Hur håller jag ett tal till dotter som gifter sig för andra gången?

Vilken är den korrekta talordningen vid bröllop

Fråga:

Hur håller jag ett tal till dotter som gifter sig för andra gången?

Min dotter är skild från deras far och gifter om sig nu med en annan man.

Skulle behöva lite tips om hur jag håller ett tal.

Svar:

Att hon gifter sig för andra gången har ingen större betydelse avseende ditt tal. Men du ska givetvis undvika att tala om hennes tidigare äktenskap.

Du ska heller inte framföra lustigheter eller ”gamla synder”, utan lyft fram det positiva, att hon funnit kärleken och glädjen över att uppleva hennes lycka.

Det är nog det enkla svaret på din fråga hur håller jag ett tal till dotter som gifter sig för andra gången?

Några tips:

– Förbered dig.
– Lär dig en inledning och ett avslut.
– Repetera i flitigt
– Tala om ett ämne du behärskar.
– Tänk dig då att det är en nära vän du talar med. Tystnad är ofarligt.
– Tänk på tiden.
– Ställ dig upp så blir det ett mer självsäkert intryck
– Läs mer i länken här nedanför, då får du detaljerade beskrivningar.
Det går också att boka mig för 30 eller 60 minuters digital genomgång ( klicka här ) och tips på hur du ska lägga upp talet.

Läs mer i min artikel om tips för talare >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Hur ska vi duka till vårt bröllop?

Hur ska vi duka till vårt bröllop?

Fråga:
Hur ska vi duka till vårt bröllop?

Vi gifter oss nästa sommar och ska ha buffé.

Rött vin, rosévin, öl, snaps, vatten och eventuellt läsk om någon vill ha till maten.

Dessert och därefter kaffe och tårta.

Hur dukar man med glas, bestick?

Vinglas, ölglas, vatten och snapsglas?

Dessertsked och gaffel? Avecglas?

Svar:
Första kommentaren till din fråga hur ska vi duka till vårt bröllop handlar om drycken. Bjud inte enbart på läsk för den som inte dricker alkohol, köp alkoholfri öl, alkoholfritt vin mm.

Det kommer bli uppskattat och dukningen är densamma.

Vi börjar med snapsen, den serveras lämpligen vid bordet och från en bricka, alternativt så tar man sitt glas vid buffén. Det dukas inte på bordet.

Längst till höger ställs vattenglaset, därefter vinglaset.  Ölglas föreslår jag att man kan hämta själv eller serveringspersonalen byter ut vinglaset.

Kaffe och tårta brukar serveras efter maten och då vid ett separat kaffebord. Då tar man även sin avec därifrån.

Besticken dukar ni som brukligt vid bordet, om ni inte planerar att gästerna ska hämta sin tallrik vid buffén. Då kan de ta sina bestick där.

Annars gaffel till vänster, kniv till höger. Dessertgaffel ovan och närmast tallriken med skaftet åt vänster, dessertsked över gaffeln med skaftet åt höger.

Läs mer i min artikel om bestick >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Är svart hatt som lämpligt brud?

Är svart hatt som lämpligt brud?

Fråga:
Är svart hatt som lämpligt brud?

Kan man som brud med vit klänning bära en svart/vit hatt under vigseln?

Svar:
Svaret på din fråga är svart hatt som lämpligt brud blir att du väljer själv din klädsel vid bröllopet.

Sedan kan det kanske leda till en och annan förvånad blick och undran, kombinationen brudklänning och svart hatt är inte den mest vanliga.

Utan att säga att något är fel, så blir nog mitt råd att den svarta hatten kanske passar bättre vid andra tillfällen.

Läs mer i min artikel om hatt>> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Benämning av respektive partner vad samkönade bröllop?

Benämning av respektive partner vad samkönade bröllop?

Fråga:
Benämning av respektive partner vad samkönade bröllop?

Jag undrar om det finns vedertagen någon term för två män som gifter sig vid ett samkönat bröllop?

Den vanliga benämningen ”brudgum” känns aningen fel eftersom det inte finns någon ”brud” närvarande som är aktuell för att ingå äktenskap.

Det känns viktigt att det blir rätt både av respekt för (brud-)paret (känns också ”fel”) och för att det skall blir rätt i sammanhanget.

Svar:
Din fråga benämning av respektive partner vad samkönade bröllop är väldigt intressant och jag får erkänna att jag har aldrig funderat på detta.

När jag söker och leta dels i nutida litteratur, dels hos bröllopskoordinatorer och även här på nätet finner man att ett samkönat manligt par består av två brudgummar och motsvarande två brudar när det gäller kvinnor.

Något annat kan jag inte se att man nämner.

Även begreppet brudpar används vid samkönade par, ordet brud finns ju både i brud och brudgum.

Just gum lär härröra sig från fornnordiskans gumme eller gumi. Det senare är även ett isländskt ord för just man.

Svenskans gumma är en feminin motsvarighet till gumme och ordet brud härrör sig från germanskans, tyskans, braut. Jämför med engelskans bride.

Ordet bride sägs ha sitt ursprung från det fornengelska ordet ”bru” som betyder att laga mat. I vad som kanske är en av de mest sexistiska ursprungsberättelserna genom tiderna.

Så med denna lilla ”sexistiska” och historiska summering får vi nog fastslå att båda männen benämns brudgum och vid två kvinnor blir begreppet brud benämningen på båda.

Därmed också brudpar. Med andra ord en som kan laga mat eller två som kan laga mat, ibland med tillägget för en man. Vi får väl anta att 2023 gäller det både kvinnor och män.


                                

Läs mer i min artikel om samkönad vigsel >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

När ska vi överlämna vår bröllopspresent?

Vilken är den korrekta talordningen vid bröllop

Fråga:
När ska vi överlämna vår bröllopspresent?

Min dotter ska gifta sig borgligt september 2023 med bara respektive föräldrar som middagsgäster den dagen.

Sommaren 2024 ska festen hållas med vänner mm.

Min fråga är när ger man sin bröllopspresent, vid bröllopet eller vid festen nästa sommar?

Svar:
Det är självklart valfritt och finns inga egentliga regler för just detta.

Mitt svar på er fråga när ska vi överlämna vår bröllopspresent blir att du ska lämna presenten vid vigseln.

Det är ju då de uppvaktas och tittar man historiskt så lämnades inga presenter vid bröllopsfesten utan vid lysningen.

Läs mer i min artikel om lysningspresent >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vår dotter gifter om sig med en man vi inte tycker om, vad ska vi säga?

Vår dotter gifter om sig med en man vi inte tycker om, vad ska vi säga?

Fråga:
Vår dotter gifter om sig med en man vi inte tycker om, vad ska vi säga?

Vad säger jag som mamma till bruden?

Hon ska efter 25 års äktenskap med tre barn och hastig skilsmässa, nu gifta om sig med en för oss helt obekant man som vi verkligen inte tycker om.

Svar:
Mitt svar på er fråga vår dotter gifter om sig med en man vi inte tycker om, vad ska vi säga. Det svaret blir att lyckönska henne.

Jag ska vara rakt på sak, ni upplever att hon lämnar sin man för en annan kärlek. Det är er dotters val och lycka och ta inte ställning emot henne.

Ni vet inte hur hennes tidigare äktenskap upplevts av henne, ni vet heller inte varför hon väljer att leva med denna man.

Däremot vet ni att han kommer bli er svärson och ni har inget annat att välja på. Möjligen att framledes undvika honom, men hur blir det?

Därför ska du som mamma lyckönska din dotter, lyfta det positiva och vara hennes mamma även i talet.

Hon har garanterat gått igenom ett och annat med skilsmässa etc. och hon önskar nog inget mer än att du ska stötta henne och finnas vid hennes sida.

Du ska säga grattis och lycka till.

Läs mer i min artikel om tips för talare >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kan jag bära Sverigedräkt vid mitt bröllop?

Kan jag bära Sverigedräkt vid mitt bröllop?

Fråga:
Kan jag bära Sverigedräkt vid mitt bröllop?

Min blivande man och jag skall gifta oss.

Han är Amerikan och jag är svensk.

Min blivande man är officer och general och ska bära sin uniform.

Jag vill ha Sverigedräkten som klädsel. Passar det?

Svar:
Som svar på din fråga kan jag bära Sverigedräkt vid mitt bröllop, är det ett ja, det kan du.

Det är inga bekymmer alls, då en Sverigedräkt, folkdräkt eller hembygdsdräkt fungerar vid alla klädkoder.

Så en hembygdsdräkt eller folkdräkt kan ersätta frack- eller balklänning. aftonklänning eller mörk kostymklänning.

Vilket är bra, då du inte anger nivån på din blivande makes uniform.

Men jag kan gissa att han bär stor högtidsdräkt eller motsvarande och då matchar du honom.

Läs mer i min artikel om Sverigedräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan brudgummen vara barfota?

Kan brudgummen vara barfota?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig i ett naturreservat om några veckor.

Till min förvåning ska brudgummen inte ha skor på sig, utan ska vara barfota.

År det ens ok?

Ingen präst utan en typ borgerlig vigsel.

Svar:
Svaret på din fråga Kan brudgummen vara barfota är ett enkelt ja.

Brudparet avgör nivån på bröllopet, klädkod, hur festen ska vara med mera.

Om brudgummen vill gifta sig barfota, är det med andra ord helt i sin ordning.

Då bröllopet är borgerligt och i ett naturreservat så låter det därtill genomtänkt.

Hade det varit i en kyrka, så tror jag de flesta präster hade sagt ja där också.

Läs mer i min artikel om skor >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kallas även pojkar för brudnäbbar?

Kallas även pojkar för brudnäbbar?

Fråga;
Kallas även pojkar för brudnäbbar?

Jag skriver en bok och en text inför ett dubbelbröllop. Det ena paret har redan två söner, 10 och 12 år.

Bruden ska ledas fram till altaret och den väntande brudgummen av sin far och jag har tänkt mig att de båda pojkarna ska gå bredvid varandra bakom dem.

Men vad kallas de?

Brudnäbbar är yngre har jag läst mig till och marskalkar bör tydligen vara vuxna eftersom de har diverse uppgifter och ansvar.

Svar:
Du kanske har en annan plan för din bok, men jag passar på att tipsa dig om hur de ska gå fram och svarar inte enbart på din fråga kallas även pojkar för brudnäbbar?

Brudnäbb är samlingsnamnet för ett eller fler små barn som går framför eller efter brudparet vid in- eller utmarsch.

Sedan, som övrig information och detta att bruden ska ledas fram till altaret. Är det en bok som handlar om USA, UK eller svenskt tidigt 1800-tal är det ett korrekt sätt.

I Sverige hade bruden en giftoman, vanligen fadern men om han inte fanns kunde det vara en bror. Det var en man som bestämde över bruden, överlämnade henne och ansvaret till en annan man, brudgummen.

En annan man hade utsetts till hennes blivande make, av olika orsaker. Vår nuvarande tradition är att bruden går fram med brudgummen och visar därmed att hon är en fri och självständig kvinna som själv valt sin make.

Läs mer i min artikel om brudnäbb >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vem betalar för vad vid firandet av guldbröllop?

Vem betalar för vad vid firandet av guldbröllop?

Fråga:
Vem betalar för vad vid firandet av guldbröllop?

Vad är det vanliga, vem ska stå för kostnader?

Middag för fyra barn med makar och barnbarn.

Totalt blir blir det 22 personer.

Vi är pensionärer och vet inte hur vi ska klara den utgiften.

Finns det en etikettregel?

Kan varje familj betala sin egen mat?

Svar:
Gratulerar till ett långt äktenskap och jag ska försöka besvara din fråga vem betalar för vad vid firandet av guldbröllop.

Vid guld-, diamant och krondiamantbröllop kan en festmåltid inte förväntas.

Det hänger samman med den stigande åldern hos paret.

Utifrån detta etikettsmässiga resonemang kan ni till barn med familjer meddela att de är självklart välkomna att fira er, men önskar de middag eller liknande så deltar ni gärna men ni arrangerar inget.

Bjud på kaffe och tårta, vill de gå ut och äta så får var och en betala för sig och sin familj.

Läs mer i min artikel om guldbröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson