Inbjudan – min blivande man bjod in vonnerna till vort bröllop, utan att fråga mig. Var det rätt?

Fråga:
Vi ska gifta oss 12 maj och alla inbjudningar or skickade i god tid.

Nu träffade min fästman några gamla vänner som vi inte bjudit som han bjod nu.

Jag tyckte det var fel att bjuda i efterhand.

Vad är rätt och vad är fel?

Svar:
Vad det gäller inbjudan har det ingen betydelse så länge gästen tycker det är trevligt.

Men kanske borde han konfererat med dig innan han bjöd dem, det är väl den enda fadäsen.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – kan jag bära ljusa byxor om det står mörk kostym?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till bröllop.

Det står klädsel Mörk kostym.

Kan man då ha en mörk kavaj och ljusa byxor?

Det är ett sommarbröllop.

Svar:
Absolut inte, det står mörk kostym och ljusa byxor är inte mörk kostym.

Det räknas inte ens som kostym, det räknas som udda kavaj eller Blazer.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan brudgummen bära vad han vill om klädkoden är Kavaj?

Fråga:
Borgerlig vigsel, slottsbröllop och sommar. Gästerna bär kavaj.

Brudgummens klädsel? Kan ha mörk kostym, smoking eller frack eller?

Vad är vanligast?

Gästerna  ska inte ha lång klänning enligt regler men har kommit i kort festlig klänning då alla andra gäster haft lång klänning.

Letar festklänning och vanligt med långa lagom fina klänningar.

Alltså ej hellånga.

Vid klädkod kavaj är det ju vanligt med lång (ej hellång) klänning.

Kan kort festklänning inte vara en lång klänning som ej är balklänning?

Svar:
Brudgummen kan välja vilken klädsel han vill, det är fritt att inte följa den klädkod gästerna har.

Vad som är mest vanligt finns det ingen statistik på, man tar det man gillar bäst.

Sannolikt är Smoking minst vanlig, då den tidigare ansetts vara lite fel för bröllop.

Om klädseln är Kavaj, då kan damerna bära en ankellång klänning, då bröllop anses vara formellt och Kavaj då står för Mörk kostym.

Du kan bära kort klänning, men den får inte vara över ditt knä.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Presenter – de fick vid vid förlovningsfesten för ett par månader sedan, nu blir det bröllop. Vad ger vi?

Fråga:
Ett 30-tal andra och jag var för några månader sedan inbjudna till fest för att fira en förlovning.

Inbjudna hade då med sig presenter till det blivande bröllopsparet.

Nu har det skickats ut inbjudan till bröllopet som sker om några veckor.

Min fråga är nu om det är mest korrekt att ta med en present till bröllopet också?

Svar:
En present till bröllop är en lyckönskan.

Att ha en förlovningsfest med presenter några månader innan bröllopet känns lite som en variant av en lysningsmottagning.

Då gav man presenterna och sedan behövdes det inte mer vid bröllopet.

Var det en sådan, då är ni klara med presenterna.

Om inte, så förstår din fundering, det blir lite dubbelt och jag undrar om brudparet ens tänkt på detta.

Mitt råd är att ge något enklare, så ni inte kommer tomhänta, men en present som adderas till den tidigare presenten.

Till exempel, om ni gav ett trädgårdsredskap, ge en sekatör. Gav ni en duk, ge en vas som passar på duken o.s.v.

Det är nog den lösning som känns bäst och håller nere kostnaden. Dyrt är inte alltid bäst.

Klicka här för att läsa om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – det står kavaj, kan jag ha en svart kostym?

Fråga:
Inbjudan skriver Kavaj.

Kan jag som farfar, klä mig i svart kostym, vit skjorta med diskret mönstrad sidenslips och svarta skor?’

Bröllopet är på em. 15.00 med efterföljande middag med dans.

Svar:
Det är exakt den klädsel du förväntas bära.

Kavaj på bröllop innebär alltid mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vi ha två olika fester och hur gör vi med inbjudan?

fråga:
Vi ska gifta oss i september, och känner att vi vill dela på bröllopsdagen.

Ingen av oss känner oss bekväma som panelhönor vid ett långbord en hel kväll.

Så vi vill bjuda våra närmsta familjer och de närmsta vännerna på långlunch efter vigseln, för att sen på kvällen endast bjuda in resten av våra vänner på bröllopsfest.

Dvs vi har ett firande för familj och ett firande för vänner.

Detta för att vi känner att alla får rätt del av oss å vi fått en dag som är vi på ett bättre sätt.

Är det för kontroversiellt?

Hur utformar man bäst inbjudan för det här.

Svar:
Det är alltid ni som inbjuder och beslutar hur ni vill planera och bjuda in.

Ja, er tanke är säkert förenad med flera personers, främst nära släkts, synpunkter,

Bröllopsfester är uppskattade, roliga och eftertraktade och många som inte får vara med kan bli rejält besvikna.

Panelhönor, det avgör ni själva om ni vill bli, ni kan strunta i att sitta stilla och delta i festen fullt ut.

Men om ni vill göra på detta vis med er fest och ert bröllop, då ska ni nog prata med släkten och förklara er tanke.

Sedan får ni göra två olika inbjudningar.

Glöm inte, att när ni klarat av bröllopet och påföljande lunch så måste ni ”starta om” med en helt ny fest.

Det kan vara tuffare än ni anar.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – ingen klädkod passar oss vid vårt bröllop, hur gör vi?

Fråga:
Du skriver att man inte ska hitta på egna klädkoder.

Men hur gör man då för att undvika att folk klär sig i något för bröllopet valt tema ’opassande fint’?

Vi har ett lantligt rustikt tema på vårt bröllop och önskar att våra gäster har samma avslappnade inställning.

Vi vill t.ex undvika alla former av klassiska svarta släta eller glansiga kostymer, kavajer, finskor etc. och vill hellre ha tweed, linnekjortor, bruna västar linneklänningar etc.

Skriver vi vardagsfin som klädkod blir det nog en salig blandning.

Hur gör vi?

Svar:
Helt rätt uppfattat att man inte ska hitta på egna klädkoder, det skapar mest förvirring och nu kanske du inte helt uppskattar mitt svar för jag ska vara rakt på sak.

Men det är alltid ni som inbjudare som avgör, inte min åsikt eller gästernas, det är ni som bestämmer.

Gästerna har inte en aning om vad de ska bära för kläder vid t.ex ”vardagsfin”, för vad bär du till vardags, vad bär jag, vad bär min granne?

Helt olika kläder förmodligen så där ger jag dig helt rätt, det fungerar inte.

Du skriver att ni vill ha ett rustikt lantligt tema och en avslappnad attityd.

Därefter predicerar du exakt vad du vill att gästerna ska bära för typ av kläder och jag kan direkt säga att den klädseln hade tvingat mig och säkert många andra att gå till butiken för att köpa eller komplettera med kläder som passar det ni önskar.

Det just detta att följa er önskan med resultatet att kanske flera av gästerna måste komplettera garderoben för att smälta in i er avslappnade klädsel som är bekymret och då blir klädseln avslappnad men kanske inte gästens förberedelser.

Ni kan hålla fast vid det tema ni önskar, inga bekymmer, men skriv en klädangivelse i inbjudan precis som du skrev den till mig.

Då blir den begriplig, jag hade inte på något vis svårigheter med att förstå vad ni önskar och det kommer era gäster heller inte få.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – hur placeras skilda föräldrar?

Fråga:
Om fadern är skild och har ny fru , hur placeras hon?

Om farfar är skild och har ny fru, hur placeras hon?

Svar:
Det är alltid brudparet som avgör placeringen, om det gäller bröllopsfesten.

Du har inte skrivit annat, så jag gissar att det du avser och inte i kyrkan.

Där är placeringen fri.

Vid bordsplacering delar man alltid på par och så gör man även i dessa fall.

Har brudparet en nära relation till den nya partnern, man kan ju ha vuxit upp med hen, så kan man också placera dem framskjutet.

Är man inte lika nära kan släktingen sitta närmre och partnern lite längre ut.

Klicka här för att läsa min artikel om skilda föräldrar vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vigsel – vi gifter oss borgerligt, kan vi ha förlovningsring som vigselring?

Fråga:
Jag och min pojkvän ska snart vigas i Stockholms stadshus.

Vi önskar skjuta lite på inköpet av min vigselring så att jag kan välja min drömring när vi har mer pengar.

Kan jag av symbolisk mening använda min förlovningsring vid ceremonin?

Vad tycker ni?

Svar:
Det är inga som helst problem med det.

Hur en vigselring ska se ut finns det inga bestämmelser kring.

Ni gifter er dessutom borgerligt gissar jag och då krävs inga ringar överhuvudtaget.

Antingen gör ni så. eller så köper ni en billigare ring som symboliserar denna händelse.

När ni senare är mer stadda vid kassa, köper ni en mer påkostad.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson