Begravning – min sambos f.d svärmor ska begravas. Han var änkling, hur klär vi oss?

Fråga:
Min sambo är änkling. Hans svärmor har nu gått bort och vi ska på begravning. Vad är seder kring detta?

Han har även barn med sin avlidna fru. Så barnens mormor har gått bort. Barnen är små, vad ska de klä sig i? Vad bör min sambo ha på sig? Slips? Vit eller svart?

Räcker det om han har mörka eller svarta kläder?
Kan jag ha svart klänning? Han vill att jag följer med för barnens skull. Även om hans fru varit avliden så har hans svärföräldrar alltid firat jular, födelsedagar osv. med oss. Men är det ”för mycket” med svart klänning?

Svar:
Jag antar att ni kommer sitta tillsammans med den närmsta familjen och din sambo är änkling och därmed är hans f.d svärmor fortfarande en släkting. Därför är jag säker på att en vit slips passar. Till detta en mörk kostym med vit skjorta.

Barnen, som är små, de klär ni i det som ni tycker är fint. Köp inga nya kläder för detta tillfälle, men finns diskreta färger så väljer ni det.

Du ska självklart bära en svart klänning, det kan inte anses som ”för mycket” i sammanhanget. Snarare en gest gentemot de sörjande i familjen.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Brollop – jag orkar inte sy in kostymbrallorna, kan jag go i jeans?

Fråga:
Är det socialt accepterat att komma på ett bröllop i skjorta, kavaj och jeans? Orkar verkligen inte sy in kostymbyxorna…
Det är ingen dresscode angiven.

Svar:
Det är inte socialt accepterat att komma i jeans på en så stor högtidsdag.

Även om det saknas dresscode, betyder det inte att det inte ska vara någon sådan. Ett bröllop utan angiven klädkod på förmiddagen, dvs innan kl. 15.00, innebär att det är Kavaj. Vilket i sin tur betyder mörk kostym.

På bröllopet kommer du få festa, dansa, skratta, äta gott och trivas på din väns bekostnad, men du har inte ens lust att ta på dig ett par ordentliga byxor. På din väns största dag i livet, för ”du orkar inte”. Jag hoppas att du bara uttryckt dig lite slarvigt.

Så ta du och fixa till kostymbyxorna.

Läs mer om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – vad avses med ”klädsel ljus” i et svensk kirke-bryllup?

Fråga:
Vi er invitert i et svensk kirke-bryllup i august og undrer på hva som menes med ”Klädsel: Ljus”?

Svar:
Det svaret har endast inbjudaren, för det finns ingen sådan svensk dresscode. Brudparet har ”hittat på” och egentliogen kan du ta vad du vill bara det är ”ljus klädsel”.

Ni har två alternativ, det bästa är att ringa brudparet och fråga vad de avser. Det är inte oartigt.  Det andra alternativet är att gissa och ta en fin klädsel som är ljus.

Klicka här för att läsa om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Kläder – är en frackklänning alltid hellång?

Fråga:
Jag är medbjuden till en tillställning med klädkod frack och jag inser att jag kommer ha svårt att hitta en passande klänning för ändamålet då det är något kort varsel och jag inte har någon aftonklänning hängande hemma. Däremot har jag en vadlång finare klänning som antagligen klassas som en cocktailkläninng, så jag undrar helt enkelt – hur fel blir det om jag kommer i en sådan klänning när det är just klädkod frack?

Svar:
En frackklänning är alltid hellång, så tyvärr fungerar din klänning inte alls. Hur fel det blir kan jag inte avgöra, men du vinner på att leta efter en mer passande klädsel.

Klicka här för att läsa om frackklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – vilken klädsel på borgerlig vigsel?

fråga:
Mina svärföräldrar ska gifta sig nu i sommar, de gifter sig borgerligt i Stockholms stadshus och de har signalerat att de inte vill att det ska vara någon stor grej.

Efteråt kommer vi äta middag hemma hos dem. Jag undrar vad man som gäst ska ha på sig, både vad jag som kvinna men även vad min man (alltså deras son) ska ha på sig?

Svar:
Det bästa är att prata med dem vad de ska ha för kläder och hur ni förväntas komma. Det finns inga i förväg skrivna ”regler” för detta, men skulle jag ge ett råd så klä er minst enligt finare vardag. Det ser ni i bifogad länk.

 Klicka här för att läsa om finare vardagsklädsel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Brollop – svart eller vit forg, fungerar det?

Fråga:
Kan jag bära en vit eller svart bolerokofta till klänning vid bröllop klädsel kavaj?

Svar:
Om duinte bär helsvart eller helvitt, det första är begravningsklädsel och det andra är brudens privilegium, fungerar det bra.  En klädsel bestående av svart och vitt, men ingen annan färg är också väldigt lik begravningsklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Brøllop – Viss det på inbjudan ikke står noe om klædsel, va er det då som gjeller?

fråga:
Viss det på inbjudan ikke står noe om klædsel, va er det då som gjeller?

Svar:
Eftersom du skriver till en svensk frågespalt utgår jag ifrån att bröllopet or i Sverige. Om bröllopet är ett förmiddagsbröllop, med efterföljande lunch, dvs innan klockan 15. Då är klädseln mörk kostym eller förmiddagsdräkt.

Är det ett eftermiddagsbröllop, med fest på kvällen och klädkod saknas. Då är det högtidsdräkt eller frack anbefallt. Vet du sedan med dig att paret sannolikt inte skulle bjuda in till frackbröllop, då kanske du ska kontakta dem och fråga. I ditt fall som kvinna kan du oavsett, bära en minst ankellång klänning då bröllop är formellt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Konfirmation – hur ska vi kläs oss vid vårt barnbarns konfirmation?

Fråga:
Vad ska vi ha för klädsel då vårt barnbarn konfirmeras?

Svar:
En mörk kostym med vit skjorta eller ljusa byxor och en mörk udda kavaj eller blazer med skjorta och slips räcker idag.

För kvinnorna en finare klänning, knä eller halvlång. Valfri färg eller mönster.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscode – vad betyder smart casual 1+1?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan där klädkod smart casual 1+1 krävs. Vad betyder detta?

Svar:
Smart Casual ska underförstått vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt. Skjorta med slips eller öppen krage. För henne en söt dräkt, eller längre blus med byxor, kjol och blus samt lågklackade skor.

1+1 är rena ”hittepå” och finns inte, du får ringa och fråga vad de avser. Rena dumheterna att vara så otydlig anser jag!

Klicka här för att läsa om Smart Casual >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons: