Presenter – vad ger jag i gåva till nära vän som gifter sig?

Fråga:
En kvinna som jag lärt känna det senaste året ska om två veckor gifta sig borgerligt med ny kärlek. men de har känt varandra i 10 år.

Denna härliga kvinna och jag har kommit varandra väldigt nära under den tid vi känt varandra och vi trivs oerhört bra ihop och har väldigt roligt ihop.

Så jag skulle vilja ge henne eller båda två som nygifta nån lämplig vigselgåva.

Hon är 31 år och jag är 47 för övrigt.

Men vad ska jag ge?

Har ingen aning vad och ett restaurangbesök har jag redan uteslutit.

Nån pryl ska det helst vara, kan du hjälpa mig?

Svar:
Först och främst ska det vara en gåva till paret, inte enbart henne.

Annars sänder det fel signaler.

En present är en lyckönskan och vid bröllop ofta något som paret kan ha glädje av i sitt gemensamma liv.

Upplevelsepresenter populära. Kanske en helg på spa?

Glas av en speciell sort eller tillverkare.

Praktiska saker som verktygslådor, slipmaskiner och andra praktiska och nyttiga prylar.

Fantasin har inga gränser, är de intresserade är detta bra och ofta ganska dyra saker om man ska köpa mycket.

Har paret hus är trädgårdsredskap mycket bra.  Annars tittar du här.

 

Klicka här för att läsa fler tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vi vet inte vad vi ska välja till vårt bröllop, har du tips?

Fråga:
Situationen är som följer: en kyrklig vigsel kommer att äga rum på en lördag kl 16:30.

Därefter kommer fest att äga rum, med fördrink 17:45-18:30, då själva middagen börjar.

Festlokalen ligger ca 6-7 km från kyrkan, och ligger lite utanför staden, och de flesta gäster förväntas inte ha hotellrum i direkt anslutning till festlokalen, då möjligheterna till detta helt enkelt är begränsade.

Det kommer således i praktiken inte finnas tid att byta kläder efter kyrkvigseln, innan festen börjar.

Frågan gäller då vilken klädkod som ska väljas, om följande etikettsregler ska beaktas:

1) Brudgummen bär inte klädkod över övriga gäster.
2) Jackett får bäras fram till kl 15
3) Frack bärs först efter kl 18
4) Smoking bärs liksom frack efter kl 18, och oavsett inte i en kyrka.

Finns något annat alternativ än kavaj i detta läge?

Eller finns det några undantag att beakta, då det handlar om en tidsmässig ”död vinkel” – och tidsöverlappning.

Brudgummen anländer förvisso något senare till festen, och har därför möjlighet ett tidsfönster att byta om, men andra gäster kommer högst sannolikt inte att ha det.

Svar:
Att gästerna inte byter om efter vigseln är nog det mest vanliga. Man åker nästan alltid direkt till festen, så där har ni inget bekymmer.

Sedan är det heller inget bekymmer att brudgummen inte följer angiven klädkod, det är mycket vanligt och helt i sin ordning.

Men när det gäller tider och klädsel vet jag inte vad du fått dessa fakta ifrån. Jag gissar att du sett detta i något forum och där brukar folk tro att de har rätt, men det är ofta precis tvärtom.

Oavsett detta, så brukar jag rekommendera att inte skriva en klädkod som tvingar gästerna att köpa eller hyra kläder.

Frack ger det resultatet och mitt råd blir att ni i så fall anger ett alternativ till denna.

Jackett är ingen klädkod som vi har i Sverige, det är andra länders högtidsdräkt på förmiddagen, vi har istället mörk kostym (även om vi ibland ser den på brudgummen, men gästerna tvingas garanterat att köpa/hyra klädsel som de aldrig mer har användning för).

Fracken kan bäras om det är ett eftermiddagsbröllop efter kl. 15.00, inget annat i samband med bröllop. Den mörka kostymen/kavaj kan bäras såväl fm som kväll.

Smoking sa man förr var alltför ”lättsam” i sin prägel, men det är, precis som fracken efter 18.00, gammal skåpmat som kan läsas i äldre etikettböcker.

Idag har man lättat på denna regel och den förkommer alltmer vid bröllop.

Så kort och enkelt skriv: ”Klädkod Frack/Mörk kostym, för damerna långklänning”.

Lätt att förstå och fungerar utmärkt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – när kan vi ha det och när kan systern till den avlidne vigas?

Fråga:
Begravning kommer att ske den 9 mars, när kan vi ha bröllop?

En syster till den avlidne, men när kan hon ha bröllop?

Svar:
Om du eller din blivande make inte är släkt med den avlidne kan ni ha bröllop precis när ni vill.

Systern till den avlidne kanske ska lyfta frågan med familjen, så de närmast sörjande kan få lite distans.

Det kan ju kännas skönt att hinna landa mitt i allt det som ett dödsfall, förutom sorgen, medför.

Men regeln gäller fortfarande – bröllop bryter sorg, så när dagen är inne kan de anhöriga fira bröllop som andra.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning och dödsfall >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vem ska jag välja till best man?

Fråga:
Kan ni ge förslag på Best man vid bröllop, vad är mest vanligt?

Om man har en vuxen son, kan han vara best man, eller är det bättre att välja t.ex en vän eller bror?

Svar:
Nu finns det ingen statistik på vem som är mest förekommande som Best man, men en son är det inte då de flesta brudpar inte har vuxna barn.

Du ska välja den person du känner att du uppskattar, för det är ett hedersuppdrag.

Är det din son, bror eller vän – det spelar ingen roll.

Klicka här för att läsa min artikel om Best man >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Tal – hur ska jag hålla mitt bröllopstal till min pappa?

Fråga:
Min pappa och hans sambo ska gifta sig i mars.

Jag ska hålla ett tal och undrar vad jag bör säga?

Min pappa betyder allt för mig! Hans sambo har funnits i mitt liv i 15 år men vi har inte alltid kommit överens och vår relation har varit lite upp och ner den senaste tiden.

Vill även försöka få med mina småsyskon på ett (då min pappa och hans sambo önskat detta).

Min lillebror är 12 år och lillasyster 8 år, vad kan de säga?

Svar:
Du ska hålla ett tal på max 3-5 minuter.

Innehållet, det kan inte jag säga, för jag känner inte din pappa.

Men berätta varför han är en bra pappa och hans ´fru inkluderar du genom att lägga in varför du tror att hon kan göra honom till en än mer bra pappa.

Dina syskon kanske du kan lyfta in genom att kan läsa någon rad var ur en dikt du tar med i talet.

Klicka här för att läsa min artikel med tips för en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vem håller vilket tal, även om vi betalar festen?

Fråga:
Min son ska gifta sig och vi (hans föräldrar) betalar bröllopet tillsammans med brudens föräldrar.

Vem håller välkomsttal resp tacktal?

Vem utbringar brudparets skål?

Tack för en fin hemsida!

Svar:
Tack för uppskattande ord.

Det är inte betalningen som styr vem som gör vad.

Normal sett är det brudens far som inleder med välkomsthälsning och brudparets skål (det senare kan även toastmaster göra).

Tacktalet håller brudgummens far.

Klicka här för att läsa om talordning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – Frack eller Jackett vid eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Tack för fina artiklar.

Min fråga till dig rör klädsel för mig och min fästman på vårt bröllop i sommar.

Vår vigsel kommer att vara klockan 14:30, skulle du råda oss att ha jackett eller frack vid den tidpunkten?

Och är en brudklänning med modest dekolletage passande till endera?

Svar:
Tack för uppskattande ord!

Det är aldrig lätt att råda, men frack känns mer rätt.

Dels för att ni kommer ha festen på kvällen, då är jackett fel.

Dels för att jackett egentligen inte är en klädkod i Sverige (men det spelar mindre roll förutom att han kommer inte ha någon nytta av den efteråt).

Sedan tycker jag frack är betydligt mer elegant, men det är en smaksak.

Klänningen passar till båda.

Klicka här för att läsa min artikel om frack>>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – vilken slips ska jag ha på ett bröllop?

Fråga:
Min partner skall vara tärna på ett bröllop vi båda skall närvara vid.

Tärnornas klänningsfärg skall vara den samma som brudgummens färg på tillbehör.

Vad blir mitt val av färg på slipsen?

Svar:
Det blir den färg du väljer.

Finns inga som helst kopplingar till klänningars färg och val av slips.

Klicka här för att läsa min artikel om gästernas klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Rubinbröllop – hur ska vi fira våra föräldrar?

Fråga:
Mina föräldrar ska ha 40-års bröllopsdag till sommaren dvs rubinbröllop.

Vad kan jag och min syster göra för att förgylla deras dag?

Helst något stillsamt med tanke på att de är 70 och 72 år och vill helst göra med oss barnen och barnbarn.

Förslag?

Svar:
Börja med att fråga era föräldrar vad de önskar.

Nu känner jag inte era föräldrar, men idag åker 75-åringar Vasaloppet, tränar på gym och spelar golf. Hur pigga är era föräldrar?

Gör ert val av uppvaktning utifrån detta.

Upplevelser är alltid populärt.

En helg på SPA, middag, bad, massage och ett fint hotellrum för dem?

Middag på tu man hand? En resa?

Klicka här för att läsa om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson