Utlandets etikett – vad innebär white tie?
Fråga:
Vad innebär Dresscodes ”White tie”?
Svar:
Klädkoden innebär högtidsdräkt eller frack.
Klicka här för att läsa mer om frack >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
- Fråga etikettexperten om vett och etikett. Kostnadsfritt och anonymt
Fråga:
Vad innebär Dresscodes ”White tie”?
Svar:
Klädkoden innebär högtidsdräkt eller frack.
Klicka här för att läsa mer om frack >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Jag ska på en maskerad med klädkod ”aftonklänning/mörk kostym” är det då okej att ha på sig en finare byxdress i chiffong-tyg?
Svar:
Om du läser ordet aftonklänning, så hör du att de önskar en klänning eller lång kjol.
Jag antar att de med aftonklänning har syftat på en lång mörk kostymklänning, därmed är byxor uteslutna.
Hade de skrivit Smoking/Aftonklänning då hade du kunnat bära en byxdress.
Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Vad gäller för klädsel om det i inbjudan står smart evening wear?
Ska på en kickoff och på kvällen står det denna klädkod.Tacksam för hjälp då jag har letat massor och inte hittat det.
Svar:
Det är med engelska inbjudare som svenska, de blandar och ger lite efter tycke och smak.
Smart Day innebär mörk kostym på förmiddagen, Smart Casual mer enkel klädsel men inte vardagsklädd.
Jag utgår ifrån att det är mörk kostym som gäller, eller motsvarande för kvinnan.
Det innebär att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning.
En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt. En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid mycket fin klädsel och stor middag.
Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Klackring….. på vilket finger har man vanligast klackringen ?
Svar:
Smaksak. Det finns ingen regel för detta, men många bär den på lillfingret.
Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Ska åka på kryssning där det kommer att vara galakvällar. Klädsel för herrar kostym eller smoking. Damer aftonklänning eller cocktailkänning. Kan man då ha lång kjol med jacka eller jacka till lång klänning? Vill inte ha bara ärmar helst.
Svar:
Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel. Det kan även vara byxor och överdel. En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning.
Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och då får den gärna vara försedd med en ärm. Det kan även vara lång ärm.
Klicka här för att läsa mer om afton- smokingklänning >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Vad menas med lång kavaj? Vilken klädsel ska vi ha?
Svar:
Klädkoden existerar inte, så det går inte att redogöra för den klädseln.
Lång kavaj, Frockcoat eller Bonjour är i princip samma sak, men den enda skillnaden mot mörk kostym är i princip en lång kavaj som kan bäras med plastrong eller slips. I övrigt finns ingen angivelse för klädsel.
Klädseln är ett bekymmer, för vem har en lång kavaj i sin garderob? Förväntar sig inbjudaren att alla herrar ska köpa en sådan?
Jag skulle i övrigt gå på klädsel som vid mörk kostym.
Klicka här för att läsa mer om klädkoder >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Jag ska till Bryssel och EU-kontoret som studieresa.
Min fråga är att man som beökare ska hålla sig till någon särskild klädkod när man åker dit.
Svar:
Du förväntas inte följa någon klädkod, men du kommer sannolikt bli bättre bemött om du klär dig lite mer diskret och affärsmässigt. Detta kan man sedan tycka vad man vill om, men så är det.
Nu menar jag inte att du ska överdriva din klädsel, men ett par snygga byxor eller kjol istället för jeans, byt ut eventuella Converse eller liknande mot snyggare promenadskor och kanske en kavaj, blus med tröja eller liknande.
Klicka här för att läsa min artikel om klädsel för finare vardag >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Vad skriver vi in inbjudan?
Vi håller vår sommarfest/bröllop på en skärgårdsbåt (klassiskt marint) både ute och inne.
Vi vill skapa känslan av en finare picknick i parken (fast på båt förstås) något åt det klassiskt engelska där alla var stiligt ljust klädda, korta å långa klänningar även byxor för kvinnorna om så önskas, kavaj alternativt klassisk tröja och kanske en stråhatt! Har du något kortare tydligt förslag för att få fram detta på ett bra sätt till våra gäster?
Svar:
Det är väldigt bra att ni allvarligt funderar över begripligheten, det blir lätt fel. Ett förslag kan vara att ni sätter klädkoden till:
”finare vardag, gärna med marint tema. Vi ser gärna ljusa kläder, kjol/klänning eller byxa för damer och om så önskas tröja med stråhatt för herrarna”.
Men det är inte helt enkelt att uttrycka detta, så jag föreslår att ni putsar lite till på texten. Be några vänner läsa och se om de förstår.
Jag är inte helt övertygad om att detta går att uttrycka kort, hellre den förklaring du skrivit till mig. Då förstår gästerna bättre.
Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Undrar om man vigs vid 15:00, då räknas det ju till ett eftermiddagsbröllop.
Om brudtärnorna har lång klänning och kyrkomarskalkerna frack.
Kan man ha mörk kostym som klädkod till gästerna, eller bör det vara frack då också? Har tre tärnor och två kyrkomarskalkar, funkar det antalet?
Vill ha ett så traditionellt bröllop som möjligt.Tacksam för svar!
Svar:
Egentligen är det brudgummen som bär frack och bestman samt marskalkerna bär samma klädsel som övriga gäster.
Det är mest korrekt och därmed har du svaret att man kan bjuda in med mörk kostym.
Det är också en bra nivå, då många män saknar en frack och man ska inte ”tvingas” hyra eller köpa.
Ett annat alternativ är att skriva Högtidsdräkt/Mörk kostym. Då kan marskalkar bära frack och övriga som önskar det gör det också.Antalet är fritt och fungerar utmärkt.
Klicka här för att läsa mer om kyrkomarskalker >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Fråga:
Hur skriver man på en inbjudan att man ska vara festklädd men inte på vilket sätt?
Svar:
Det kan du inte skriva, för ingen av dina gäster kommer begripa vad du menar. För vad är festklädd för mig, eller för dig? Den ena kanske tycker frack, den andra jeans och tröja, vad är rätt?
Välj hellre en av de etablerade klädkoderna, du kan läsa om dem i bifogad länk.
Klicka här för att läsa om klädkoder >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn