Begravning – kritstrecksrandigt på begravning?

Fråga:
Är det ok att jag har kritstrecksrandig kostym på min pappas begravning? Den är ganska diskret men någonstans känns det sådär…

Svar:
Det finns två formella nivåer på mörk kostyms färger – mörkt blå eller mörkt mörkt grå. Ingen fungerar på en begravning. Den tredje färgen är svart.

Efter den kommer svart kritstreck på lägsta nivån.

Begravning föreskriver svart mörk kostym, som du ser är din kritstrecksrandiga formellt en sådan. Men jag skulle personligen inte använda den utan välja en helsvart, ränderna gör den alltför ”festbetonad” eller ”affärsmässig” i sin utformning.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn


Annons:

Klädsel – kan vi bära frack på restaurang?

Fråga:
Vi är en herrklubb som ses brukar ses och äta middagar hos varandra iförda frackar.

Kan vi gå ut och och äta på restaurang i denna mundering fast vi då inte längre är ett slutet sällskap?

Svar:
Det finns inga hinder mot att göra så, men jag gissar att ni kommer få mångas blickar på er.

Mitt förslag är att ni kontaktar restaurangen i förväg, så kanske de kan ordna en mer avskild del för er räkning. Det brukar bli trevligare så.

Klicka här för att läsa mer om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn 

Etiquette Letter – så blir du den bästa gästen!

Välkommen till Etiquette Letter – din GPS för bättre dagar.

Läser du ordböcker, så finner du inget ord för gästen som motsvarar begreppet värdskap.
Skälet var att i äldre etikettsammanhang behövde gästen inte agera mer än följsamt och därmed behövdes inget ord.

—————————————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Den bästa gästen
Den goda gästen sitter idag inte och enbart följer med. Du förväntas istället vara aktiv och medverka till en lyckad fest.

  • Sitt inte tyst och förvänta dig att bli underhållen.
  • Då blir du lätt en tråkig gäst.
  • Den som är blyg, kan övervinna detta genom att anstränga sig.
  • Det räcker ofta med att instämma eller ge en kommentar.
Maten tystar inte munnen!
Goster ska prata med varandra, maten ska inte tysta dem mer än när de har mat i munnen.

  • Lägg ner besticken.
  • Fäll en kommentar, inte enbart ”ja” eller ”nej”.
  • Svara alltid po tilltal, annars tolkas det som ohyfsat.
  • Prata med bordspartners, även om hen är tråkig och dum. 

Tips till dig dom är gäst

  • När du tackat ja till en inbjudan, har du därmed gjort ett åtagande. 
  • Svara alltid, vare sig du kommer eller inte. 
  • Svar sker som de onskat, med brev, mejl eller telefon.
  • Klädseln planeras utifrån inbjudan.
  • Anländ inom utsatt tid läs mer om detta här )
  • Var uppskattande, visa inte missnöje med vare sig placering, gäster eller maten.
  • Ta reda på om det serveras mat eller tilltugg. Hungrig som äter för två är ohyfsat.
  • Lika ohyfsat om du kommer mätt och inte vill ha mer mat.
  • Be aldrig om annan mat, även om det är serveringspersonal.
  • Det kan bli så att värdfolket tvingas säga ”tyvärr finns inte detta”.
  • Ett bra värdskap innebär att gästen ska få att som denne önskar.
  • Självklart ska du i förväg deklarera överkänslighet och allergi.
  • Har detta missats måste du givetvis kunna säga till, det är inte oartigt.
  • Om värdfolket ger ett alternativ, då står det gästen fritt att välja.
  • Alkoholfritt eller vatten kan du alltid be om, även om det enbart serveras vin som dryck.

Klicka här för att läsa allt vett och etikett för en gäst >>

Jag önskar dig en underbar vecka!

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscodes – Black Tie & Glamorous, vad innebär det?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på bröllop i London.

På inbjudningskortet står det: “Carriages at 11:30 (ISH) Black Tie & Glamorous”. Är det smoking som gäller eller är det OK med svart kostym?

Lång eller kort klänning ?

Svar:
Det är smoking som gäller och den är inte möjlig att ersätta med mörk kostym.

Med tanke på ”glamorous” är det kanske inte helt avgjort om den ska vara lång eller kort (= minst 7/8, dvs under ditt knä), men ska definitivt vara av ordentligt festsnitt.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – öppen tå på skorna vid klädkod kavaj?

Fråga:
Vi är inbjudna till ett bröllop i början av december med klädsel kavaj. Jag undrar om det är ok att ha ett par högklackade skor med öppen tå fastän det är ett vinterbröllop.

Skorna är täckande över häl och över vrist, väldigt snygga och väldigt moderna.

Svar:
Inga problem, det fungerar utmärkt.

Klicka här för att läsa mer om skor och dess etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscodes – smart casual for kvinnan, kan jag bora högklackat?

Fråga:
Kan man ha knäkort svart klänning och svarta högklackade skor om det på inbjudan står Smart casual eller bör man ha byxor och lång blus?

Svar:
Smart Casual ger möjligheter att anpassa klädseln.  Grunden är mer strikt klädsel på vinterhalvåret och mer avslappnat under sommarmånaderna. En tumregel är att där det förväntas dans, då är byxor ett sämre val.

I korthet kan jag svara att dina högklackade skor ger kanske ett alltför festligt intryck. Bättre med lägre klack.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Begravning – vilken färg på strumporna för två tonåringar?

Fråga:
Vilken färg på strumpbyxorna ska mina döttrar ha på min pappas begravning?

Flickorna är 14 och 17 år gammal , en av dom kommer att ha en marinblå klänning och den andra ska ha en svart klänning. Vill att det ska bli rätt.

Svar:
De behöver inte vara svarta, men diskreta i färgen är bra.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – baraxlad klänning med bolero på bröllop?

Fråga:
Min syster ska snart på bröllop och har problem med att hitta rätt klänning. Kan hon ha en klänning med bara axlar, och använda en bolero/päls (en ganska liten som enbart täcker axlarna) eller bör detta undvikas.

Svar:
Så länge som hon täcker axlarna går det bra.

Senare på festen, då spelar det ingen roll. Det är endast i kyrkan som avses.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – vad innebär ”finklätt”?

fråga:
Jag har blivit inbjuden till ett bröllop i mitten av september och är väldigt osäker hur jag som tjej i de övre tonåren ska klä mig.

Brudparet är strax över 20 år gamla, och brudgummen är barndomskamrat till min pojkvän.

Av erfarenhet tror jag inte brudparet förväntar sig att alla kvinnor kommer att komma i aftonklänningar eller liknande, trots att vigseln börjar klockan 15 i kyrkan.

På inbjudan står det endast ”finklätt”, vilket jag tycker blir aningen oklart. I och med att det är sensommar, men samtidigt tidig höst är jag också aningen förvirrad vad som passar.

Skulle man kunna ha en kort långärmad klänning med ett par klackskor till? Vilken klädsel anser ni skulle passa bäst i min situation?

Svar:
Tyvärr vet jag inte hur många gånger jag måste svara på frågan vad ”festklädsel”, ”sommarfin”, ”festfin” eller som nu ”finklätt” betyder. Svaret är; inte en aning! Det är bara inbjudaren/brudparet som vet då de har hittat på en egen klädkod.

Men som svar på din fråga, bröllop är formellt och högtidligt. Detta oavsett vad brudparet själva anser och fina kläder är för mig motsvarande mörk kostymklänning.

Det innebär en klänning i finare tyg, med längd under ditt knä samt med festfina skor därtill. Läs i bifogad länk om hur utformningen bör vara. Di klänning kan vara bra om du med kort avser den längd jag just skrivit, annars får du kanske tänka om.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>