Nyår – kan jag bära en Smoking?

Fråga:
Vill bara kolla med dej vad som kan tänkas gälla för en nyårsfest, smoking ok?

Festen startar på eftermiddagen klockan 14.

Svar:
Det beror givetvis vad som står på inbjudan, är det mörk kostym eller Kavaj angivet så fungerar det inte.

Men annars kan du bära den, då nyår är en typisk ”Smokingkväll”

Klicka här för att läsa mer om nyårsfirande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Affäretikett – ska jag ge present till affärspartner?

Fråga:
Jag är bjuden till en leverantörs 100 års jubileum, med middag och dans på stadhuset.

Klädkod mörk kostym. Hur lång klänning skall jag ha?

Ska jag ha med mig present eller annat?

Svar:
Om fler än 30 gäster eller formell tillställning, vilket är troligt, är en lång klänning utmärkt.

Om det är ditt företag som uppvaktar föreslår jag en blomstergrupp med ett riktigt fint kort i.

Detta kort förses med ditt företags logotype, så exponeras detta i gruppen.

Vill du ge en present brukar en slant till välgörande ändamål vara ett bra alternativ och ett gåvobrev tillsammans med blommorna.

Klicka här för att läsa mer om kunduppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad innebär kavaj med huvudbonad vid inbjudan till bröllop?

Fråga:
Min dotter och hennes sambo är bjudna till bröllop i vår och klädkoden förbryllar mig lite.

Det står Kavaj och huvudbonad. Vad betyder det? Har aldrig sett eller hört tidigare.

Svar:
Det är en påhittat klädkod, men kanske denna gång lite enklare att förstå än genomsnittet.

Brudparet har önskemål om mörk kostymklädsel med både damer och herrar i hatt.

Den enda tveksamheten är om de avser herrarna också, men då är det bara att ringa och fråga den som står för inbjudan.

Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – varför inte rött på bröllop?

Fråga:
Jag ska på min systers bröllop och undrar om det är okej att då bära en rödvit klänning?

T.ex röd bakgrund med vita prickar. Vet nämligen att svart, vitt och rött inte är okej.

Svar:
Både rött, vitta och svart är ok som färger på en klänning. Du har lyssnat till en skröna och en felaktig kunskap att rött skulle vara syndens färg eller visa att du haft en affär med brudgummen.

Allt är fel och rent trams, så varsågod, bär din fina röda klänning.

Svart – då avses helsvart som vid sorg eller helvitt som bruden bär. Det ska du undvika, men så fort du blandar in övriga färger i klädseln är även svart och vitt ok.

Läs mer om klädsel på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – kan jag bära röd klänning på kinesisk mottagning?

Fråga:
Det vore toppen att få veta om jag kan bära röd klänning på en mottagning som arrangerats i samarbete med kinesiska ambassaden.

Klänningen är mycket smakfull men jag vill naturligtvis absolut inte trampa någon kines på tårna om rött skulle vara en i sammanhanget ”förbjuden” färg.

Svar:
Jag är ingen specialist på kinesisk kultur, men rött är traditionellt sett färgen för lycka och så är det även revolutionens färg. Så det ska inte vara några problem.

Läs mer om utlandets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – hur gammal måste man vara för att bära kostym?

Fråga:
Jag är 15 år gammal och jag undrar när man kan börja använda kavaj/ kostym?

Jag använder skjorta dagligen och chinos. Ser man dum ut om man har kostym redan vid min ålder?

Svar:
Förr fick pojkar sin första kostym när de konfirmerades, då var man 14-15 år och därmed ansågs man tillhöra den vuxna delen av befolkningen.

Idag brukar den första kostymen komma 3-4 år senare, vid studentexamen.

Men det finns inget som hindrar att du bär kostym vid din ålder, det enda är att du kommer bli ganska ensam om den klädseln.

Klicka här för att läsa mer om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – vilken klänning kan jag som är mamma bära?

Fråga:
Koden för bröllopet är mörk kostym. Jag är mamma.

Kan jag ha en lång klänning i siden med en silvrig dekoration, klänningen är utan armar och till den en tunn cape.

Svar:
Du är mamma till någon av brudparet förmodar jag.

Mörk kostymklädsel på bröllop kan kräva en ytterst charmant klädsel.  Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, som siden, sammet eller crêpe.

Förr var mörk kostymklänning aldrig en riktigt stor festklänning, med paljetter, axelbar eller vid. Den bör ha en kort ärm och lagom urringning.

Idag ser man kvinnor som närmar sig nivån smokingliknande klänningar, som vid extra fina kalas – ett bröllop. Men en okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Så svaret blir att är den inte alltför smoking/aftonklänning-betonad och inte helsvart, så kan du ha den.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:
Annons:

Inbjudan – kan jag skriva Black Tie Creative som klädkod?

Fråga:
Vi håller på att arrangera en festlig kväll med fin middag & dans natten lång på en trevlig restaurant.

Gästerna till denna 50-års fest är en blandning av privata vänner, business partners & kolleger.

Det ska vara festligt utan att blir för stelt – vad tycker du om kombinationen smoking/mörk kostym?

Är det inte mest förvirrande, hellre välja t.ex Mörk kostym (och Informal internationellt – lite missvisande kod tycker jag)? Det finns ju också Black Tie Creative, används den?

Svar:
Bra att du frågar, för det finns så många sätt att skriva en klädkod på som sedan blir otydliga.

Först lite begrepp:
Det heter Black Tie  eller Dinner jacket, Black tie, Tuxedo eller Tux. (smoking) eller White Tie, White tie, Tail coat, Tails eller Full dress  (Frack), dessa två beskrivs som dresscodes formal.

På inbjudan skrivs black eller white tie (eller de övriga jag räknat upp), inte formal ensamt.  Begreppet Crative är egentligen ett förtydligande som ger utrymme för mer egna improviserade detaljer, men det bör beskrivas i text så gästerna förstår.

Motsvarande gäller mörk kostym och nedåt, de beskrivs som Informal, men anges inte så i inbjudan. Där skrivs Dark (business) suit, Dark lounge suit,  Business suit (mörk kostym).

Jag föreslår att ni skriver Smoking/Mörk kostym – Black Tie/Dark Suit. Då har gästerna en enkel och tydlig angivelse.

Läs mer i min artikel om utländska klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn