Kan man ha bara axlar i kyrkan?

Vilken klädsel för kvinna gäller vid FN:S veterandag?

Fråga:
Kan man ha bara axlar i kyrkan?

Vid klädkod ”mörk kostym” på ett lite ”finare” bröllop ha en klänning med bara tunna axelband ?

Om det är ok bör man ha nån sjal el dyl över axlarna ?

Har för mig att man ska skyla axlarna

Svar:
Din fråga kan man ha bara axlar i kyrkan, besvaras enklast med ett nej.

Klänningen du beskriver är egentligen ingen mörk kostymklänning, men allt oftare närmar sig denna klädkod aftonklänningen.

Vid ett större och lite mer formellt bröllop är det mer ankellångt som gäller.

Så svaret är ja, du kan ha din klänning och kompletterar du den enligt nedan blir det utmärkt.

Bara axlar i en kyrka, som gäst är du där för att dela brudparets glädje och vara delaktig i en gudstjänst.

Du medverkar och hjälper till att skapa den goda andan i en glad och högtidlig gudstjänst.

Så även om det inte finns några ”förbud” och kan tyckas vara ålderdomligt är det bäst är att täcka axlarna,

En sjal eller en bolero kan lätt tas av under festen efteråt.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel vid vigsel andra gången och vid ålder av 65 år?

Kan jag ha bara axlar på militärbal?

Fråga:
Klädsel vid vigsel andra gången och vid ålder av 65 år?

Jag tror inte på vit klänning andra gången, tänker på beige eller gammalrosa och en liten fin bukett till mig som är bruden.

Är det rätt?

Vad kan blivande mannen ha för kläder? Kostym med slips eller fluga?

Svar:
Klädsel på ett andra bröllop innebär att gästerna inte klär sig annorlunda än vid ett första bröllop.

Om ni anger en klädkod till eventuell bröllopsfest är det ju trevligt om ni som brudpar också följer den.

Din blivande man kan välja fritt, ljus eller mörk kostym, med eller utan slips. Fluga eller slips är också valfritt.

Brudbukett kan kan du bära men men många väljer, som du gör, bort helvit klänning eller slöja. Det förekommer allt oftare att bruden vid omgifte bär vitt.

Det är många som tror att vitt bär bruden då det är oskuldens färg.

Bakgrunden är den att vitt bars av engelska prinsessor då de i en mörk kyrka som upplystes av levande belysning, syntes bättre än övriga gäster.

Förr bar bruden svart klänning även vid bröllop, vitt är en tradition som kommit senare.

Mitt svar på din fråga om klädsel vid vigsel andra gången och vid ålder av 65 år är att gammalrosa låter utmärkt.

 

Läs mer i min artikel om gifta sig på nytt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilken klädsel passar till tonåring som ska på bröllop?

Vilken klädsel passar till tonåring som ska på bröllop?

Fråga:
Vilken klädsel passar till tonåring som ska på bröllop?

Vi ska på bröllop i sommar där klädkoden är ”Kavaj”. Vår son på 16 år vägrar att ha kostymskor.

Min fråga är om han till sin mörkblå kostym kan ha dressade sneakers?

Är det acceptabelt för tonåringar på bröllop? Vita är snyggast till men är det att föredra mörk färg om du tycker att sneakers på tonåring är okej?

Dagen innan bröllopet är det middag för alla gäster med klädkod ”sommarfin”.

Kan vår son då bära finare jeans (vita eller beige) med skjorta eller bör han ha finbyxor?

Det är verkligen inte lätt med tonåringar när de ska kläs i kläder/skor de vantrivs i.

Svar:
Det är nog många föräldrar som ställt sig samma fråga, vilken klädsel passar till tonåring som ska på bröllop?

Man brukar säga att det är ingen idé att köpa en massa nya kläder till ett barn eller växande tonåring. De har snart vuxit ur allt.

Så låt dem bära det finaste de har, klädkoderna får vi vuxna förhålla oss till.

Låt honom bära sina dressade sneakers, det är ingen som förväntar sig en tonåring i fullriggad mörk kostym.

Dagen innan, så har de en påhittad och obegriplig klädkod. Sommarfin? Är det grå kostym eller snygg Hawaii skjorta med vita kortbyxor?

Du hör själv, hur ska det tolkas? Så tycker er son att finare jeans mär sommarfint, så ska han ta det. Ingen har ju talat om vad en sådan klädsel innebär.

Läs mer i min artikel om barn på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan vi, inför vårt bröllop, tillkännage gästlistan till de som tackat ja?

De tackar alltid nej, måste vi bjuda in dem igen?

Fråga:
Kan vi, inför vårt bröllop, tillkännage gästlistan till de som tackat ja?

Är det okay att tillkännage gästlistan före bröllopet?

Detta till alla gäster som tackat ja. Vi bjöd in via e-post.

Svar:
Det är ni som brudpar som är ”arrangörer” av både bröllop och fest.

På vilket sätt ni bjudit in har ingen betydelse, så svaret på er fråga kan vi, inför vårt bröllop, tillkännage gästlistan till de som tackat ja, blir ett ja.

Ni kan absolut meddela de som är intresserade vilka gäster som deltar.

Läs mer i min artikel om inbjudan bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jag vill vägra frack, kan jag det?

Jag vill vägra frack, kan jag det?

Fråga:
Jag vill vägra frack, kan jag det?

Min svägerska ska gifta sig med en så kallad adelsman i Riddarhuset och hon har som krav att alla inbjudna herrar ska ha frack på sig.

Jag vill inte det av mina ideologiska skäl.

Min sambo propsar på att jag ska hyra en frack och skulle väl inte bli helt illa till mods om jag kom i annat.

Jag kan tänka mig att svägerskan blir lite sur och kanske att någon lyfter på ögonbrynen ifall jag kommer i annat.

Kan jag komma i en kostym som jag trivs i ändå?

Eller finns det något annat alternativ?  Jag vill verkligen inte blidka någon så kallad överklass.

Svar:
Svaret på din fråga jag vill vägra frack, kan jag det är kort och gott nej.

Det enda alternativ som du har är att avböja inbjudan och stanna hemma.

Klädkoden är inte avsedd att ”markera överklass”, den är till för att gästerna ska veta vilken klädsel som passar.

Detta är din svägerskas stora dag i livet, kanske den största. Paret vill ha en festlig inramning, då är det inte lämpligt att hävda sin egen ideologi eller syn på andra människors sociala status.

Valet är endast ett och det är att avstå, för komma i annan klädsel vore fel och därtill skulle många höja på ögonbrynen och undra vad det är du inte förstått.

Sedan kan det tilläggas att den som bjuder in med frack som enda alternativ, får räkna med att flera gäster kommer avböja.

Alla äger inte en frack, anser det vara för dyrt att hyra eller köpa en och det får man som inbjudare ta med i beräkningen och respektera.

Jag brukar därför ge rådet att mixa två klädkoder, som frack eller mörk kostym. Vilket i ditt fall hade gjort att du kan delta utan att för den skull hävda dina egna intressen.

 

Läs mer i min artikel om frack >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vem placeras finast på bröllopsfesten?

Svärfars särbo som dyker upp till middagar, hur gör vi?

Fråga:
Vem placeras finast på bröllopsfesten?

Vi ska ha bröllopsfest, men vigseln ägde rum tre veckor tidigare.

Det blir buffé och placering vid fyrkantiga bord med åtta personer vid varje bord.

Bordsplaceringen är ett ganska trevligt dilemma men det svåraste av allt är vilka som ska sitta vid vårt bord?

Våra mammor är änkor och utan sällskap, så några självklara äldre herrar finns det inte på festen.

Några goda råd vilka som ska placeras brudparets bord?

Svar:
Först och främst är det syskonen, då gärna bröder som kommer att ”ta sina fäders plats” och den som placeras finast är den äldste brodern.

Det är en del av svaret på frågan vem placeras finast på bröllopsfesten.

Finns det nya män i era mammors liv, så kan givetvis dess med fördel placeras mycket centralt, men formellt så är det bröderna först.

Jag kan dock tolka att detta inte finns och då blir det någon annan äldre släkting, eller en nära manlig vän till familjen.

Det kan ju givetvis också vara en svåger till er som får ta platsen.

Äldre släktingar, mycket nära vänner, egna vuxna barn är givetvis viktiga.

Här kan också syskonbarn räknas in om det ”saknas” manliga vuxna släktingar.

 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kan du ge tips på en bra bröllopspresent?

Vad kan jag ge i disputationspresent?

Fråga:
Kan du ge tips på en bra bröllopspresent?

Vad köper man till sin man när det är 40-årig bröllopsdag?

Svar:
Den frågan du ställer, kan du ge tips på en bra bröllopspresent, är inte helt enkel att besvara.

För det beror på din makes intressen, vad har han, vad önskar han med mera.

Sedan kan man ställa nästa fråga, planerar han att ge dig en present?

Har ni funderat på att samordna era önskemål och kanske belöna er båda med en resa, en helg på SPA eller någon annan upplevelse.

Din man kanske gillar fotboll, en resa till England för att se en match, gillar han vin så kanske tur till Tyskland kan vara en annan upplevelse.

Lite mer jordnära saker som kläder, en god middag, restaurangbesök är också trevliga alternativ kan vara svar på din fråga kan du ge tips på en bra bröllopspresent.

Försök fundera på hans intressen och vad som skulle kunna göra honom glad.

Läs mer i min artikel om presenttips >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vad innebär klädkoden uppklätt vid ett bröllop?

Vad innebär klädkoden uppklätt vid ett bröllop?

Fråga:
Vad innebär klädkoden uppklätt vid ett bröllop?

Bröllop i kyrkan klockan 15.00 i september.

Klädkoden är uppklätt.

Hur lång ska min klänning jag har på mig vara och vad har männen på sig?

Vi är endast vänner till brudparet.

Svar:
Tyvärr måste din fråga vad innebär klädkoden uppklätt vid ett bröllop besvaras med att det vet jag inte.

För ”uppklätt” är en påhittad klädkod. För den som alltid går i jeans och t-shirt kan svaret vara snyggare byxor och polotröja.

För en kvinna som går i fritidsbyxor och tröja kan det vara jeans och blus. Eller för den som i vardagen är mycket välklädd kan klädkoden betyda balklänning.

Det enda korrekta man som gäst kan göra om man vill klä sig rätt är att ringa upp brudparet och fråga vad de avser.

Men, man kan också gissa vad de tänker sig. Då får man utgå från att ett bröllop är en formell tillställning, men ingen högtidsdräkt har angivits.

Då återstår bara en klädkod, det är mörk kostymklädsel och det innebär för henne en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd och för honom mörk kostym.

Du kan läsa mer om dessa klädkoder i länkarna i raden här ovan.

 

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vad köper man till sin man när det är 40-årig bröllopsdag?

Vad köper man till sin man när det är 40-årig bröllopsdag?

Fråga:
Vad köper man till sin man när det är 40-årig bröllopsdag?

Har du några förslag på presenter?

Svar:
Det är inte helt enkelt att besvara din fråga vad köper man till sin man när det är 40-årig bröllopsdag?

Eller som det också kallas, rubinbröllop.

Jag vet ju inte vad han är intresserad av, tycker han om att resa, gillar han upplevelser, kläder, skjortor, slipsar, böcker?

Kanske en god middag?

Det bästa rådet jag kan ge är att ni tillsammans gör något, köp något ni båda verkligen vill ha eller göra.

Läs mer i min artikel om bröllopsdagar >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Stämmer det att man vid lunchbröllop inte behöver ange någon klädkod?

Stämmer det att man vid lunchbröllop inte behöver ange någon klädkod?

Fråga:
Stämmer det att man vid lunchbröllop inte behöver ange någon klädkod?

Vi sitter och filar på inbjudningskort till vårt bröllop.

Vi har bokat vigsel i kyrkan klockan 10:00 och vill sedan bjuda våra gäster på lunchbuffé samt tårta och kaffe.

Svar:
Om du inte anger någon klädkod betyder det normalt att gästerna ska anlända iförda högtidsdräkt.

Undantaget är vid ett förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, vilket innebär att lunchen intas senast klockan 15.00.

I det senare fallet betyder utebliven klädkod att man tar en mörk kostymklädsel.

Så svaret på din fråga stämmer det att man vid lunchbröllop inte behöver ange någon klädkod skulle kunna bli att det stämmer.

Men tyvärr klarar majoriteten av gästerna inte av att tolka klädkoder enligt denna något gammalmodiga vett och etikettsregel.

Så jag skulle nog, trots denna formalitet, inte påstå att det stämmer. Gästerna kommer inte förstå hur de ska klä sig och ni kommer få gäster i alla upptänkliga klädkoder.

Så skriv en tydlig klädkod, det behövs för att göra det enklare för gästerna.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson