Klädkoder – sonen bär Frockcoat, ska jag då ha frack på hans bröllop?

Fråga:
Om brudgummen (min son) bär frockcoat, skall man själv bära kostym eller frack?

I övrigt vill brudparet att det ska vara ”vårdad klädsel” som klädkod.

Svar:
Klädseln är önskad som ”vårdad klädsel”  och det innebär att även du bär detta.

Frockcoat är ingen klädkod, det är egentligen en lång kavaj och bär du en frack blir du avsevärt mycket mer elegant klädd än både brudgummen och gästerna.

Vilket blir helt fel, men en mörk kostym passar utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om frockcoat >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära svart klänning på bröllopsfest?

Fråga:
Jag ska på bröllopsfest, vigseln var i februari och de ska ha festen nu i mars.

Kan jag ha på mig en svart klänning med överdel i spets och nederdel i tyll?

Tänker att det kanske inte är lika ”viktigt” att inte bära svart eftersom att vigseln redan varit?

Den går nedanför knät och hela vägen upp i halsen och även axlarna är täckta av en liten ärm.

Svar:
Svart på bröllop går bra, så länge som det inte är helsvart.

Förvisso har vigseln ägt rum, men festen är ändå kopplad till bröllop och bröllop bryter sorg (därav inte helsvart).

Mitt råd är att du sätter färg till klänningen.

En schal, ett band, en rosett. Vad som helst och sedan kan du, om du vill lägga av dig detta plagg.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Utlandets klädkoder – vad innebär semi casual för mig som kvinna och vid ett bröllop i USA?

Fråga:
Är bjuden på bröllop i USA med semi casual klädsel, jacket and tie (kostym antar jag) vilket betyder coctaildress för mig.

Vigseln är kl 17.

Min fråga är längden på min klänning, kneehigh, tealong eller hellång?

Svar:
Tyvärr är begreppen påhittade klädkoder lika vanliga utomlands som i Sverige.

Semi casual är t.ex. skjorta och jeans, men jacket and tie är kostym i valfri färg.

Det innebär inte Cocktaildress för dig, men du kan säkert bära den.  Den är korrekt om klädkoden anger semi formal, vilket då betyder Smoking.

En cocktail dress är en klänning som bärs på cocktailpartyn och semi-formella (mindre formella) tillfällen där Smoking är klädseln.

Så utifrån den angivna mer avslappnade klädseln är det nog mer passande med en knälång klänning eller kjol.

Klicka här för att läsa min artikel om semi formal dresscode >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – ska jag som brudgum bära kravatt eller fluga till min ljusgrå kostym?

Fråga:
Blivande frun och jag kommer att ha ett höstbröllop och jag kommer då gifta mig i ljusgrå kostym med vit/champagne-väst under.

Jag undrar dock vilken typ av skjorta jag bör ha till detta samt om fluga eller kravatt är mest formellt?

Svar:
Den ljusgrå kostymen är inte särskilt formell, så du kan bära en vit eller lätt färgad skjorta.

Det har ingen betydelse, då den mörka kostymen är avsevärt mer formell och då med vit skjorta.

Slips eller fluga, de har samma status.

Kravatt är mest en modesak som tillhör frockcoat och ingetdera är en klädkod i Sverige.

Klicka för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Förlovning – vill det, men jag vill avvakta med ett giftermål, hur säger jag detta?

Fråga:
Jag har varit ihop med min sambo i lite drygt 4 år nu och jag skulle gärna vilja förlova mig med henne.

Har dock för mig att hon nämnt flyktigt för länge sedan att hon tycker att man ska gifta sig inom 1 år från förlovningen.

Jag känner inte att jag är redo att gifta mig än men jag vill jättegärna förlova mig.

Hur ska jag ta upp denna ”känsliga” fråga utan att avslöja för mycket eller att det ska bli några konstigheter?

Svar:
Du ska helt enkelt inte krångla till det.

Säg som det är, ”jag vill gärna att vi förlovar oss och det vill jag verkligen”.

Men att vi ska gifta oss vill jag avvakta med och ta ett beslut om det i framtiden.”

Sedan kan jag som kuriosa nämna att man ska gifta sig inom ett år från förlovningen hör historien till.

Idag är förlovning snarare ett tecken på att man är ett par, än att man avser att gifta sig.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Dresscode – hur kan jag utforma min mörk kostymklänning?

Fråga:
Ska på bröllop i sommar med dresscode mörk kostym och ca 100 gäster.

Hur viktigt är det att klänningens längd är just nedanför knä?

Har hittat en i finare tyg men den går tyvärr till knäskålen?

Svar:
Du bifogade en bild och den klänningen passar utmärkt, även om den är som du skriver, något kort.

(Bilden på klänningen kan vi inte visa då vi har annonsörer som betalar för att bli exponerade på vår site ) 

Sanningen är den att de flesta gästerna kan inte avgöra om den är för kort.

Med ett bröllop om 100 gäster räknas som formellt och det kommer finnas stor variation på klänningarnas längd, från kort till ankellångt.

Din kommer tillhöra de kortare, så då måste du själv avgöra om du kan tänka dig att vara klädd på en lite lägre nivå.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – bröllop, hur adresserar man ej gifta par?

Fråga:
Jag undrar hur man skriver adressen till folk när man postar inbjudan.

Mina föräldrar är t.ex inte gifta då kanske man kan skriva ”familjen X-sson/Y-sson”?

Men till mina kompisar som ej är gifta och utan barn, skriver man bådas namn som ”Karl Tursson och Erica Hoppsansa”?

Vad gäller?

Tar man bådas för och efternamn?

Svar:
Egentligen behöver du inte fråga för du har redan skrivit svaren i dina förslag.

Bättre än det du förslår kan nog ingen annan heller skriva.

Perfekt helt enkelt!¨

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – finns det inga könsneutrala sådana?

Fråga:
Jag utformar just nu inbjudan till ett bröllop som troligtvis kommer ha klädkoden ”kavaj” eller ”mörk kostym” (har av din läsvärda blogg förstått att kavaj ändå innebär mörk kostym vid bröllop.

Jag söker dock en mindre patriarkal beskrivning av klädkoder än de vedertagna som utgår från mäns klädsel?

Jag förstår att det skapar förvirring när nya och påhittade klädkoder används eftersom de etablerade innehåller mycket och tydlig information men känner mig samtidigt inte bekväm men att ange klädkoder som utgår enbart från manlig klädsel.

Har du något förslag på hur jag kan komplettera eller ersätta ”kavaj” eller ”mörk kostym” i en inbjudan så att det ändå tydligt framgår vad klädkoden är?

Svar:
Jag vet liksom inte vad det spelar för roll, det har ingen betydelse om du skriver kvinnans klädsel först i din inbjudan.

Utan att på något vis ironisera eller skoja med din fråga, men du får väl annars skriva i klartext om du önskar för könsneutral klädsel på gästerna, t.ex. ”Kvinnor får gärna komma i kostym eller kjol och detsamma gäller männen”

Det finns inga uttalade genusneutrala klädkoder, vi har kläder för män, kvinnorna har det lite bättre förspänt.

Risken finns att du trasslar till det rejält om du börjar skriva egna koder, gästerna är traditionsbundna.

Klicka här för att läsa om samtliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson