Hur undvika att stjäla uppmärksamhet på et bröllop?

Exmaken lämnar mig inte ifred

Fråga:
Hur undvika att stjäla uppmärksamhet?. Tack för din utmärkta sida.

I mitt fall är jag ”släktens sångerska”, jag har blivit ombedd att sjunga vid begravning, bröllop m.m.

Jag tycker att det är roligt och det är alltid uppskattat vad jag har märkt. I alla fall utom ett har allt fungerat bra.

Vid min systers begravning tyckte min mamma att jag stal för mycket uppmärksamhet.

Min syster dog endast 18 år gammal så det är möjligt att min mammas åsikt var mer ett uttryck för sorg än något annat.

Nu, många år och flera uppträdanden senare har jag funderat på detta.

Jag ska snart sjunga på min kusins bröllopsfest (inte vigsel alltså). Jag måste väl anta att alla vet hur de ska bete sig.

Jag kan väl inte prata om detta före jag sjunger, inte säga att fokus ska vara på de nygifta och inte på mig.

Finns det något jag kan göra för att undvika att för mycket uppmärksamhet hamnar på mig, kanske skåla för de nygifta efter sången så att uppmärksamheten hamnar på dem igen?

Svar:
Om du ställer dig upp och sjunger en sång för brudparet, så framgår det med all tydlighet att det är ditt sätt att sätta fokus på brudparet.

Men planerar du att sjunga ett flertal stycken, då lämnar du detta fokus och börjar agera som artist på festen.

Då blir det genast något helt annat, kanske lite av det som din mamma upplevde. Avstå alltså att framföra fler än ett muikaliskt verk.

Mitt råd blir att du helt enkelt håller dig till ett enda framförande, då blir det som ett ”tal” till brudparet.

Denna sång kan självklart efterföljas av en skål för brudparet. Tänk även på tiden, 3-5 minuter, det är max. Sedan tröttnar folk.

Därmed har du svaret på din fråga hur undvika att stjäla uppmärksamhet? Begränsa dig.

Läs mer i min artikel om vara gäst >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Ska jag dra upp min golvlånga klänning när jag sätter mig?

Fråga:
Jag ska på bröllop med klädkod frack. Är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Jag har en fin och passande klänning utvald som jag planerar att ha på mig under tillställningen.

Klänningen är dock både opraktiskt och känslig och lämpar sig inte riktigt på ett dansgolv av det ”moderna” slaget.

Jag går nu i tankarna att byta klänning när dansgolvet börjar bli vildare.

Klänningen jag i så fall byter till håller sig såklart inom ramarna för klädkoden men är något mer praktiskt.

Min fråga är om det är opassande att byta klänning på detta vis?

Svar:
Det är ganska enkelt att besvara din fråga är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Javisst, så långt in på festen lär några enstaka gäster notera ditt ombyte, men så länge som du håller dig inom klädkoden så är det inga som helst problem.

Kanske är det snarare ett praktiskt dilemma att ha med sig två klänningar, och kunna byta om efter middagen.

Men det löser du säkert! Så javiss, så kan du göra!

Läs mer i min artikel om frackklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skickas tack efter bröllopet till gäster utan present?

Skickas tack efter bröllopet till gäster utan present?

Fråga:
Skickar brudparet tackkort och present efter bröllopet?

Bröllopsgäster tackar för festen och brudparet tackar för presenter och lyckönskningar (telegram och kort) samt för närvaro vid vigseln.

Gäster som inte var bjudna till bröllopsfesten – tackas festgäster utan present?

Svar:
Vi får se om jag lyckas tolka din fråga rätt, skickas tack efter bröllopet till gäster utan present?

Det stämmer att brudparet tackar för uppvaktning och present.

Den artiga bröllopsgästen sänder ett tack för den trevliga festen.

Hur brudparets tack sker kan variera, en del skickar ett tackkort där man helt enkelt tackar för uppvaktningen i samband med bröllopet.

Då kan samtliga gäster få ett sådant tack, oavsett om de hade present eller inte.

Även gäster som närvarade vid vigseln, men inte efteråt på festen kan tackas på samma sätt.

Många brudpar väljer ett ännu mer personligt tack, där man nämner presenten och tackar för både den och närvaron.

Då får övriga gäster och de utan present det mer enklare och nyss nämnda tacket.

Allt detta och kanske en bröllopsresa gör att brudparet har upp till en månad på sig för att sända sina tack.

Läs mer i min artikel om bröllopstack >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Hur göra med vigselringar utan förlovning?

Vad avslöjar den svenska förlovningsringstraditionen

Fråga:
Hur göra med vigselringar utan förlovning?

På vilket sätt hanterar vi vigselringar, om vi inte har någon föregående förlovning?

Det betyder att varken bruden eller brudgummen har någon ring när vigseln sker.

Vi pratar om borgerlig vigsel .

Svar:
Det är inget bekymmer att ni inte är förlovade tidigare.

Ta med ringarna till vigseln och ha dem i beredskap.

När så är dags, tar ni på ringarna,  eller sätter dem på varandras ringfinger.

Vilket blir svaret på hur göra med vigselringar utan förlovning?

Faktum är att vid en borgerlig ceremoni behövs inga ringar. Ni kan avstå dem helt om ni vill.

Men ringar kan självklart också användas vid borgerlig vigsel.

Läs mer i min artikel om vigselring >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

När förväntas brudens mor hålla ett tal?

När förväntas brudens mor hålla ett tal?

Fråga:
När förväntas brudens mor hålla ett tal?

Jag undrar om brudens mor förväntas hålla tal?

Har väldigt svårt att prata inför en grupp när man har svårt att komma på vad man ska säga för att det ska bli bra.

Det är ett litet bröllop med nära släkt och några nära vänner på 26 personer.

Svar:
Det formella svaret och kanske lite äldre etikett, är att du som mor inte förväntas hålla något tal alls.

Det är svaret på din fråga när förväntas brudens mor hålla ett tal?

Om det inte finns någon far till bruden med i bilden så blir det din roll att framföra de tal brudens far vanligen håller.

Eller om du och brudens far beslutat att du ska tala, så håller du i dessa fall först ett kort välkomsttal vid bordet.

Sedan kommer en brudskål och så är det din tur att hålla första talet till brudparet.

Du och brudens far kan också dela på tiden och hålla halva atlet var till brudparet.

Till sist, om brudens far håller de obligatoriska talen, avgör toastmaster när det blir din tur som brudens mor.

Då är det lämpligen efter brudgummens fars tal som du får ordet.

 

Läs mer i min artikel om tal till brudpar >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan vi placera föräldrarna utanför honnörsbordet vid vårt bröllop?

Kan vi placera föräldrarna utanför honnörsbordet vid vårt bröllop?

Fråga:
Kan vi placera föräldrarna utanför honnörsbordet vid vårt bröllop? Vi gifter oss om en vecka och kämpar med bordsplaceringen.

Vi funderar på att ha tärnor & bestman till honnörsbordet istället för närmaste familjen.

Detta för att vi tror att vi får roligare då. Dock verkar det som om mina föräldrar blir sårade.

Är det en förolämpning att inte sätta dom hos oss? Mina föräldrar är skilda och har nya partners så vi tänkte att de har roligare tillsammans vid släktbordet.

Sedan har jag tre tärnor; mina två bästa vänner och min syster.

Är det ok att jag placerar min syster tillsammans med min makes bröder?

Och att jag placerar mina två bästa vänner nära mig? Eller blir det också en förolämpning?

Ska man alltid placera tärnor tillsammans?

Svar:
Vi börjar med placeringen av era föräldrar och där blir mitt svar definitivt nej till att placera dem på annan plats än honnörsbordet.

Ja, det kommer betraktas som en förolämpning om ni inte låter era föräldrar få en framskjuten bordsplacering. Därmed besvaras frågan kan vi placera föräldrarna utanför honnörsbordet vid vårt bröllop?

Det är vid middagen som bordsplaceringen har betydelse, sedan kan ni roa er med vännerna hela kvällen därefter!

Att dina föräldrar är skilda har ingen påverkan på bordsplaceringen. Din far sitter till höger om dig och din mor till vänster om brudgummen.

Din mors make kan ni välja att placera en bit ifrån er, eller nära.

Det beror lite på hur ditt förhållande är till honom. Har du vuxit upp med honom, så ska han betraktas som en nära släkting och få en bra placering.

Din syster placeras vid honnörsbordet, detta utifrån släktskapet och inte att hon är tärna. Att placera henne tillsammans med din makes bröder kanske är perfekt.

Fundera på om de matchar varandra vid bordet, kommer de trivas ihop? Lite så ska ni tänka.

Nära vänner kan man alltid ge en bra placering, men ofta kan man istället be dem om hjälp och placera dem lite längre ut och låta dem vara lite ”bordsvärdar” och få hjälp med att skapa god stämning.

Till sist, det finns inget som säger att tärnorna ska sitta tillsammans.

 

 

Läs mer i min artikel om bordsplacering bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Brudparet har skrivit mörk klänning som klädkod, vad avses?

Brudparet har skrivt mörk klänning som klädkod, vad avses?

Fråga:
Brudparet har skrivt mörk klänning som klädkod, vad avses?

Jag är bjuden på bröllop nu i juli.

Klädkod för män är ”Mörk kostym” och det är ju inga konstigheter men för oss kvinnor är det ”Mörk klänning”.

Jag har googlat men jag blir inte riktig klok på vad som menas då jag inte hittar en klädkod som heter just ”Mörk klänning”.

Min tolkning är då att brudparet menar att man ska bära en mörk klänning.

Med tanke på brudens personliga stil (emo) så är det fullt möjligt att det är det som menas men jag blir ändå fundersam.

Vad tycker/tror du?

Svar:
Spontant blir svaret på denna rubrik att brudparet har skrivt mörk klänning som klädkod, vad avses, så har de helt enkelt inte förstått klädkoderna.

Det kan ju vara en feltolkning av mig, men begreppet mörk klänning existerar inte som klädkod.

Du hade kunnat söka länge, för svaret finns således inte. Däremot finns mörk kostymklänning som en del av dresscoden mörk kostym.

Att be de kvinnliga gästerna komma i en mörk klänning till ett bröllop, en händelse som innebär glädje och hopp förefaller underligt.

En helsvart klädsel ska undvikas på bröllop, då en sådan färg ofta förknippas med sorg. Bröllop bryter sorg.

Det återstår således tre alternativ, det första är att du väljer en klänning i mörkare färg.

Alternativ två är att du helt enkelt ringer upp de personer som står för inbjudan och frågar vad som avses.

Min gissning är att de då svarar att de avsett mörk kostymklänning och inte mörk klänning.

Det tredje alternativet och där får du mitt svar är att du går på klädseln mörk kostymklänning, vilket innebär en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe. Vid stor och formell fest ( t.ex. bröllop) med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Färg och mönster är valfritt, med undantag av ovan nämnda helsvarta klänning.

Utförligare beskrivning av den kläseln ser du i länken, sist i detta svar.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vad svarar jag den som tackat nej till mitt bröllop?

Vad svarar jag den som tackat nej till mitt bröllop?

Fråga:
Vad svarar jag den som tackat nej till mitt bröllop?

Så hur skriver man tillbaka till någon som avböjer en bröllopsinbjudan?

Svar:
Om en gäst avböjer en bröllopsinbjudan bör det framgå vad skälet är.

Det kan vara bortrest, annan inbjudan, saknar barnvakt med mera.

Om gästen skrit och tackat nej, så behövs inga ytterligare kommentarer.

Du förväntas med andra ord inte göra något.

Så svaret på din fråga vad svarar jag den som tackat nej till mitt bröllop, är ingenting.

Om du trots detta känner att du vill skriva ett svar, möter det inga hinder.

Då kan du kort och gott svara något som ”Tack för ditt svar, det var tråkigt att du inte kunde närvara.”

Läs mer i min artikel om besvara inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Fråga:
Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Är i sommar bjuden på ett större bröllop på landet, cirka 110 gäster.

Bröllopet är kl 16 följt av fest i en festlokal på en loge, alltså lite lantligare.

Jag är nära vän med bruden.  Klädsel är kavaj.

Har hittat en fin långklänning som jag vill ha, då jag är kort går den nästintill hela vägen ner till marken.

Den är ljust grön med volang upptill och plisserad underdel, allt i samma tyg och färg.

Har läst någonstans att man inte ska ha långklänning till klädsel kavaj, men det är en lite somriga klänning och ingen ”balklänning”.

Tror du det är passande att ha den på bröllopet eller ska jag välja en kortare modell?

Svar:
Kavaj vid bröllop ska tolkas som mörk kostym och eller motsvarande klänning.

Är det 110 gäster betraktas det som formellt och då kan en ankellång klänning bäras om den inte är en vid och glitrrig som en balklänning.

Som du beskriver din klänning i din fråga, vilken längd på min klänning vid bröllop?

Den förefaller vara mer okomplicerad i sin utformning och då tycker jag att den kan fungera.

Längden är förvisso inte helt korrekt, men det lär ingen notera.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Honnörsbordet vid bröllop, andra gången för brudparet?

Honnörsbordet vid bröllop, andra gången för brudparet?

Fråga:
Honnörsbordet vid bröllop, andra gången för brudparet Jag ska gifta mig för andra gången i maj månad. Min fästman är också skild.

Inga av våra föräldrar lever. Jag har en tonårsdotter och min fästman har två vuxna barn.

Inga av dem har familjer. Min bror med fru kommer. Deras barn med partner också.

Vår präst kommer inte med.

Honnörsbordet är rätt långt – nästan för långt. 15 personer kan få plats.

Men där kan ju min morbrors änka sitta med liksom min gamle farbror.

Min fästman har inte någon annan släkt som kommer, är det bara släkt som bör sitta vid honnörsbordet?

Någon given ordning närmast oss som brudpar? Ska min 85-årige farbror sitta bredvid mig eller ska hellre min bror göra det?

Kan min brors fru sitta bredvid min blivande man?

Svar:
Honnörsbordet vid bröllop, andra gången för brudparet, är inte avsett enbart för släkten. Det kan vara vänner, kollegor eller andra viktiga personer.

Först och främst är det ni själva som avgör bordsplaceringen och det styr ni utifrån det som blir mest trevligt.

Vad det gäller din blivande make, som har två vuxna barn men ingen annan släkt, så ska de ochy deras eventuella partners ha framskjutna placeringar.

Det innebär att har han en vuxen son, ska han sitta på den plats som hans far skulle haft.

Det är till vänster om brudgummen, lämpligen då med din morbrors änka till höger (hon får då din mors tänkta plats till vänster om brudgummen).

Den platsen, till vänster om din make, kan lika gärna ges till din briors hustru.

Di bror intar självklart din fars placering, det är till höger om dig. Bredvid honom kan din makes vuxna dotter (om han har en dotter) sitta,

Din tonårsdotter ska du prata med, finns det andra tonåringar där? Finns det någon person hon trivs bättre med?

Låt henne sitta på den plats där hon känner sig mest bekväm.

I länken som följer kan du läsa hela förslaget till hur man placerar vid bröllopsfest.

Läs mer i min artikel om bordsplacering bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson