Frankrike – vad ska jag tänka på vid bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett fint bröllop i Frankrike, och skulle behöva lite råd kring detta. ’

Bl a om ceremonin i kyrkan – vem sitter var?, klädsel i kyrkan?

Är det vanligt med mottagning/middag före och efter vigseln?

Presenter om man är nära vän? Något man bör undvika?

Svar:
Allt kan jag inte svara på, det föreslår jag att du kontaktar inbjudaren och frågar om, då blir det bäst och det är inte oartigt.

Dina kläder uppfattas som en spegling av din sociala status . Även om en inbjudan anger att klädkoden är ”informell” så ta noga reda på den klädkod som gäller.

Mör kostymklädsel fungerar alltid.

Presenter till brudparet kan givetvis vara något de önskar, annars något typiskt svenskt är uppskattat, gärna med hög kvalité .

I Frankrike utsmyckas bilarna bilarna och åker i en kortege till och från kyrkan och sedan till festen. Om de har mottagning innan vet jag ej, det varierar säkert.

Efter vigseln signalerar och tutar man, idag för skojs skull, men tidigare var det ett sätt att bjuda in samhället i byn till kyrka och brudskål.

Brudgummen går  först in i kyrkan,  i sällskap med sin mor och därefter brudgummens far tillsammans med brudens mor. Sist kommer bruden in tillsammans med sin pappa. Tärnor och bestman sägs i Frankrike vara vittne till bröllopet och kan gå in någonstans mellan brudgummen och bruden.

Middag och mottagning efter vigseln är nog det vanliga, men exakt hur vanligt vet jag inte.

Till sist, fransmän vet ofta hur man ska njuta av tillvaron, fånga dagen och njuta av livet. Allt behöver inte tas så allvarligt i en fransmans ögon.

Läs mer om Frankrikes etikett

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Danmark – kan vi besöka kyrkan och skåda brud vid bröllopet?

Fråga:
Min sambo har en barndomsvän i Danmark.

De har numer kontakt via Facebook sporadiskt.

Den här vännen ska gifta sig nu i vår.

Vi är inte bjudna på bröllopet men min sambo vill åka dit och vara med i kyrkan under vigseln.

Kan man göra så i Danmark som vi gör i Sverige (skåda brud?)

Kan man i så fall ha med sig en gåva till brudparet och finns det någon klädsel som är att föredra för ett sådant tillfälle?

Svar:
Det kan man säkert göra, men det förutsätter att det är ett kyrkbröllop.

Kyrkorna i Danmark är nog likna öppna för alla på samma sätt som i Sverige.

Men för säkerhets skull skulle jag nog be din sambo kontakta vännen via FaceBokk och fråga om det är ok för dem.

Ett bröllop är alltid formell så en mörk kostymklädsel för er båda blir säkert perfekt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan man bjuda enbart den ena partnern till ett bröllop?

Fråga:
Jag är sambo med min kille sen tre år tillbaka.

För några dagar sedan kom det inbjudan till en av hans kompisars bröllop som ska äga rum till sommaren.

Inbjudningskortet var adresserat endast till min kille och inuti stod det du/ni är bjudna…..

När jag 1 vecka senare gick på deras hemsida inför bröllopet såg jag en flik med ”GÄSTER” och när man klickade där så kom det massa personer upp bla. min sambo men mitt namn finns inte någonstans.

Nu undrar jag hur jag ska tolka det?

Det hör till saken att jag har träffat blivande brudgum samt hans blivande många gånger och har en väldigt bra relation med dem.

Vi var de första att även träffa hans blivande på en middag hemma hos oss.

Därför undrar jag om mitt namn borde stå på inbjudan? Kan man fråga rakt ut?

Vad passar att min sambo gör? Kan han fråga rakt ut?

Svar:
Din sambo bör slå dem en signal och avböja inbjudan och säga att han ogärna går utan dig och att ditt namn inte finns med, ”eller är det ett misstag?

Sannolikt säger de att det är ett misstag och då är allt frid och fröjd.

Om du däremot inte är bjuden, då ska han definitivt avböja med motiveringen att han föredrar att tillbringa dagen/kvällen med dig.

Det är inte oartigt att göra så här, snarare tvärtom. han låter brudparet välja.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad ska jag som mor säga i mitt tal till bruden?

Fråga:
Min dotter gifter sig med man som tidigare varit gift och har två barn.

Hennes far är död och jag ska hålla talet till henne.

Några ord till dem båda och funderar om det passar att jag nämner hans familj, syskon och föräldrar och givetvis hans barn i slutet av talet.

Ge mig några goda tips känner mig lite osäker.

Svar:
Du kan absolut nämna hans barn och familj, de är en del av deras gemensamma liv.

Du ska tala om goda minnen, saker ni upplevt och det du känner dig trygg med.

Kommer du av dig, så var inte orolig. Låt det bli tyst och så hittar du tråden igen eftersom du är bekant med innehållet.

Fler konkreta tips hittar du i länken sist i detta svar.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bordsplacering – vilka sitter vid honnörsbordet på ett bröllop?

Fråga:
Har en fråga kring vilka som bör sitta vid honnörsbordet, lokalen tillåter maximalt att 8 personer totalt sitter vid bordet, dock helst färre.

Bruden har endast mor utan respektive, dock en bror med fru för information (även om syskon normalt inte sitter där).

Brudgummen har sin mor med make samt sin far med fru.

Vi får alla plats men osäker om det blir rätt med 5 platser för brudgummen och två för bruden?

Om det föreslås, är följdfrågan hur vi placerar oss på bordet som är ett U, antar att det är brukligt att vi som brudpar sitter i mitten av bordet?

Svar:
De givna personerna är vid brudparet är brudens far till höger om henne, i ert fall ersätts han av brudens bror.

Till höger om brudens bror sitter brudgummens mor.

På brudgummens vänstra sida sitter brudens far och till vänster om henne sitter brudgummens far.

Där har ni de sex personer som ska sitta vid honnörsbordet och brudparet sitter i mitten.

Vill ni sedan utöka till åtta personer sätter ni de nya makarna längst ut,  men de sist nämnda behöver inte sitta vid honnörsbordet.

Det gäller även brudens brors hustru.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop- två bröder, vem ska vara bestman och marskalk?

Fråga:
Jag ska gifta mig i höst och funderar på detta med bestman.

Två barndomsvänner som dessutom är bröder skulle jag vilja ha väldigt delaktiga i bröllopet.

Toastmastern är redan tillsatt. Min fästmö ska ha två tärnor som jag förstår det ska stå bredvid henne vid ceremonin och de agerar tillsammans som typ ”Maid of honor”.

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga?

Skulle vilja att bägge dessa bröder har lika framstående roll i bröllopet utan att den ene ska vara bestman och den andre inte.

Svar:
Fråga båda att vara bestman, kanske vill båda vara det ellerså avstår en av dem.

Sedan får de väl besluta sinsemellan om vem som ska överlämna ringen.

Det är inte svårare än så. Att vara marskalk är en annan uppgift, de kan ju dela på dessa om de vill.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara bestman >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Förlovning – vad och behöver man ge en present?

Fråga:
Jag undrar om man har en nära vän eller familjemedlem som har förlovat sig utomlands på semestern.

Ska man då när de kommit hem, ge en förlovningspresent även om de inte har någon förlovningsfest eller räcker det med att gratulera dem?

Svar:
Ingen förlovning eller fest utlyst, då kan ingen förvänta sig uppvaktning och presenter. Förlovning kräver inte heller presenter.

Det är flickans föräldrar som skall bjuda på förlovningsmiddag, och kanske en present från föräldrarna.

Men det är din nära vän, träffas ni?

Om ni gör det, gå hem till din vän/vänner, ta med en personlig, kanske mer anspråkslös och genomtänkt än dyr gåva och krama om din vän och säg grattis.

Som gåva finns ju små fina böcker om vänskap, föräldrar, till den man älskar etc.

Böcker kan ju bytas, det är bra och ok.

Om ni inte kan träffas, skriv ett personligt brev (inte mail eller fax), skriv och berätta att du hört och tala om att du gläds med henne/honom.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur gör vi när vi inte vill ha gäster vid bröllopet, utan senare?

Fråga:
Jag undrar hur inbjudan till en ”bröllopsfest/ fest för gäster efter vigseln” skall se ut och vilken typ av fest man kan ha då man har en vigsel i mitten av maj med bara barn och föräldrar som gäster med efterföljande middag, och sedan först i början av augusti har en bröllopsfest/fest.

Vi kommer att skriva inbjudan efter vigseln ” Nu har vi gift oss och det vill vi fira med Er genom att bjuda NN…

Tanken var att slippa vigselakten i kyrkan med en massa folk och separerar det från festen, då vi båda gifter oss för andra gången.

Svar:
Jag föreslår att ni skriver en personlig inbjudan till de gäster som ska vara med vid bröllopet och samma dags firande efteråt.

Till övriga säger ni helt enkelt ingenting.

Efter vigseln kan ni meddela att ”Vi har gift oss och inbjudan till fest kommer senare”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Inbjudan – jag frågade om min pojkvän fick följa med, var det fel?

Fråga:
Jag är bjuden på min expojkväns bröllop i sommar.

Det känns helt avkopplat då vi idag är vänner och det är inga konstigheter med hans fästmö heller.

Jag fick inbjudan i höstas, i samma veva blev jag tillsammans med en kille jag känt en längre tid och vi är nu sambos.

Mitt ex kände inte till att jag träffade någon då inbjudan skickades så han blev inte inbjuden.

Sista svarsdagen var i februari och jag frågade då om det vore okej att jag tog med min sambo. Mitt ex tycktes ta det bra och så att han var välkommen.

Dock reagerade min syster väldigt starkt och sa att jag gått emot alla regler om vett och etikett som bjudit in honom.

Jag undrar hur fel jag gjorde? Detta har gnagt lite och jag har haft en del dåligt samvete.

Vore bra att veta för framtiden.

Svar:
Din syster har rätt, det du gjorde försatte brudparet i besvärlig situation.

De visste inte vid inbjudan att du var i en relation, de planerar antal gäster, bordsplacering med mera utifrån detta.

Det är då du ringer och frågar om du får ta med din, för dem okända, partner.

Vad skulle brudparet svarat? ”Nej, det vill vill vi inte att du gör, han är inte välkommen”, eller tror du man säger ”Javisst, ta med honom”.

Det senare svaret blir det självklara svaret och så får man dels räkna med fler gäster och kanske börja ändra i planeringen.

Allt det här vet du givetvis inget om, ingen kan säga att brudparet uppfattat det så, men det är detta din syster avser. Du kan ha orsakat brudparet extra besvär.

Därför ställer man aldrig frågan om man får ta med sig någon. Du hade redan tackat ja och borde gått ensam, hade ni en relation när du svarade skulle du avböjt inbjudan med motiveringen ”jag vill vara med min pojkvän”.

Då hade brudparet fått alternativ till svar och därmed hade du upplevts som mer artig.

Nu är det redan klart, släpp alltihop och gå på bröllopet tillsammans och ha roligt!

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson