Grön färg på klänningen som bröllopsgäst?

Hur ska jag tänka om mönster och färg vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Kan man ha grön färg på klänningen som bröllopsgäst och mor till brudgummen?

Skulle vilja bifoga bild men kan ju inte göra det i detta formuläret.

Svar:
Tyvärr kan läsarna inte bifoga bilder, då vi måste veta vem som har upphovsrätt innan vi kan publicera.

Till din fråga grön färg på klänningen som bröllopsgäst och svaret är ja.

Undvih helsvart klänning på bröllop, som kan anses tillhöra sorgklädsel och bröllop bryter sorg.

Även helvitt rekommenderas du undvika som bröllopsgäst, då det är brudens privilegium att bära.

Sedan beror klänningens utformning på vilken klädkod som angivits vid inbjudan till bröllopet.

För damerna innebär mörk kostymklänning, knälång kjol och eventuell jacka.

Är det frack eller högtidsdräkt gäller för damerna lång aftonklänning/balklänning.

Du kan läsa mer i bifogad länk om klädsel vid bröllop.

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tänkte klä mig i frack som toastmaster, kan jag det vid valfri klädel?

Tänkte klä mig i frack som toastmaster, kan jag det vid valfri klädel?

Fråga:
Tänkte klä mig i frack som toastmaster, kan jag det vid valfri klädel?

Jag har tackat ja till att vara toastmaster/ceremonimästare på mitt gudbarns bröllop i sommar.

Vilket i mitt tycke är det mest hedersamma uppdraget man kan få förutom att vara gudfader.

Min fråga är då vad som är lämplig klädsel?

Jag har haft funderingar på att ta fracken med vit väst vit fluga och höghatt.

Jag tycket att det känns ledigare för min del med frack istället för skjorta, slips och kavaj.

Eller anses detta som olämpligt?

Överglänser jag brudparet? Vilket skulle vara helt fel.

I inbjudan står det valfri klädsel. Själva vigselakten är kl 12:00.

Svar:
Du ska under alla omständigheter prata med brudparet om hur brudgummer ska vara klädd.

Visst, valfri klädsel innebär att man i princip kan ta vad man önskar.

Precis som du skriver, är det ändå fel att vara bättre klädd än brudparet och framför allt kommer övriga gäster inte bära frack.

I din fråga tänkte klä mig i frack som toastmaster, kan jag det vid valfri klädel? Där missar du en mycket viktig detalj.

Det är brudparet som ska stå i centrum, inte toastmastern.

Ditt uppdrag kan bli stort eller litet, men du ska introducera talare under kvällen, kanske garrangera små trevligheter för gästerna, se till att talen inte bli för långa, hålla reda på bordsplacering etc. Listan är lång.

Rent klädmässigt finns inga andra alternativ än vit väst och vit fluga och hatten kand ändå inte bära inomhus så den lär du inte ha någon nytta av.

Mitt råd blir att du väljer en trevlig kostym istället, din uppgift ska skötas med fokus på att andra har trevligt.

Du förväntas inte stå för underhållningen, men du ska se till att den passar in och att festen får ett bra upplägg under middagen.

Läs mer i min artikel om toastmaster >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kan jag, som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj?

Stilfull, inbjudan: klädkod för 60-års brunch med klass

Fråga:
Kan jag, som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj?

Vi är bjudna på vigsel och med klädkod kavaj till middagen.

Är det ok att en kvinna bär kostym,vilket innebär kavaj och byxa, till middagen eller är det klänning alternativt kjol som förväntas?

Svar:
Enklast är, vid klädkod kavaj, att tänka sig några steg finare än vardagsklädsel och finhetsgraden på klädseln beror på tillfället.

Ju mer formellt, desto striktare klädsel och bröllop får man anse vara formellt.

I en mer vardaglig situation, som en bjudning till lunch, hade således en dräkt som kjol eller långbyxor med till hörande jacka passat.

Din fråga, kan jag som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj får besvaras med nej.

I det här fallet innebär klädkoden kavaj, att mannen förväntas bära en mörk kostym.

Det gäller inte kvinnor, utan hon förväntas bära en klänning eller kjol (kan även vara utpräglat festfina byxor), med överdel.

Knä- eller vadlångt och utpräglat aftonfint.

 

Läs mer i min artikel om klädkod bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Om jag ska hålla tal på min dotters bröllop, vad ska jag säga?

Om jag ska hålla tal på min dotters bröllop, vad ska jag säga?

Fråga:
Om jag ska hålla tal på min dotters bröllop, vad ska jag säga? Jag brudens mor.

Min dotter 50 år och gifter sig för andra gången.

Jag älskar min dotter och får en fantastisk svärson.

Håller aldrig tal men vill gärna säga någonting.

Men vad ska jag säga och det får inte vara så långt?

Svar:
Många människor tycker det är värre att hålla tal än att går till tandläkaren.

Din fråga om jag ska hålla tal på min dotters bröllop, vad ska jag säga är ganska vanlig.

Häromdagen fick jag en fråga om jag utan kostnad kunde hjälpa till med att skriva ett tal och det gör jag inte kostnadsfritt.

Det innebär en hel del arbete, men självklart kan jag skriva ett tal mot ett mindre arvode.

Däremomot ger jag gärna några tips för den som ska hålla ett tal.

I inledningen ska du väcka ett intresse och få gästerna att känna att talet angår dem.

En retorisk fråga är ett bra tips, vilket innebär en fråga som inte kräver svar.

Du kan till exempel inleda med “Visst är detta ett vackert brudpar? Ja, ni instämmer förstås med mig i detta och jag får en fantastisk svärson”

Starta inte med en standardinledning som: ”I dag skulle jag vilja tala om…” , ”Jag har blivit ombedd att som mamma hålla tal…”  eller ”Jag håller aldrig tal…” .

Än värre är att inleda med: “Jag är ingen talare…”

Då riskerar du att försätta gästerna i koma. Det ger ett tråkigt och oinspirerat intryck.

Tänk också på att inte introducera din inledning.

Som till exempel: ”Låt mig börja med en liten bakgrund…” eller ”Jag minns en histora från när NN (din dotter) var liten…”.

Gå direkt till sak, kör på! Berätta det du ska, skämtet eller fakta om brudparet som du vet kommer att intressera gästerna.

Tala om det som du är bekväm med och absolut inga dumma saker, generande minnen, gamla partners eller liknande.

Håll din inledning till det du behärskar bra, tala inte om ett ämne du måste läsa in dig på.

Så om din dotter och hennes partner älskar resor, plocka fram ett reseminne med henne. Skapa en knorr på detta.

Glatt och med glada trevliga minnen fungerar.

Lagom tid för talet är 3-5 minuter, det kommer du snart att upptäcka är väldigt kort.

Sammanfattningsvis kan man säga att gäster minns bäst av vad de hörde först i ett tal, så ta dem med storm och släpp inte taget!

Glöm inte öva och repetera. Om du vid talet glämmer bort något, strunta i det. Det märker enbart du, ingen annan.

Läs mer i min artikel om tips för talare >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Fråga:
Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Jag undrar vad man kan ha för en dam kan bära vid ett bröllop med klädkoden ”kostym” (notera att det inte står ”mörk kostym”!)?

Kan man ha öppna skor så tår syns?

Måste skorna ha någon typ av klack eller kan det vara platå (skon är upphöjd till samma nivå både fram och bak)?

Borde dom vara i visst material eller färger?

Tanken är att skorna ska passa till en ankellång och färgstark klänning med stora blommor på.

Svar:
Du har reflekterat helt rätt när du vid din fråga vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym, då begreppet kostym egentligen inte finns som klädkod.

Ibland anges kostym som klädkod, vilket då inte kan anses som korrekt.

Vanligtvis avses man med kostym, klädkoden kavaj i tolkningen valfri färg.

De föreslår helt enkelt ”bär en valfri kostym eller motsvarande klänning”.

Så med kostym eller kavajklädsel innebär på bjudningskortet att man ska klä upp sig mer än till finare vardag.

Enbart att det angivits klädkod betyder att det ska vara finare klädsel.

Här är det ett bröllop och då skulle jag bedöma att det är en mer formell nivå på klädseln.

Du väljer ju även en ankellång klänning och enbart detta fhöjer klädnivån.

Tunna skor med låg, halvhög eller hög klack är det som rekommenderas. Helst med sluten tå.

Skor i siden, guld eller silver passar inte då hör till Smoking- och Frackklädseln, det är nog det enda du behöver tänka på.

Däremot passar lackskor eller i finare skinn korrekt till denna klänning.

Läs mer i min artikel om kostym för henne >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Fråga:
Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Jag undrar då jag är buden på stort fint bröllop.

Smoking/lång klänning som dresscode.

Vad jag förstår gäller här då aftonklänning, ankellång men inte vadlång eftersom det specifikt står lång klänning eller?

Får denna långklänning ha slits? Hur hög?

Och om jag förstått rätt så går det pga bröllopets storlek både bra att ha tight klänning eller vid kjol?

Jag har väldigt svårt att hitta rätt klänning.

Om den ska vara ankellång hittar jag antingen fodral med mycket urringning eller slits alternativt chiffong och tyll i mängder vilket inte heller känns helt rätt.

Svar:
En smokingklänning kan vara lång eller kort och om den är kort ska den vara väldigt festfin och galabetonad.

Så din fråga, kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits kan besvaras med att den korta smokingklänningen kan inte vara en frackklänning, då en sådan ska vara lång, men är den kort (till dina knän som kortast) kan den vara vid.

Ankellångt i olika nivåer är precis lika rätt som knälängd.

Din klänning eller kjol kan ha slits och då precis så högt som du tycker känns anständigt och bekvämt.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vi är två killar som ska gifta oss, men måste det vara bröllopsdans?

Vi är två killar som ska gifta oss, men måste det vara bröllopsdans?

Fråga:
Vi är två killar som ska gifta oss, men måste det vara bröllopsdans?

Vi hoppas att du kan ge oss råd om ett litet problem som rör den dans som brukar följa på middagen.

Tanken på en brudvals känns lite fånig.

Ingen av oss kan eller vill dansa, och majoriteten av gästerna, som mestadels inte är så unga, kommer säkert inte att vilja dansa heller (särskilt inte i dessa tider).

Förhoppningsvis är det inte ett alltför stort brott mot etiketten att hoppa över bröllopsdansen, men vad kan vi göra i stället?

Svar:
Det är bara att avstå dansen, inga bekymmer. Så frågan; vi är två killar som ska gifta oss, men måste det vara bröllopsdans, ser jag som problemfri.

Har ni en toastmaster kan hen säga att det blir ingen dans och det går utmärkt att lägga till det du skrev om att fortfarande finns det smittorisker.

Skapa en storslagen presentöppning istället, läs upp korten, visa presenten och skapa glädje.

En presentation av gästerna kan också vara trevligt, det tar lite tid och är uppskattat.

Läs mer i min artikel om brudvals >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Hur nekar jag min före detta svägerska att närvara vid mitt bröllop?

När förväntas brudens mor hålla ett tal?

Fråga:
Hur nekar jag min före detta svägerska att närvara vid mitt bröllop? Ber om råd i känslig  fråga, då jag och min sambo ska gifta oss.

För att göra en lång historia kort så har jag ingen relation till min bror och han kommer inte få en inbjudan.

Hans före detta sambo och mamman till hans son har jag kontakt med fortfarande.

Detta då jag vill ha en fortsatt relation till min brorson. Dock kommer inte min brorson få en inbjudan då vi vill ha ett barnfritt bröllop.

Nu till mitt dilemma, min brorsons mamma tar för givet att hon är bjuden till bröllopet.

Hur säger jag på ett fint sätt att så inte är fallet?

Svar:
Det enkla svaret på din fråga hur nekar jag min före detta svägerska att närvara vid mitt bröllop, är att har hon inte fått någon inbjudan, så är hon inte bjuden och det borde hon förstå.

Om hon trots detta ställer frågan, så är det bäst att ni är tydliga, utan att vara ovänlig.

Svara ”Vi vill gärna bjuda många fler, men vi måste begränsa antalet gäster.

Gifter ni er i kyrkan kan du hälsa henne välkommen dit, där är alla välkomna oavsett inbjudan eller inte.

Läs mer i min artikel om inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

När man ska hålla tal till brudparet, varför fäderna?

När man ska hålla tal till brudparet, varför fäderna?

Fråga:
När man ska hålla tal till brudparet, varför fäderna?

I denna jämlikhetens tid, varför inte också mödrarna till brudparet?

När våra döttrar gifte sig (dubbelbröllop, för 52 år sedan) varvade jag och min man vårt tal.

Min man ville så gärna hålla tal, men kände sig väldigt osäker om han skulle klara att tala inför så många gäster (närmare 100 pers) och därför lovade jag att göra det om om modet svek honom.

Jag hade skrivit talet (delvis uppbyggt på en del ordspråk/aforismer), som vi delade in i lämpliga avsnitt.

Vi övade och övade tills vi kunde talet utantill.

Vi stod båda upp när min man hälsade alla välkomna , och när det var gjort gav han mig ett tecken , att vi gör det tillsammans.

Jag började talet med att min man och jag brukade göra saker och ting tillsammans och det väljer vi även med vårt tal idag. Det blev succé!

Svar:
Jag delar din uppfattning i frågan när man ska hålla tal till brudparet, varför fäderna?

Det har jag skrivit  om många gånger och det finns inga hinder mot den lösning du beskriver.

Jag förmedlar traditioner och i är det först och främst fadern, men även modern. Om modern hellre vill, är bättre på att hålla tal  eller han inte vill eller kan, då hindrar inget att någon annan kliver in.

När jag beskriver den korrekta, formella traditionen, så kommer du att läsa att det är fäderna som håller tal även i mina råd.

Det inget som hindrar att du anpassar detta efter eget tycke och smak.

Detta är ett välkänt faktum även inom etiketten, kan man de formella reglerna, så vet man även när och i vilka sammanhang man väljer annorlunda.

På era barns bröllop fungerade detta, grattis! Men om vår Kung och Drottning hade gjort så på Prins Carl-Philips och Prinsessan Sofias bröllop, då hade du fått höra folks negativa reaktioner.

Förvisso kan man tycka att det är intressant eller oviktigt, men å andra sidan ska man fråga sig vad hade kungafamiljen vunnit på denna informella talordning.

Läs mer i min artikel om talordning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vi ska som lite äldre gifta oss och funderar på placeringar vid bröllopet?

Bordsskick, varför säger man att smörja kråset?

Fråga:
Vi ska som lite äldre gifta oss och funderar på placeringar vid bröllopet? Jag 60 och min sambo 65 skall gifta oss i vår.

Vi har inga föräldrar eller andra äldre (än oss) släktningar i livet.

Har två vuxna barn med familj var, jämnåriga syskon med syskonbarn. Därtill massa vänner och grannar.

Vad gäller placeringen?

Jag vill placera utefter vilka som har gemensamma intressen och kommer trivas ihop.

Min blivande man är mer traditionell, fast det kommer ändå inte bli ett vanligt traditionellt bröllop; ingen vit klänning eller tårta.

Svar:
Bordsplaceringen spelar inte så stor roll, detta ska jag nog medge.

Er fråga, vi ska som lite äldre gifta oss och funderar på placeringar vid bröllopet, kan givetvis skapa lite funderingar hos er.

Så jämka ihop er, placera era barn och deras respektive nära er.

Övriga gäster placerar ni utifrån gemensamma intressen och för bästa trevnad.

Läs mer i min artikel om bordsplacering >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson