Ingen klädkod angiven vid disputationsfest så vad tar jag?

Ingen klädkod angiven vid disputationsfest så vad tar jag?

Fråga:
Ingen klädkod angiven vid disputationsfest så vad tar jag?

Jag har blivit inbjuden till disputationsfest nu i vår.

Den kommer hållas på en hyrd festlokal och det kommer bli middag och dans.

I inbjudan står ingen klädkod och jag undrar därför hur jag ska tänka kring klädsel?

Svar:
Egentligen skulle jag svarat att det därmed är högtiddräkt, vilket innebär t.ex. frack eller frack-, balklänning.

Fast så enkelt besvaras inte din fråga ingen klädkod angiven vid disputationsfest så vad tar jag?

Skälet till mitt svar är att en inbjudan till formell tillställning och som sker på kvällen behöver ingen klädkod.

Då gäller per automatik frack eller högtidsdräkt enligt gammal sed och notera just en gammal och idag inte särskilt aktuell etikettsregel.

Det kommer sannolikt vara en ganska fri klädkod, mitt råd är att du väljer en mörk kostymklädsel.

Vilket då innebär mörk kostym för herrarna och en motsvarande klänning eller dräkt för kvinnorna.

Läs mer i min artikel om disputationsmiddag >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Företagets 10 års jubileum finns det dresscode?

Ska vinflaskan öppnas vid bordet på restaurang?

Fråga:
Företagets 10-års jubileum finns det dresscode?

Svar:
Tyvärr kan din fråga tolkas på flera olika sätt. Jag vet inte vilket du valt, då det egentligen inte finns någon information om arrangemanget.

Din fråga företagets 10-års jubileum finns det dresscode, betyder det att du ska arrangera ett jubileum, eller att du ska vara gäst?

Är du gäst så bör du finna klädkoden på inbjudan, står den inte där är det ok att konntakta inbjudaren och fråga.

Ska du vara den som arrangerar ett jubileum, så handlar det lite om hur formellt det ska vara.

Är det medarbetarna som ska äta en bit mat och fira, eller är det kunder med respektive som ska bjudas in?

Ska ni vara i en festlokal eller på en loge på landet? Trädgårdsmingel eller mingel med middag och dans?

Det finns inga givna klädkoder, utan det är du som avgör detta.

Klädkoden syftar inte till att beskriva hur fint jubileum ni ska ha, utan mer för att underlätta för gästen vid val av klädsel.

I länken som följer kan du läsa om olika klädkoder.

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Fråga:
Vilken längd på min klänning vid bröllop?

Är i sommar bjuden på ett större bröllop på landet, cirka 110 gäster.

Bröllopet är kl 16 följt av fest i en festlokal på en loge, alltså lite lantligare.

Jag är nära vän med bruden.  Klädsel är kavaj.

Har hittat en fin långklänning som jag vill ha, då jag är kort går den nästintill hela vägen ner till marken.

Den är ljust grön med volang upptill och plisserad underdel, allt i samma tyg och färg.

Har läst någonstans att man inte ska ha långklänning till klädsel kavaj, men det är en lite somriga klänning och ingen ”balklänning”.

Tror du det är passande att ha den på bröllopet eller ska jag välja en kortare modell?

Svar:
Kavaj vid bröllop ska tolkas som mörk kostym och eller motsvarande klänning.

Är det 110 gäster betraktas det som formellt och då kan en ankellång klänning bäras om den inte är en vid och glitrrig som en balklänning.

Som du beskriver din klänning i din fråga, vilken längd på min klänning vid bröllop?

Den förefaller vara mer okomplicerad i sin utformning och då tycker jag att den kan fungera.

Längden är förvisso inte helt korrekt, men det lär ingen notera.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Har stämt en person i tingsrätten, vilken klädkod gäller?

Har stämt en person i tingsrätten, vilken klädkod gäller?

Fråga:
Har stämt en person i tingsrätten, vilken klädkod gäller?

Hen har lånat massa pengar av mig. Så jag ska till tingsrätten.

Ska jag ha kostym? Eller vad är lämpligast?

Kan blazer och chinos passa? Skjorta? Behöver jag slips? Tröja kan man ha det?

Svar:
Det som händer i en domstol är alltid att avgöra frågan om trovärdighet.

Det viktiga är inte din dresscode i detalj, men din fråga, där du har stämt en person i tingsrätten, vilken klädkod gäller, har betydelse.

Ser du prydlig, snygg och ser trevlig ut i din klädsel, så ökar tilliten till dig som person.

Nu ska inte rätten å på sådana kriterier, men ingen undgår att ta intryck.

Chinos, skjorta med kavaj eller tröja låter som ett bra val. Se till att du känner dig bekväm.

Kostym fungerar också bra, om den känns rätt för dig.

Är du bekväm, framträder du också bekvämt.

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hur utformas korrekt frackklädsel dam, kan det vara lång ärm?

Vad är korrekt frackklädsel dam?

Fråga:
Hur utformas korrekt frackklädsel dam, kan det vara lång ärm?

Är det ok med lång ärm på klänningen?

Svar:
Svaret på din fråga Hur utformas korrekt frackklädsel dam, kan det vara lång ärm är kort och gott, ja det är korrekt.

Frack- eller balklänningen kan vara både med eller utan ärm.

Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder!

Läs mer i min artikel om frackklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Grön färg på klänningen som bröllopsgäst?

Hur ska jag tänka om mönster och färg vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Kan man ha grön färg på klänningen som bröllopsgäst och mor till brudgummen?

Skulle vilja bifoga bild men kan ju inte göra det i detta formuläret.

Svar:
Tyvärr kan läsarna inte bifoga bilder, då vi måste veta vem som har upphovsrätt innan vi kan publicera.

Till din fråga grön färg på klänningen som bröllopsgäst och svaret är ja.

Undvih helsvart klänning på bröllop, som kan anses tillhöra sorgklädsel och bröllop bryter sorg.

Även helvitt rekommenderas du undvika som bröllopsgäst, då det är brudens privilegium att bära.

Sedan beror klänningens utformning på vilken klädkod som angivits vid inbjudan till bröllopet.

För damerna innebär mörk kostymklänning, knälång kjol och eventuell jacka.

Är det frack eller högtidsdräkt gäller för damerna lång aftonklänning/balklänning.

Du kan läsa mer i bifogad länk om klädsel vid bröllop.

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Måste jag köpa både frack och kostym till min studentbal?

Måste jag köpa både frack och kostym till min studentbal?

Fråga:
Måste jag köpa både frack och kostym till min studentbal?

Jag ska på studentbal snart och är osäker på vad jag ska ha för käder?

Jag är kille och vill helst inte ha frack. Vad finns de för alternativ?

Vilka färger ska jag välja? Ska jag matcha min baldejt?

Fluga eller slips?

Vill gärna kunna använda samma klädsel på mitt utspring också, är detta möjligt eller bör jag köpa två olika?

Svar:
Du behöver inte bära frack om det inte skrivits en sådan klädkod och det brukar det sällan.

Så din fråga måste jag köpa både frack och kostym till min studentbal besvaras enklast med ett nej.

Köp en snygg mörk kostym, vid utspringet har du en vit skjorta, vill du ha en snygg slips så bär du det.

Till balen kan du ha samma kostym, men skaffa en fräck väst. Kan vara i en annan färg, det blir snyggt.

Då kan du ha fluga och om du vill matcha din dam, så gör du det med flugan. Det är inget krav eller något du förväntas göra.

Skaffa en ficknäsduk, se till att flugans färg kan återfinnas i den, men låt den gärna i övrigt vara i en annan färg.

Läs mer i min artikel om kläder studenten >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan jag, som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj?

Stilfull, inbjudan: klädkod för 60-års brunch med klass

Fråga:
Kan jag, som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj?

Vi är bjudna på vigsel och med klädkod kavaj till middagen.

Är det ok att en kvinna bär kostym,vilket innebär kavaj och byxa, till middagen eller är det klänning alternativt kjol som förväntas?

Svar:
Enklast är, vid klädkod kavaj, att tänka sig några steg finare än vardagsklädsel och finhetsgraden på klädseln beror på tillfället.

Ju mer formellt, desto striktare klädsel och bröllop får man anse vara formellt.

I en mer vardaglig situation, som en bjudning till lunch, hade således en dräkt som kjol eller långbyxor med till hörande jacka passat.

Din fråga, kan jag som kvinna bära kostym vid klädkod kavaj får besvaras med nej.

I det här fallet innebär klädkoden kavaj, att mannen förväntas bära en mörk kostym.

Det gäller inte kvinnor, utan hon förväntas bära en klänning eller kjol (kan även vara utpräglat festfina byxor), med överdel.

Knä- eller vadlångt och utpräglat aftonfint.

 

Läs mer i min artikel om klädkod bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Fråga:
Vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym?

Jag undrar vad man kan ha för en dam kan bära vid ett bröllop med klädkoden ”kostym” (notera att det inte står ”mörk kostym”!)?

Kan man ha öppna skor så tår syns?

Måste skorna ha någon typ av klack eller kan det vara platå (skon är upphöjd till samma nivå både fram och bak)?

Borde dom vara i visst material eller färger?

Tanken är att skorna ska passa till en ankellång och färgstark klänning med stora blommor på.

Svar:
Du har reflekterat helt rätt när du vid din fråga vilka skor kan en kvinna bära vid klädkoden kostym, då begreppet kostym egentligen inte finns som klädkod.

Ibland anges kostym som klädkod, vilket då inte kan anses som korrekt.

Vanligtvis avses man med kostym, klädkoden kavaj i tolkningen valfri färg.

De föreslår helt enkelt ”bär en valfri kostym eller motsvarande klänning”.

Så med kostym eller kavajklädsel innebär på bjudningskortet att man ska klä upp sig mer än till finare vardag.

Enbart att det angivits klädkod betyder att det ska vara finare klädsel.

Här är det ett bröllop och då skulle jag bedöma att det är en mer formell nivå på klädseln.

Du väljer ju även en ankellång klänning och enbart detta fhöjer klädnivån.

Tunna skor med låg, halvhög eller hög klack är det som rekommenderas. Helst med sluten tå.

Skor i siden, guld eller silver passar inte då hör till Smoking- och Frackklädseln, det är nog det enda du behöver tänka på.

Däremot passar lackskor eller i finare skinn korrekt till denna klänning.

Läs mer i min artikel om kostym för henne >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vilken längd på klänningen vid Nobelfesten?

https://blogg.vett-och-etikett.com/https-blogg-vett-och-etikett-com-vett-och-etikett-nobelfest-kladkod-pa-nobelmiddagen/

Fråga:
Vilken längd på klänningen vid Nobelfesten?

Jag kommer att gå på Nobelfesten i år och inför den inhandla en passande klänning.

Nu undrar jag om jag kan ha en långklänning ner till ankelnivå eller om klänningen måste vara golvlång, dvs ett par centimeter från golv med skor på?

Har du koll på detta?

Svar:
Din fråga vilken längd på klänningen vid Nobelfesten har jag nog ganska bra koll på, då jag arbetar som SVT:s expertkommentator vid Nobelfestens sändningar.

Det är golvlångt som gäller, men det råder stor frihet i utformningen.

Det ska synas att det här är festkläder!

Den får vara urringad så mycket som det anses anständigt. Alltid extra fin, gärna vid (inget krav) och glittrig festklänning.

Alla material som kan ses som festliga och glittrande fungerar. Färgen är valfri, lika med mönster. Kan vara slät.

Frack- balklänningen kan vara både med eller utan ärm eller hög hals.

Läs mer i min artikel om balklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson