Annons:

Klädkod – vad innebär Kavaj för henne vid ett bröllop?

Fråga:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop i mars, vad kan man ha på sig?

Svar:
Bröllop anses vara en formell tillställning och vid en sådan jämställs Kavaj med mörk kostym.

Vilket innebär en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vid inbjudan, vad avgör valet av gäster?

Fråga:
Vad är det som gäller vad avser val av gäster från brud/brudgums sida?

Antal gäster inom släkten jämt fördelat från respektive sida?

Vänner jämt fördelat från respektive sida?

Hur ses det om 30 % av gästerna representerar släkt från brudens sida, 6% från brudgummens sida och 24% av ”amerikanska vänner” för brudgummen
nya,  men gamla för brud och brudens släkt?

Svar:
Nu framgår det inte om du är en del av brudparet, eller om du är släkt/gäst.

Oavsett finns det inga regler för fördelning mellan släkt och vänner som ska bjudas, brudparet ska förhoppningsvis leva tillsammans och dela det mesta under många år får de enas om vilka gäster som ska bjudas.

Så, om en av paret inte känner sig belåten, då får de tillsammans finna en annan väg.

Är det däremot som gäst du frågar, vare sig det är släkt eller vänner, kan man inte framföra några som helst synpunkter.

Brudparet är värdpar och de bestämmer helt och hållet vilka de vill bjuda, att överhuvudtaget kommentera detta får anses som ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vid bordsplaceringen, behöver vi en placeringslista?

Fråga:
Vi ska ha 42 gäster på vårt bröllop (vi två inkluderade), där 6 personer sitter vid honnörsbordet och resterande delas ut på fyra långbord.

Vi tänkte ha bordsplacering med namn.

Behöver vi ha en lista framme med vilket bord alla ska sitta eller räcker det att de får själva leta?

Svar:
En placeringslista eller en skiss på väggen underlättar för alla gäster.

Så svaret är ja, det bör ni ha.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – mörk kostym. Kan jag bära en svart kostym?

Fråga:
Ska på bröllop och som klädsel på inbjudan står det ”MÖRK KOSTYM”.

Kan jag ha svart kostym då?

Det jag har kommit fram till när jag sök på internet är att, mörkblå och mörkgrå är det traditionellt men på senare år även svart. Stämmer det?

Tänkte ha vit skjorta, silverfärgad slips samt vit näsduk i bröstfickan. Godkänt?

Svar:
Godkänt!

Det är helt rätt som du skriver att den mörkblå är finast, mörkt grå den andra nivån och svart fungerar utmärkt numer.

Skjortan och slipsen bli även de perfekta val.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – klädsel på ett enkelt bröllop på nyårsafton?

Fråga:
Min dotter gifter om sig Nyårsafton.

Det blir ett enkelt bröllop i en liten kyrka med glöggmingel efteråt.

Hur ska jag klä mig?

Svar:
Finns det ingen klädkod angiven, vilket det sällan gör vid en enklare fest, kan man ändå klä sig efter klädkoden mörk kostym.

Det är snyggt, prydligt och elegant.

För oavsett bröllopets storlek i antal personer, är det ändå en stor dag som gärna får markeras med lite finare kläder.

För din del som kvinna innebär det en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet.

Läs mer i min artikel om klädsel mörk kostym för henne >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Annons:

Utlandets etikett – klädsel vid ett turkiskt bröllop?

Fråga:
Jag undrar vad man ska tänka på angående kläder på turkiska bröllop, både för män och kvinnor.

Vad har man för färger och har dessa symboliska betydelser? Smycken?

Är det mycket fokus på smink både när det kommer till bruden och gästerna?

Svar:
Klänning eller kjol är passar bra för kvinna och kostym eller om annan klädkod angivits för mannen.

Anländ inte ”sämre” klädd, som i byxor och tröja, då lovar jag dig att du kommer känna dig utanför.

Bröllop är väldigt formellt, det är en stor dag, en högtid och folk klär sig alltid väldigt snyggt och fint.

Du kommer se de som är uppklädda mer än du någonsin drömt om.

Mitt råd är att du kontaktar den som bjudit in er och förhör dig om detaljer, det är inte oartigt på något sätt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – ska jag ge min partner en present, i så fall, vad?

Fråga:
Vi har varit förlovade i många år och jag tänkte överraska med att fria.

Ska man ge någon gåva i detta fall och vad är då lämpligt?

Svar:
Det krävs inga gåvor, men några ger blommor, andra bjuder på en middag och den tredje kanske köper ett fint smycke.

Du bestämmer detta helt och hållet.

Vad passar dig, din ekonomi, vad tror du att din partner skulle uppskatta mest?

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan bruden ha lång klänning om övriga gäster har mörk kostymklädsel?

Fråga:
Om man har ett förmiddagsbröllop, eller vigseln startar vid 12-13 med efterföljande lunchfest kan en lämplig dresscode då vara Kavaj?

Om vi har det som dresscode kan bruden bära lång brudklänning?

Och vad gäller för tärnor, måste deras klänning vara knälång eller går långklänning lika bra?

Bör vi välja en annan dresscode och vilken tycker du är mest lämplig?

Svar:
kavaj, eller idag ofta uttryck som mörk kostym är en alldeles utmärkt klädkod mitt på dagen.

Som brud kan du överglänsa gästerna så mycket du önskar!

Så lång brudklänning är helt utnärkt.

Tärnorna kan välja själva vad de vill ha, det finns inget som säger att de ska ha någon speciell klädkod utöver vad andra gäster har.

Men vill de ha lång klänning går det bra, det kan även andra damer också ha då bröllop anses som mycket formellt.

Så välj ni Kavaj som klädkod.

Klicka här för att läsa min guide till klädkoder >>