite och besvikna är både de och jag.

Mina barn har känt ett visst mått av avundsjuka från hans barn tidigare.

Mina tjejer har även blivit illa bemötta tidigare, ignorerade.

Och nu blev det som spiken i kistan! Tycker du att det acceptabelt utifrån vett och etikett?

Eller moral att de inte blev bjudna?

Har du råd/ tips om hur vi ska tänka och agera här, eller bara låta det vara?

Svar:
Det är alltid de som bjuder in som avgör antal och de gäster man önskar.

Om barnen inte umgås utgår jag från att de inte känner varandra så väl.

Att utesluta, ignorera och på annat sätt visa avståndstagande inom familjen är aldrig rätt, men i det här fallet tror jag närmast att det handlar om begränsning av antal gäster och avsaknad av relationer.

Ni kan inte fråga eller begära att de ska få möjligheten att närvara, det är upp till brudparet att tänka på.

Så tyvärr måste mitt svar bli att ni får släppa det hela och hoppas på att de ändå kan ses i andra sammanhang framöver.

Med tanke på barnens ålder och att de är vuxna påverkar deras intresse av att skapa relationer.

Läs mer i min artikel om egna gäster >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – jag ska på bröllop, kan jag bära en sko med öppen tå?

Fråga:
Ska på bröllop nu i januari kan jag använda en sko med öppen tå?

Svar:
Det beror på vilken klädkod som angivits.

Men rent generellt kan man säga att även om det inte är helt korrekt med sko och öppen tå till alla klädkoder, så är det ingen som reagerar över det.

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära grå smoking vid bröllop med klädsel Smoking?

Fråga:
Jag är bjuden till ett bröllop med smoking som tema.

Jag vet vad smoking innebär men nackdelen är att jag bara äger en grå smoking.

Det första bröllopet är i Italien i juni och det andra i augusti hemma.

Kan jag använda den gråa smokingen (sitter topp) eller måste jag investera i en svart också?

Svar:
Det blir till att investera i en svart Smoking, då den grå inte är formellt korrekt.

Läs mer i min artikel om Smoking >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan vi skicka save-the-day kort inför vårt bröllop?

Fråga:
Jag och min käre amerikan skall gifta oss nästa år.

Vi vill skicka ut ”Save the date” kort nu så tidigt som möjligt, och kommer skriva det engelska ”save the date” på en sida av kortet, och vill ha en svensk version på den andra.

Vad skriver vi?

Svar:
Det går bra att använda den engelska termen ”Save the date” också i en svensk version, annars är det ”Reservera dagen” eller ”Spara datumet” som är den svenska motsvarigheten.

Skriv vilket datum bröllopet kommer att äga rum, namnet på brudparet och vanligtvis lägger man till en notering om att detaljer kommer att komma på en inbjudan längre fram.

Ett exempel:

Boka 20 oktober 2012
i kalendern redan nu
för då blir
NN & Nn äkta makar
Inbjudan och detaljer kommer senare

 

Läs mer i min artikel om sva the date >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop -i vilken ordning kommer vårt brudfölje att gå?

Fråga
Lite nyfiken på vilken ordning vi kommer att gå in i kyrkan.

Vi kommer att ha två best men, två tärnor och en brudnäbb.

Ska tärnorna med brudnäbben komma in samtidigt med brudparet och best man står framme vid altaret och väntar?

Svar:
Brudnäbben går framför brudparet.

Brudparet därefter.

Efter brudparet går tärnorna

Best men väntar framme vid altarringen och går åt sidan i samband med brudgummens steg fram vid altaret.

Läs mer i min artikel om brudfölje >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson