Annons:
Annons:

Bröllop – alla kom fel klädda, kavaj men vi hamnade i en kall ladugård. Vad göra?

Fråga:
Vi var nyligen bjudna på ett bröllop med ”Sommarkavaj”.

Jag gissade lättsammare kläder, men insåg snabbt strax innan vi skulle samlas att alla hade fina klänningar och mörka kostymer.

Jag och min hustru gjorde ett blixtrande snabbt byte av kläder.

Bröllopsfesten var på en loge ute på landet.

Alla hade ”fel” kläder och damernas dansande på ett golv med grova tiljor var närmast ett livsfarligt uppdrag.

Min fråga är, hur kan man skriva så dumt på en inbjudan, ingen fattade ju hur de skulle klä sig?

Svar:
Precis detta som du beskriver har jag ett oändligt antal gånger  tagit upp i denna spalt.

Påhittade, svårtolkade eller tramsiga klädkoder är värdelösa!

Sommarfin, kom som du är, festfin och så vidare – vem förstår det?

Här var det sommarkavaj, ok men hur skulle det tolkas?

Bättre hade varit ”Valfri klädsel – men lämna kostymen och högklackat hemma då vi ska dansa på en loge” .

Då hade ni alla förstått och ingen hade riskerat att frysa eller bryta benen av sig.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära sandaler i kyrkan?

Fråga:
Ska på ett bröllop i början på augusti och ska bara gå till kyrkan. Är det ok att ha remsandaler till kyrkan? Jag kan ej gå i högklackat.

Svar:
Kyrkan är till för alla och även om man inte är bjuden på ett bröllop kan man närvara och följa vigseln. Då kan du vara klädd som du önskar.

Detsamma gäller om du endast besöker vigseln, det krävs ingen klädkod. Den gäller mer till festen, men vill du undvika att skilja dig från övriga gäster följer du en önskade klädangivelsen.

Därmed har du mitt svar, det är inga bekymmer om du väljer sandaler. Men om du har och vill kan du välja ett par eleganta sandaler.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett vid skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Artighet – gästens tack efter vigsel?

Fråga:
Tackar man för att ha varit på en vigsel med efterföljande fest när man lämnat en bröllopsgåva?

Svar:
Brudparet sänder er sitt tack för närvaron på bröllopet och att ni givit en present.

Gästen på vigsel tackar brudparet för en trevlig fest, detta tack sänder man helst inom 7-10 dagar och skriftligen.

Bröllopsgåvan har ingen koppling till tack eller liknande från gästens sida.

Den är en lyckönskan som vem som vill kan ge – vare sig man är med på festen, bröllopet. Eller inte.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur sent kan gravida tacka ja eller nej till ett bröllop?

Fråga:
Vi ska gifta oss nu i höst.

Det har visat sig att flera av våra vänner är gravida och beräknas föda nära inpå vår bröllopsdag.

Vad är etikett för att tacka ja och nej till att komma på bröllopet?

Jag förstår om man inte kan tacka ja flera månader innan men samtidigt vill vi ju kunna planera bordsplacering och även boka antal middagsgäster.

Som det ser ut är det sex par det gäller (vilket kan göra stor skillnad).

Hur länge kan vi låta dem vänta med att svara – eller gäller samma regler som för övriga gäster?

Svar:
En bröllopsinbjudan ska inte gå ut mer än ett par månader i förväg – högst.

Innan dess föreslår jag ett meddelande om ”save the day”.

Men även om paren väntar barn i denna tidsperiod kan man inte förvänta sig att de vet bättre en månad eller tre månader i förväg.

Formellt sett ska de då avböja, eftersom de inte vet datum för nedkomst, men samtidigt kan ni föreslå paren en placering som gör att ni enkelt kan justera om de uteblir.

Någon av dem kan ju få barn samma dag som bröllopet. Placera dem tillsammans så blir det ingen lucka om de uteblir.

Svaret blir att ni får välja,  vill ni ha dem med, låt dörren stå öppen för ändring ända fram till bröllopet, samtliga sex par lär ju inte få på en gång.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad är vett och etikett vid lysningspresenter?

Fråga:
Vi, ett par har fått en skriftlig inbjudan till lysningsmottagning.

Det kolliderar med ett släktbröllop samma helg så vi måste tacka nej till lysningsmottagningen.

Bör man ändå skicka en gåva till det blivande brudparet?

Vigsel sker utomlands med ett mindre antal svenska deltagare.

Vi är inte närmare bekanta med brudparet men en intensiv studieperiod med handledning har varit grund för vår bekantskap.

Svar:
En present är en lyckönskan inför parets gemensamma framtid.

Det innebär att man utan bekymmer kan ge en present, även om man inte närvarar.

Eftersom ni inbjudits och tvingats avböja kommer det säkert bereda brudparet glädje om ni visar att ni lyckönskar dem.

Mitt förslag att ni ger dem en lite present.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – öppen tå, vid klädsel mörk kostym för kvinnan?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop där dresscode är Mörk kostym.

Jag undrar om man kan ha skor med klack som har öppen tå till detta.

Bör man då även ha strumpbyxor till?

Svar:
För kvinnan anses det vara mest elegant med lackskor till denna klädsel, men en även en finare festsko är det man rekommenderar.

Det viktiga är alltså en sko med tydlig festkaraktär, sedan kan den vara i gul- eller silverfärg, lacksko eller pumps.  med eller utan klack.

Sandaletter går också bra.

Så svaret är ja, du kan bära en sådan sko.

Läs mer i min artikel om skor här >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – gaypar som gifter sig, bordsplacering och tal?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop med ett gay-par som gifter sig vem är det då som håller talen först och var sitter man i kyrkan som förälder?

En annan fråga om man bara ska titta o skåla för ett brudpar men inte är bjuden på festen, bör man ha present med sig då???

Svar:
Det är ingen skillnad mot ett heteropar, men föräldrarna får bestämma vem av fäderna som vill hålla första talet och önska gästerna välkomna till bords.

Föräldrarna sitter tillsammans eller på var sin sida, man kan blanda besökarna i bänkarna om man vill eller besluta sig för en sida var.

Det har egentligen ingen betydelse och finns det kyrkomarskalkar kommer de att visa er gäster till rätta.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson