Bröllop – hur ska vi bjuda in, med eller utan barn? Samt många fler frågor.

Fråga:
Om man tänkt ha ett bröllop med lunch dagtid är det okej att inte bjuda barn utan enbart vuxna?

Vi har själva ett barn och vill såklart inkludera vårt barn men blir konstigt då att inte inkludera andras?

Tanken var först att alla skulle vara välkomna men när vi räknade på det skulle det i så fall bli upptill 20 småbarn och det känns svårt med så många att undgå känslan av barnkalas

Vi undrar också vad en lämplig dresscode kan vara, vi vill ju att det är finare än vardags så kan vi välja klädsel kavaj?

Vi vill undvika att det blir en långdragen tillställning med för mycket alkohol. Bör vi skriva slut-tid på inbjudningskorten? Ex välkomnar till vigsel med efterföljande lunch 12-17?

Vi har många som kommer från olika håll bör vi anordna transport för samtliga? Vigsel och lunch äger rum på samma ställe?

Brudgummen vill eventuellt ha hatt, är det korrekt att ha det? Och finns det sådana fall preferenser?

Svar:
Du har flera frågor så jag svarar kort på var och en av dem.

Kan man bjuda enbart vuxna? Javisst kan ni det, barn är inte självskrivna på något sätt. Vill man delta så ordnar man som gäst barnvakt.

Måste vi inkludera andras barn om våra egna är med? Nej, det är ni som bjuder in och avgör vilka som ska vara era gäster. Gästerna ska inte uttrycka åsikter om vilka ni väljer.

Barnkalas? Ja, den risken finns och vill ni inte det så ska ni välja ett bröllop med fest för vuxna utan barn.

Klädkod? Kavaj eller som det i dag ofta skrivs, mörk kostym är ett mycket lämpligt val av klädsel. bröllop är trots allt formellt och en mer formell klädsel passar bra.

Inbjudans utformning? Skriver ni efterföljande lunch med tider angivna så vet alla gäster när det är slut. Men tänk efter, det kan ta slut när ni har som allra mest trevligt….

Transporter? Det får var och en ordna på egen hand och man behöver inte arrangera detta annat än för er egen del och kanske föräldrar/värdpar som behöver vara med och förbereda gästernas ankomst.

Vigsel och lunch äger rum på samma ställe? Du har skrivit ett frågetecken där och det vet jag inte, det är ni själva som har bokningen. men frågar du om man kan ha det? Javisst!

Sista fråga – om hatt? Självklart kan han ha det, men den tas av innan entré i kyrkan och är egentligen endast för vistelsen utomhus.

Klicka här för att läsa mina artiklar inför bröllopet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – mörk kostym är detsamma som militär uniform?

Fråga:
Är bjuden på bröllop med dresscode, mörk kostym.

Jag vet att brudgummen kommer bära frack.

Jag tänkte använda min militära uniform, dock ej högtidsdräkten, är detta ok?

Svar:
Jag antar att du då avser att bära daglig dräkt, då detta motsvarar mörk kostym.

Annat, som liten mässdräkt (Smoking), kan du inte bära.

Läs min artikel om klädkoder inkl. uniform >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – klädsel vid kyrkbröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på ett kvällsbröllop mitt i veckan och festen skall vara nästkommande helg.

Hur klär man sig i kyrkan?

Svar:
Formellt behöver ni inte följa någon klädkod i en kyrka, det går lika bra med vardagsklädsel.

Men nu är det ett bröllop och ska det vara lite extra festligt.

Mitt förslag är mörk kostym för honom och motsvarande klädkod för en kvinna.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur gör vi för att tacka när vi önskat pengar i present?

Fråga:
Jag och min blivande man gifter oss nästa sommar och vi kommer att önska oss ett bidrag till vår bröllopsresa.

Vi vill gärna inte öppna paketen/kuverten under bröllopet för att skapa ”dötid”. Samtidigt vill vi visa all uppskattning till våra gäster som vill ge oss ett bidrag.

Mina föräldrar rekommenderar lysning och det känns som ett bra förslag, men jag vill liksom inte att det ska vara ett presentkort där vi läser upp samtligas gåva i pris.

Då vi endast önskar oss ett bidrag till bröllopsresan och om de flesta som vill/kan ge ett bidrag följer vår önskan kommer varje presentöppning att fokusera på summan
Istället för att de bidrar till vår resa.

Hur bör vi göra enligt konstens alla regler?

Kan vi öppna gåvorna efter bröllopet och under kvällen tacka för alla presenter och sen skicka ut ett personligt tackkort till var och en istället?

Svar:
Att be om pengar, det är lite som att be gästerna betala för sig. Inte kul att läsa, men sant.

Så tyvärr måste jag säga att när brudpar ber om pengar är inte alltid uppskattat, mycket beroende på att man inte vet hur mycket man ska ge.

Det finns inga riktlinjer för detta, så då får jag ge det enda råd jag kan lämna.

Be om ekonomiska bidrag i ett anonymt kuvert, som gästerna lämnar på därför avsedd plats, t.ex i en låda.

Då behöver ingen känna att de ger ”för lite” eller ”för mycket”, man ger efter förmåga.

Om ni vill, så ber ni någon person räkna samman summan och så tillkännager ni under kvällen vad ni fått, var ni avser resa.

Ni kan också sända ett tackkort, vilket jag förmodar att ni ändå kommer att göra.

Tänk på att skriva upp de gäster som väljer att ge er andra presenter, dessa bör då omnämnas i ett personligt tack.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar i bröllopspresent >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllopsdag – kan jag uppvakta min mor, även om min far är avliden?

Fråga:
Min far är avliden.

Kan jag trots detta gratulera/uppmärksamma min mor på deras bröllopsdag.

T.ex. genom att säga ”idag skulle ni haft guldbröllopsdag, du och pappa”

Svar:
Det kan du absolut göra, du kan t.o.m ge henne en lite blomma.

För det är inte farligt att prata om den hon saknar, hon tänker garanterat på denna dag i vart fall.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tal – vi var skilda, behöver jag nämna den avlidna fadern vid talet på vår dotters bröllop?

Fråga:
Brudens far är avliden alldeles nyligen och min dotter och stod varandra väldigt nära.

Hin vill ha med honom i talet?

Min dotters fars sambo skall vara med på bröllopet.

Ska jag ha även ha med henne i talet?

Svar:
Det är ganska enkelt att få med brudens far i talet, du kan i vissa valda delar och minnen prata om din far och jag.

Du kan säga saker som ”du stod din far nära och han ser dig säkert just nu..”

Vet du med dig att hans sambo och er dotter även stod varandra nära och du vill nämna henne kan du givetvis inkludera henne i någon mening.

Klicka här för att läsa mina taltips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – vad ska jag säga på min dotters bröllop?

Fråga:
Tänker hålla tal till min dotter och blivande svärson, men jag har fastnat i tankegången.

Det ska vara ett varmt och kärleksfullt tal.

Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet.

Jag vill inte hålls något långt tal.

Men jag vill att min dotter och min blivande svärson och egna och gemensamma barn ska känna kärlek från mig.

Svar:
Jag förstår inte riktigt vad du skrivit.

”Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet”

Först, vems sambo, din eller brudens eller brudens fars sambo och sedan skriver du henne?  Vem avser du, bruden eller brudens fars sambo?

Oavsett, så är ditt tal riktat till brudparet, inga andra.

Varken dina övriga barn eller några andra släktingar ska vara med i detta tal, du har helt fokus på din dotter och sedan din svärson.

Berätta fina minnen, roliga saker ni gjort, goda upplevelser och sedan inkluderar du svärsonen.

Tre till fem minuter är lagom och går fort.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Guldbröllop – hur ska vi berätta för våra föräldrar att vi inte vill arrangera firandet?

Fråga:
Mina föräldrar tycker att jag och min bror skall ordna/ arrangera något på deras 50 åriga bröllopsdag, vi tycker däremot att det ligger på våra föräldrar att anordna något om dom vill uppmärksamma denna dag.

Dom har endast oss som barn och vi är gifta med vardera två barn så vi är endast 8 stycken.

När vår farmor och farfar firade guld- och senare diamantbröllop bjöd dom på alla barn, barnbarn samt barnbarnsbarn.

Så varför våra föräldrar lägger detta på oss är vår fråga.

Tacksam för ett pedagogiskt vett och etikett svar som vi kan framföra till våra föräldrar.

Svar:
Man kan alltid önska sig en uppvaktning, men inte begära att den ska ske.

Det är givetvis inget krav, men inte helt ovanligt att just barnen arrangerar något för sina föräldrar.

Tanken är att de ska återuppleva bröllopet, inte fullt ut givetvis, men på något sätt som vid en bröllopsmiddag.

En fråga blir, varför vill ni inte göra detta för era föräldrar? Finns det något speciellt skäl?

Om något sådant skäl finns, vad det än vara må, kanske är lika bra att framföra till dem. Utan omsvep säga att detta vill vi inte.

Annars får ni prata med dem och föklara att ni gärna firar dem, men har varken resurser eller möjlighet att arrangera detta.

Men om de själva kommer med förslag kanske ni kan bidra med något för att detta ska bli bäst.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson