Klädsel – vad bär damen vid mörk eller ljuds kostym?

Fråga:
Vad ska jag, som kvinna, ha på ett bröllop när det står Klädsel: Mörk / ljus kostym?

Svar:
Det är en delvis påhittad klädkod, så man får gissa lite.

Eftersom det står mörk kostym, får man utgå från denna klädkod.

Att det står ljus kostym, betyder nog att man kan byta ut den mörka kostymen mot en ljus.

En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Frieri – ska jag visa båda ringarna eller bara en av dem?

Fråga:
Visar man båda ringarna i asken om man friar genom att gå ner på knä och hålla upp asken med hennes ring?

Så min vara med då också?

Svar:
Det spelar ingen roll, eftersom det du beskriver är en ganska föråldrad sed som förr hängde ihop med att man fick fråga hennes föräldrar om lov att gifta sig med henne.

Frieri föregick förlovning och man var inte ett par.

När han hade fått lov av hennes föräldrar att gifta sig med henne föll han på knä, för att markera att hon var mer högstående.

Därefter frågade han om hon ville gifta sig med honom och fick han ja, fäste han en ring på hennes vänstra ringfinger.

Han visade alltså inte ringen och jag vill betona att denna sed härrör sig från en svunnen tid då andra bestämde vem hon fick gifta sig med.

Du behöver inte ens en ring när du friar enligt moderna svensk tradition, för vi väljer ringar tillsammans och innan vigseln.

Svaret blir att du gör som du vill, men ska du fria så är det den förlovningsring du köpt som du sätter på hennes hand.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär ”frack eller mörk kostym” för kvinnan?

Fråga:
Jag har fått en middagsinbjudan med klädkod ”frack eller mörk kostym”.

Vilken klädsel gäller då för mig som kvinna?

Svar:
Du kan välja om du vill ha en bal-, frackklänning eller en mörk kostymklänning.

Du kommer se gäster i båda varianterna, men vill du tillhöra de mer eleganta, så väljer du den golvlånga frackklänningen.

En mörk kostymklänning bör vara ankellång i ett sammanhang som detta, men det är inget krav.

Hur dessa två olika klänningar ser ut kan du läsa i länkarna jag lagt in i svaret här ovan.

Klicka även här för att läsa min artikel om samtliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – omfattas min sambo av inbjudan och hur ska jag göra?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på bröllop, där inbjudan är adresserad enbart till mig.

I själva inbjudan står: ”Hoppas Ni kan närvara….”

Hur ska jag tolka inbjudan?

Gäller den enbart mig eller även min sambo?

Min sambo och min vän har endast träffats en gång tidigare.

Kan jag fråga min vän om sambon också är inbjuden eller inte?

Svar:
Det är svårt att helt säkert svara på den frågan, men din vän lär väl knappast tilltala dig med ”Ni”.

Det lilla dilemmat är att du skrivit ”Ni” med inledande versal och då blir det ett artigt tilltal till en person.

Mitt råd blir att du ringer din vän och frågar om inbjudan avser endast dig.

Blir svaret att inbjudan avser endast dig, då kan du, om du vill, artigt avböja och säga att du planerat dagen med din sambo.

Det är inte oartigt och det ger också vännen chansen att ändra sig och säga att nu blev det nog ett missförstånd och din sambo är självklart välkommen.

På det viset slipper du vara oartig och fråga om du får ta med egna gäster, samtidigt som du inte sätter någon press på brudparet att klämma in fler gäster än planerat.

De kan ju helt enkelt svara, vad synd att du inte kan komma.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par vid inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag bära kilt i stället för Kavaj?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med klädkod ”Kavaj”.

Då jag har skotska anor och ibland bär kilt vid festliga tillställningar undrar jag om detta kan passa in på bröllopet.

Svar:
Om du bär kilten med de tillbehör som gör att den räknas som folkdräkt.

Då är svaret ja, annars nej.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – det står ”kavaj, ej svart” på inbjudan. Kan jag bära en mörkblå kostym?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop i sommar och klädsel som paret angivit är ”kavaj, ej svart”.

Jag undrar är det OK med en mörkblå eller bör man ha en ljusare färg än så?

Svar:
Om det står svart, så är det svart.

Således fungerar en för mörk kostym mer korrekt färg, som är mörkblå.

Kavaj på bröllop innebär mörk kostym och finns inte i annan färg.

Jag gissar att brudparet är okunniga och tror att mörk kostym enbart betyder svart sådan.

Så enligt deras inbjudan behöver du inte ta en ljusare färg än så.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – kan jag, som brudgum, ha knapphålsblomma samt bröstnäsduk?

Fråga:
Kan brudgummen ha både knapphålsblomma och bröstnäsduk?

Ska brudgummen ha slips eller fluga om denne har kostym samt väst?

Svar:
Första frågan om slips och coursage, javisst går det bra att kombinera.

Andra frågan om slips eller fluga, det är valfritt och har ingen som går att bära både till väst och kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllopsdagar – ska jag ge min påkostade gåva vid festen eller vid annat tillfälle?

Fråga:
Min mormor och morfar ska bjuda alla sina barn och barnbarn (med familjer) på middag i samband med deras bröllopsdag.

Jag vill visa min uppskattning mot dem genom att ge dem en gåva av större värde.

Det hör till traditionen att de får en gåva som vi alla bidrar till, men jag vill ge en gåva utöver detta.

Ska detta ske i samband med middagen eller vid ett annat tillfälle?

Jag vill ju inte skryta med min gåva så att mina släktingar ska känna sig förlägna, men samtidigt är det väldigt tydligt att min gåva är specifikt införskaffad för deras bröllopsdag.

Svar:
Det är alltid svårt att råda, då man inte känner personerna.

Men rent spontant skulle jag ge dem gåvan lite ,mer privat, för att inte överglänsa övriga gäster.

Alternativt ge gåvan på dagen, men be dem öppna den först när gästerna gått.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson