Bröllopsdagar – Vad heter bröllopsdagarna?
Fråga:
Vi firar 60 år som gifta, vad blir det då?
Svar:
Diamantbröllop
Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
- Fråga etikettexperten om vett och etikett. Kostnadsfritt och anonymt
Fråga:
Vi firar 60 år som gifta, vad blir det då?
Svar:
Diamantbröllop
Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
fråga:
Nyligen diskuterade vi om en kvinna kan bära svarta strumpor på brollop.
Övriga hävda att det var ok, jag tycker mig vara konservativ och säger absolut nej till detta.
Vad anser du?
Svar:
När man pratar om svart klädsel på bröllop, avser man helt svart eller med inslag av vitt.
Då liknar klädseln alltför mycket begravning och sedan gammalt bryter bröllop sorg.
Men bär således inte sorgklädsel på bröllop.
Men det betyder inte att svarta kläder inte kan bäras, så länge du kombinerar dem med färger som markerar fest är det ok.
Vilket också innebär att svarta strumpor fungerar så länge du sätter färg på övriga kläder.
Konservativ vet jag inte om du är, tänk efter så vet du säkert också att bara för 150 år sedan gifte sig kvinnan i en svart klänning.
Klicka här för att läsa min artikel om kläder på bröllop >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Vad skall brudgummens mor använda för klänning.?
Går det att köpa en klänning som slutar mitt på knät?
Klädkod är mörk kostym , klänning eller kjol i valfri längd.
Svar:
Det blir en alldeles utmärk längd på klänningen vid den klädkoden.
Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Är bjudna på bröllop, men kan inte vara med på middagen utan kommer bara att närvara vid vigseln i kyrkan.
Behöver man klä upp sig till samma nivå som de gäster som ska vara med på middagen?
Svar:
Vem som vill och egentligen i vilka kläder som helst, får besöka en kyrka.
Så du behöver inte följa en klädkod, men om du inte vill avvika alltför mycket från övriga gäster kan du ta något finare ändå.
Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Ska på eftermiddagsbröllop slutet av oktober. 150 pers.
Klädsel kavaj.
Kan jag i stället för klänning ha svarta sidenbyxor, svart topp med pärlor + trekvartslång bronsfärgad sidenkavaj/överdel.
Svar:
Nej, det kan du inte.
Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning och inget annat.
Klicka här för att läsa om mörk kostym för henne >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Vi ska bjuda på en middag på i höst.
Ett av paren är i 30-års ålder, har två barn och bott tillsammans i många år.
Men de är endast förlovade.
Nu har jag läst i en bok att förlovade par delar man inte på, så vad är vett & etikett vid bordsplaceringen för dem?
Ska de sitta tillsammans enligt alla vett och etikett regler?
Svar:
Nej, du behöver inte dela på paret då de räknas som gifta eftersom de har varit tillsammans lång tid.
Att dela på de förlovade kommer från den tid då förlovning innebar löfte om äktenskap och det år man då väntade på bröllopet var ett år av förväntan.
Paret förväntades inte ha annat än ögon för varandra och det var därmed ingen idé att dela på dem!
De lever precis som om de vore gifta och ska därför bordsplaceras på så sätt.
Men har du ett alldeles nyförlovat ungt par, då kan du fortfarande placera dem ihop enligt den traditionella etikettskolan.
Läs mer i min artikel om förlovning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Min man gick bort i våras.
Jag har fortsatt bära min vigselring, har känts naturligt.
Härom dagen mötte jag en bekant som hade sin/deras vigselringar i en kedja runt halsen, hennes make gick bort för ett år sedan.
Detta är inget som jag tycker passar mig rent smyckemässigt och det är väl bara ett sätt att visa att man är änka/änkling?
Det är väl OK för mig att fortsatt bära min vigselring?
Det är en del av mig och han är fortfarande en del av mig.
Bryter jag mot viktiga etikettsregler här?
Svar:
Du bryter absolut inte några etikettsregler genom att bära vigselring.
Även om din make inte längre finns kvar, är du hans änka och förblir detta.
Många änkor/änklingar bär sin vigselring livet ut och kanske flyttar den till halsen som smycke om de finner en ny livskamrat.
Men inget av detta är något etikettskrav, bär din ring och minns era fina år tillsammans.
Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Jag och min sambo har varit förlovade i mer än 10 år och funderar nu på att gå vidare med bröllop.
Ska jag överraska med att ge en ny förlovningsring vid ett frieri?
Svar:
Det är inget som krävs eller förväntas, men om du gillar idén är det inget som hindrar.
Tror du att din partner blir glad för den ringen, så gör det.
Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Kan man som 16-åring på ett bröllop med klädkoden kavaj bära en färgad skjorta, och allstå inte en vit?
Med tanke på att jag kör svart kostym känns vit skjorta väldigt stelt under en glad tillställning som ett bröllop.
Svar:
När Kavaj anges som klädsel vid bröllop innebär det mörk kostym.
Till denna hör vit skjorta.
Man kan bära en svagt färgad skjorta, t.ex. ljusblå, men man har därmed sänkt nivån på klädseln.
Mitt råd blir därför att du bär en vit skjorta om du vill vara korrekt.
Men nu är du endast 16 år och då tycker jag att du inte behöver vara klädd som en vuxen – ta din färgade skjorta.
Läs mer i min artikel om mörk kostym >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Vi ska på bröllop i Italien och funderar på bröllopspresenten.
Gästerna står själva för resa och logi.
Brudparet står för mat och dryck på bröllopsfesten.
Förväntas man ta med present?
Svar:
Presenten är inte på något vis kopplad till vare sig närvaro eller gästens egna kostnader.
Inte heller värdet på densamma har någon koppling.
Presenten är din lyckönskan till brudparet.
En lyckönskan om deras framtida gemensamma liv.
Det finns således inga ”krav” på att ge en present, men de flesta kommer nog att göra så.
Så du väljer själv och hade jag varit du, då hade jag haft en present.
Klicka här för att läsa min artikel med tips på presenter >>